کد خبر: 1049441
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱
اگر هنگام عبور از خیابان‌های شهر رونالدو و مسی را دیدید خیلی تعجب نکنید، آن‌ها برای قانونمند کردن موتورسواران راهی خیابان‌های تهران شده‌اند. گویا آوازه رانندگی پرخطر موتورسواران ایران آنقدر بلند بوده که ستاره‌های فوتبال جهان برای سامان بخشیدن به شیوه رانندگی آن‌ها تصمیم به همکاری با پلیس گرفته‌اند.
حسین فصیحی

اگر هنگام عبور از خيابان‌هاي شهر رونالدو و مسي را ديديد خيلي تعجب نكنيد، آنها براي قانونمند كردن موتورسواران راهي خيابان‌هاي تهران شده‌اند. گويا آوازه رانندگي پرخطر موتورسواران ايران آنقدر بلند بوده كه ستاره‌هاي فوتبال جهان براي سامان بخشيدن به شيوه رانندگي آنها تصميم به همکاری با پليس گرفته‌اند.
سرهنگ علي همه‌خاني، معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران بزرگ از اجراي طرح جدید فرهنگي براي اصلاح رفتار موتورسيكلت‌سواران خبر داده و گفته است كه در جريان اين طرح افرادي با چهره بازيكنان مشهور فوتبال به موتورسيكلت‌سواران متخلف كارت زرد يا قرمز نشان مي‌دهند. وي هدف از اجراي اين طرح را تشويق موتورسواران قانونمند و اخطار به موتورسواران متخلف دانسته و گفته است، تلاش شده تا از روش‌هاي قبلي تشويق و تذكر استفاده نشود و از شيوه‌هاي جديد و خلاقانه نمايشي بهره گرفته شود كه به عنوان مثال در یک مورد بازيگراني در نقش چهره‌هاي شناخته شده فوتبال جهان در خيابان‌ها حاضر مي‌شوند. وي ادامه داد: در اجراي اين نمايش خياباني موتورسواران متخلف از سوي بازيگري كه به چهره يك داور فوتبال درآمده، جريمه مي‌شوند و كارت زرد يا قرمز دريافت می‌کنند. كارت زرد يا قرمز را هم نقش «كولينا» داور معروف ايتاليايي به متخلفان مي‌دهد. سرهنگ همه‌خاني همچنين گفت كه نقش ستاره‌هاي فوتبال مثل كريس رونالدو، ليونل مسي و چند فوتباليست شناخته شده ديگر هم براي كمك به اين موضوع در خيابان‌ها اجرا مي‌شود. وي هدف از اجراي اين طرح را استفاده از تمام ظرفيت‌هاي فرهنگي در راستاي ارتقای سطح فرهنگ ترافيك و كاهش تخلفات موتورسواران دانست كه نقش مهمي در بروز سوانح رانندگي دارند.
وضع موجود
شيوه رانندگي موتورسواران در معرض نگاه همگان قرار دارد. نگراني درباره رفتارهاي پرخطر آنها سال‌هاست روان جامعه را پريشان كرده و اجراي طرح‌‌هاي مستمر پليس هم نتوانسته منجر به پذيرش قانون از سوي متخلفان شود. شيوع بيماري كرونا سبب گرايش بسياري از شهروندان به استفاده از اين وسيله نقليه شده است. در شرايطي كه بسياري از شهروندان به دليل بيم ابتلا به كرونا ترجيح مي‌دهند از خودروي شخصي براي تردد استفاده كنند، اولويت دوم در اين باره در اختيار موتورسيكلت قرار گرفته است، البته استفاده از خودروي شخصي عواقب ناگواري هم دارد. نبودن جاي پارك خودرو و بي‌توجهي شهرداري‌ به اين موضوع مهم، عمده‌ترين معضل در استفاده از خودروي شخصي است. افرادي كه محل كارشان در محدوده طرح ترافيك يا خيابان‌هاي اداري قرار دارد، در صف اول مواجهه با اين معضل هستند. آنها ناگزيرند بخشي از ساعت كاري‌شان را به دنبال جاي پارك خودرو بگردند، به طوري كه گاهي پس از جست‌وجوي زياد و ناكامي در يافتن جاي پارك ناگزير مي‌شوند عطاي رفتن به محل كار را به لقايش ببخشند و به خانه بازگردند. پيدا كردن جاي پارك تنها معضل پيش روي رانندگان نيست. در شرايط كرونا بسياري به ناچار خودروي خود را در محل‌هاي توقف ممنوع مثل دور ميادين پارك مي‌كنند. آنها زماني كه براي سوار شدن به خودرو مراجعه مي‌كنند با برگ جريمه پليس مواجه مي‌شوند. مواجه شدن با اين معضلات هم سبب گرايش بسياري از رانندگان خودروهاي شخصي به استفاده از موتورسيكلت شده چراكه امكان پارك اين وسيله نقليه‌ در هر جايي ممكن است.
سيماي زشت
تخلف‌هاي صورت گرفته از سوي موتورسواران بيش از آن چيزي است كه در كتاب آيين‌نامه راهنمايي و رانندگي آمده باشد. آنها از هر منفذي براي پيدا كردن راه عبور استفاده مي‌كنند. اين تخلف‌ها در خيابان‌هاي مركزي خصوصاً خيابان‌هاي منتهي به بازار تهران به اوج خود مي‌رسد. اگر گذرتان به خيابان مولوي، خيام، اميركبير، مصطفي خميني يا شوش افتاده باشد، سيماي ترسناكي از شيوه رانندگي پيش روي شما قرار خواهد گرفت و ذهن هر كارشناسي را براي ساماندهي به آن با استيصال مواجه خواهد كرد. هر موتورسوار بتواند از ميان ترافيك‌هاي سخت راه منفذي پيدا كند، هجمه موتوري‌ها به آن منفذ شروع مي‌شود. رهگذران، خصوصاً زنان، كودكان و سالخوردگان در اين معبرها بيش از ديگران در معرض خطر هستند و فريادهاي اعتراضي به موتورسوران هم از سوي هيچ كس شنيده نمي‌شود. همين كه جامعه موتورسواران متخلف را به عنوان معضلي بزرگ پذيرفته يعني بدترين اتفاق ممكن رخ داده است.
رونالدو و مسي
طرح‌هاي مستمر پليس در اين باره هر چند منجر به قانونمند شدن بخشي از راكبان شده اما در قياس با اين گستره تخلف محلي از اعراب ندارد. پليس تهران سال گذشته طرح موتوريار را رونمايي كرد كه در جريان آن ديگر از توقيف موتورسيكلت خبري نبود. در اجراي اين طرح متخلفاني كه از سوي پليس متوقف مي‌شوند، بايد در نقش پليس راهور ظاهر شوند و به متخلفان ديگر تذكر دهند. در حال حاضر و در حالي كه چند ماه از اجراي طرح گذشته، پليس راهور تهران با چهره رونالدو، مسي و چهره‌هاي مطرح طرحي جدید را اجرايي كرده است. در جريان اين طرح تلاش شده از مجراي فرهنگ‌سازي متخلفان به اجراي قانون دعوت شوند؛ پديده‌اي كه ممكن است نتايج آن در چند سال آينده به بار بنشيند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار