کد خبر: 1049070
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
هر چقدر که از قطعی گسترده برق زمان بیشتری می‌گذرد، چراغ شایعات در مورد دلیل قطعی برق روشن‌تر می‌شود تا جایی که برخی حتی این موضوع را به خرابکاری عوامل خارجی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران نسبت می‌دهند، اما در میان اخبار رسمی یک مقام دولتی قطعی برق را به برق‌خواری ماینر‌ها نسبت داده و مدعی شده است مصرف برق ماینر‌ها معادل مصرف ۲ میلیون خانوار یا معادل بیش از مصرف هفت استان یا معادل ۳۰‌درصد مصرف تهران است، هر چند یک نماینده مجلس این موضوع را رد کرده، اما در نهایت دلیل قطعی برق هر چه است،

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: هر چقدر كه از قطعي گسترده برق زمان بيشتري مي‌گذرد، چراغ شايعات در مورد دليل قطعي برق روشن‌تر مي‌شود تا جايي كه برخي حتي اين موضوع را به خرابكاري عوامل خارجي در آستانه انتخابات رياست جمهوري ايران نسبت مي‌دهند، اما در ميان اخبار رسمي يك مقام دولتي قطعي برق را به برق‌خواري ماينرها نسبت داده و مدعي شده است مصرف برق ماينرها معادل مصرف 2ميليون خانوار يا معادل بيش از مصرف هفت استان يا معادل 30‌درصد مصرف تهران است، هر چند يك نماينده مجلس اين موضوع را رد كرده اما در نهايت دليل قطعي برق هر چه است، ماجرا كم‌كم دارد پليسي- امنيتي مي‌شود، زيرا به دلیل تيراندازي هنگام جمع‌آوري فعاليت‌هاي غيرمجاز برق ماينرها از دستگاه‌هاي امنيتي و قضايي درخواست كمك شده است.

قطعي برق به يك سوژه رمزگونه براي افكار عمومي تبديل شده كه علاوه بر فضاي مجازي، فضاي حقيقي جامعه را نيز به خود مشغول كرده است. برخي به مزاح مي‌گويند تا يك كميته حقيقت‌ياب تشكيل نشود و به شكل حرفه‌اي و بر اساس ادله و مستندات محكمه‌پسند دليل قطعي برق را به طور شفاف به سمع و نظر مردم نرساند، شايعات پيرامون قطعي برق پايان نخواهد يافت، البته برخي مقامات دولتي نيز در بازگشايي پنجره رو به شايعات در حوزه قطعي برق نيز بي‌تأثير نبوده‌اند، به طور مثال يك مقام دولتي برق‌خواري ماينرها را دليل اخلال در شبكه برق دانسته است و خواستار ورود نهادهاي امنيتي به موضوع قطعي برق شده، هر چند يك نماينده مجلس اين موضوع را بزرگنمايي دانسته است.

دلايل اصلي افزايش كم‌سابقه مصرف برق و چند آمار بي‌نظير
مديرعامل توانير با اعلام چند آمار دلايل اصلي افزايش كم‌سابقه مصرف ۲۰‌درصدي برق و قطعي ناخواسته از مردم عذرخواهي كرد.
محمدحسن متولي‌زاده درباره دلايل قطعي برق و وضعيت حال و آينده و ادعاي اينكه ايران ارزان‌ترين برق دنيا را دارد و موجب هجوم توليدكنندگان رمزارزها شده است، در برنامه تلويزيوني اعلام كرد: استفاده از انرژي براي استخراج رمزارزها، چندين برابر شده و به حدود 2هزار مگاوات برق رسيده كه معادل مصرف 2ميليون خانوار يا معادل بيش از مصرف هفت استان يا معادل 30‌درصد مصرف تهران است.
وي ادامه داد: قرارداد توليدكنندگان مجاز رمزارزها حدود 300 مگاوات بوده و مديريت‌پذيرند و حتي يك روز اين گروه از مدار خارج شدند ولي اكثريت توليدكنندگان تمايلي به فعاليت قانوني ندارند، بنابراين آمار دقيقي از ميزان توليد رمزارزها نيست.

تيراندازي به مأموران برق
اين مقام مسئول افزود: در حالي براي معرفي استخراج‌كنندگان غيرمجاز، پاداش 20ميليون توماني تعيين شده كه به برخي از همكاران هنگام جمع‌آوري فعاليت‌هاي غيرمجاز تيراندازي و در اين رابطه از دستگاه‌هاي امنيتي و قضايي درخواست كمك شده است.
متولي‌زاده گفت: در اين ميان، تعميرات برخي نيروگاه‌ها به علت استفاده از سوخت مايع بيش از زمان مقرر به تأخير افتاد. در حالي كه با تخصيص اعتبار مالي پايدار و با تكيه بر توان توليد و ساخت تجهيزات و وجود پيمانكاران بسيار قوي، توليد برق افزايش مي‌يابد. از سوي ديگر با اقدامات و راه‌هاي ساده مانند تعويض كولرهاي گازي اسقاطي (كه معادل دو خودروي فرسوده، سوخت مصرف مي‌كنند) با كولرهاي استاندارد، بيش از 4هزار مگاوات صرفه‌جويي مي‌شود و با صرفه‌جويي مردم، نيازي به خاموشي نخواهد بود.

گرماي بي‌سابقه در 50سال اخير
وي ادامه داد: از ديگر عوامل افزايش كم‌سابقه مصرف 20‌درصدي و قطعي ناخواسته برق، گرماي شديد و زودرس و شايد بي‌سابقه در 50سال اخير است، به طوري كه دماي هوا در فروردين، پنج درجه گرم‌تر از متوسط سال‌هاي گذشته بود. علاوه بر اين كاهش ذخيره آب نيروگاه برقابي و كم‌بارشي و خشكسالي موجب شد چاه‌هاي كشاورزي، زودتر وارد مدار شده و دستگاه‌هاي سرمايشي مردم زودتر روشن شوند.

عذرخواهی از مردم
متولي‌زاده افزود: با اين همه ضمن عذرخواهي از مردم بابت قطعي‌هاي مكرر برق، براي روشن نگه داشتن چراغ خانه‌ها و چرخ زندگي مردم تلاش مي‌شود.
بر اساس اين گزارش، طبق اعلام وزارت نيرو به هيئت دولت طي 10ماه (از تير سال گذشته تا ارديبهشت سال جاري)، ۱۷۵‌هزار استخراج‌كننده و 2هزار و ۶۶۱ مركز غيرمجاز، كشف و جمع‌آوري شده‌اند كه ۲۷‌درصد از اين آمار از طریق گزارش‌هاي مردمي بوده است.
هر چقدر از ماجراي قطعي برق مي‌گذرد، ماجرا عجيب‌تر مي‌شود، به طوري كه برخي دولتي‌ها موضوع اخلال در شبكه برق را به ماينرها براي استخراج رمز ارز ارتباط مي‌دهند و حتي از نهادهاي امنيتي براي ورود به موضوع كمك گرفته‌اند از سوي ديگر يكي از نمايندگان مجلس اين موضوع را رد مي‌كند و می‌گوید، كوتاهي دولت در انجام وظايف يا ‌سرمايه‌گذاري‌نکردن در اين حوزه موجب قطعي گسترده برق شده است.

خاموشي‌ها ربطي به توليد رمزارزها ندارد
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس برخلاف اعلام مديران وزارت نيرو و با اشاره به اينكه استخراج بيت كوين دليل خاموشي‌ها نبوده است، درباره ميزان مصرف انرژي رمزارزها به خانه ملت گفت: طبق اعلام وزارت صنعت و بانك مركزي، دو گروه از توليدكنندگان مجاز و غيرمجاز رمزارزها در مجموع ۶۰۰ مگاوات برق مصرف مي‌كنند.
محمدرضا پورابراهيمي افزود: فعاليت توليدكنندگان غيرمجاز خلاف قانون است و بايد با رصد از فعاليت آنها جلوگيري شود. پيشنهاد مي‌شود اين مجموعه‌ها امكان ايجاد نيروگاه‌هاي فسيلي و تجديدپذير را فراهم كنند تا دغدغه وزارت نيرو براي مواجه شدن با كسري برق با گذشت زمان برطرف شود. اين امكان وجود دارد تمام برق مصرفي مورد نياز مزارع استخراج رمزارز از طريق انرژي كه به واسطه ايجاد نيروگاه در مجموعه آنها توليد مي‌شود، تأمين شود.


شرايط فعلي ماحصل تصميم سياسي دولت است
مالک شريعتي‌نياسر، نماينده مجلس با تأكيد بر اينكه مجموعه‌اي از سياست‌هاي قيمتي و غيرقيمتي در حوزه برق، ما را به امروز رسانده است، افزود: در سياست‌هاي قيمتي در سال ۱۳۹۲ براي اجراي يك سياست بسيار خوب به نام افزايش پلكاني برنامه‌ريزي شد.
او ادامه داد: حرف اين سياست اين است كه ما ميان كم‌مصرف‌ها، افراد منطبق با الگوي مصرف و مصرف‌كنندگان پرمصرف، تفاوت قائل شويم.
شريعتي‌نياسر افزود: بر اساس اين سياست، قرار بود ميزان تعرفه‌ها را براي افراد پرمصرف و بالاتر از الگوي مصرف با جرايمي روبه‌رو كنيم كه اين اتفاق نيفتاد و عملاً شيب افزايش قيمت براي پرمصرف‌ها در سال‌هاي گذشته به حدي بود كه مستهلك و فاصله آنها كم مي‌شود.
سخنگوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر بخواهيم واقعاً اين سياست را دنبال كنيم اكنون بايد تعرفه‌هاي بالاتر از ۱۰۰‌درصد يا ۲۰۰‌درصد براي پرمصرف‌ها مي‌داشتيم.
او افزود: در سال ۱۳۹۴ در زمان آقاي چيت‌چيان، وزارت نيرو اين كار را پيگيري كرد، اما متأسفانه با تصميم سياسي دولت، اين موضوع كنار گذاشته شد.
شريعتي‌نياسر اضافه كرد: اگر اين اتفاق از آن زمان آغاز شده بود اكنون بخش عمده‌اي از اين مشكلات را در حوزه سياست‌هاي قيمتي نداشتيم.

هشدار بخش غيردولتي در مورد کمبود برق جدي گرفته نشد
نايب رئيس هيئت مديره سنديكاي توليدكنندگان برق گفت: توليد برق بيش از ۵۰‌درصد توسط بخش غيردولتي و بيش از ۴۰‌درصد در مجموعه وزارت نيرو انجام مي‌شود.
ابراهيم خوش‌گفتار افزود: بخش‌هاي غيردولتي از سال‌هاي پيش هشدار مي‌دادند كه مشكل توليد برق به وجود خواهد آمد.
او اضافه كرد: در سال ۱۳۹۹ حدود 5هزار و ۶۰۰ مگاوات و اكنون حدود 6هزار مگاوات كمبود داريم كه جايگزين خواهد شد.
خوش‌گفتار افزود: بخش‌هاي غيردولتي كه حدود ۵۵‌درصد برق را توليد مي‌كنند و در اين زمينه سرمايه‌گذاري كرده‌اند 5/3سال از وزير نيرو وقت می‌خواستند اما به آنها وقت ندادند.
نايب رئيس هيئت مديره سنديكاي توليدكنندگان برق با بيان اينكه توليد برق به اندازه كافي انجام نشده است، گفت: مشكل اين است كه از سرمايه‌گذار حمايت نكرديد، بنابراين سرمايه‌گذاري كافي انجام نشده و مشكل به وجود آمده است.

نيروگاه‌ها ۲۶هزار ميليارد تومان از وزارت نيرو طلب دارند
خوش‌گفتار با بيان اينكه نيروگاه‌ها ۲۶هزارميليارد تومان طلبكار هستند، اضافه كرد: خصوصي‌ها شكايت كردند و ديوان عدالت اداري، حكم صادر كرده اما وزارت نيرو اجرا نكرده است، بنابراين سرمايه‌گذاران در اين حوزه سرمايه‌گذاري نمي‌كنند و نتيجه آن خاموشي است.
وي با اشاره به اينكه نيروگاه‌ها براي تعميرات، پول ندارند، گفت: عراق بخشي از پول آنها را مي‌پرداخت كه اكنون پول نمي‌دهد، اين مشكلات بايد حل شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
0
0
مدعی هستند 800 هزار دستگاه قاچاق وارد شده مگه هر کسی بلد هست رمز ارز استخراج کند یعنی تخصص لازم نداره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار