کد خبر: 1048880
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
ابراهيم مشيريان

روزانه ۴۰ هزار تن نخاله ساختماني در استان تهران توليد مي‌شود كه ۲۵ هزار تن آن متعلق به شهر تهران است. اين نخاله‌ها در حاشيه شهرهاي كوچك استان تهران رها مي‌شود و محيط‌زيست هم توان پيگيري و رصد اين تخلفات را ندارد.
افزايش ساخت‌و‌ساز در پايتخت و حاشيه آن موجب‌شده تا شهرهاي پيراموني پايتخت هم با معضل سرريز نخاله‌هاي ساختماني دست و پنجه نرم كنند. ضايعات ساختماني موجب شده باغ‌هاي ساوجبلاغ، شهريار و ملارد كه روزگاري ريه تنفسي پايتخت بودند، حالا در سايه بي‌توجهي مديران شهري، ناي نفس كشيدن نداشته باشند.
مناطق پيش‎بيني‌شده براي تخليه پسماندهاي ساختماني در فاصله‌اي دور هستند و بالا بودن هزينه حمل‌ و نقل در اين خصوص موجب‌شده تا برخي افراد پسماندهاي ساختماني خود را خارج از شهر تهران و در ورودي برخي شهرهاي اطراف تخليه كنند.
در بارندگي‌هاي اخير هم انباشت برخي نخاله‌هاي ساختماني در مسير رودهاي شرق تهران باعث مسدود شدن آنها، سرريز شدن آب باران و آبگرفتگي قسمتي از بزرگراه‌هاي خروجي پايتخت شد. نخاله‌هاي ساختماني شامل تمام مصالح از قبيل سنگ‌ها، آجرها، بلوك‌ها، گچ، فولاد، شيشه، الوار، مصالح حاصل از لوله‌كشي و برق‌كشي، پوشش آسفالت بام و غيره هستند كه اين مواد حاصل عمليات ساخت و ساز و تخريب هستند.
حتي حريم برخي رودخانه‌ها هم از شر نخاله‌هاي ساختماني در امان نيست. بيشترين تخليه‌ها هم در شب انجام مي‌شود و از آنجايي كه درحريم رودخانه‌ها و اطراف روستاها نظارت و كنترل كمتري وجود دارد، مكان مناسب‌تري براي تخليه نخاله‌هاي ساختماني هستند.
حريم رودخانه سالور در نزديكي نسيم‌شهر يكي از عمدن‌ترين قربانيان نخاله‌هاي ساختماني است. فاضل نجفي، معاون فرمانداري بهارستان حتي به خبرگزاري تسنيم خبر داده كه بيش از 12 مكاتبه با استانداري تهران انجام شده‌است،‌ولي متأسفانه تاكنون هيچ اقدامي جهت جابه‌جايي محل دپوي پسماند و نخاله اين شهرستان صورت نگرفته‌است!
در همين خصوص رئيس اداره محيط‌زيست انساني استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: روزانه ۴۰ هزار تن نخاله ساختماني در استان تهران توليد مي‌شود كه ۲۵ هزار تن آن متعلق به پايتخت است.
فاطمه اكبرپور با اشاره به وضعيت نامناسب نخاله‌هاي ساختماني در شهر تهران اظهار كرد: متأسفانه در مديريت نخاله‌هاي ساختماني شاهد بيشترين تخلفات هستيم و دليل آن هم اين است كه زيرساخت‌هاي لازم براي بازيافت و دفع آن فراهم نشده‌است.
او با اشاره به اينكه ميزان توليد نخاله‌هاي ساختماني در مقايسه با سال‌هاي گذشته در استان تهران حدود ۲۵ هزار تن كاهش داشته‌است،‌گفت: در استان تهران روزانه ۴۰ هزار تن نخاله ساختماني توليد مي‌شود كه سهم پايتخت ۲۵ هزار تن از اين ميزان است.
اكبرپور با اشاره به اينكه آرادكوه و آبعلي دو مركز تخليه پسماند ساختماني در استان تهران هستند، بيان كرد: متأسفانه نخاله‌هاي ساختماني در اطراف استان تهران رها مي‌شوند كه پيگيري و رصد اين تخلفات سخت است.
او با اشاره به اينكه اين تخلفات در سطح گسترده رخ مي‌دهد، عنوان كرد: از طريق مديران اجرايي پسماند اين موضوع در حال پيگيري است و بايد براي مقابله با اين موضوع برنامه‌ريزي شود تا اين پسماند‌ها به صورت اصولي دفع شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار