کد خبر: 1048157
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
معاون استاندار خراسان رضوی
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: نامزدهایی که وارد فرایند انتخاب می‌شوند ولی ساختارهای اجرایی یا نظارتی آن را از بیخ و بن زیرسووال می‌برند بطور قطع با پاسخ مناسب از سوی مردم و قانون مواجه خواهند شد.

محمدعلی نبی‌پور  افزود:بدیهی است که همه نامزدهای انتخابات خرداد ماه آتی با وجود چارچوبها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های جاری این رویداد سیاسی وارد عرصه رقابت انتخاباتی شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس همین اصل بدیهی، روند قانونی مصوب مراجع ذیصلاح و روال پذیرفته شده همگانی، منطق حکم می‌کند که همه شخصیتهای وارد شده به این عرصه به عنوان نامزدهای انتخاباتی، ملزم به رعایت و تایید عملی و گفتاری آن هستند و باید ساختارهای جاری انتخابات را بپذیرند. 

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: به این ترتیب به هیچوجه قابل قبول و منطقی نیست، نامزدی قوانین و ساختارهای موجود انتخاباتی را نپذیرفته ولی در فرایند انتخابات حضور یابد. 

وی افزود: البته گاه موضوع انتقاد به ساختارها و قوانین انتخاباتی مطرح است که به نظر قابل قبول می‌رسد.

نبی‌پور ادامه داد: بیان انتقاد نسبت به قوانین و آیین‌نامه‌هایی که بعضا خالی از اشکال هم نیستند، از منظر کارشناسی بلامانع است. 

وی بدون اشاره به شخص یا جریانی خاص گفت: زیرسووال بردن چارچوبهای قانونی انتخابات با همه این تفاصیل، از سوی شخصی که نامزد انتخاباتی محسوب شده امری مردود است.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات خراسان رضوی، صلاحیت دو هزار و ۳۲۴ نفر از مجموع سه هزار و ۲۴۴ داوطلب ثبت‌نام شده برای عضویت در ششمین دوره شوراهای اسلامی شهری در این استان توسط هیاتهای اجرایی و نظارت تایید شده که شماری از آنها از ادامه حضور در کارزار انتخابات اعلام انصراف کرده‌اند. 

همچنین صلاحیت ۹۵ درصد از مجموع ۱۶ هزار و ۵۴۰ داوطلب نامزدی انتخابات ششمین دوره "شوراهای روستایی" از سوی هیاتهای اجرایی مستقر در بخشداریهای خراسان رضوی تایید شده و فرایند بررسی صلاحیت آنها در هیاتهای نظارت بخشها در حال انجام است. 

همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دومین انتخابات میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰، ششمین دوره‌ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در پنج هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای، ۸۷ شهر و دو هزار و ۵۸۶ روستای و تیره عشایری خراسان رضوی برگزار می‌شود.

استان ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربعی خراسان رضوی با وسعتی معادل هفت درصد مساحت کل کشور در قالب ۳۳ شهرستان، در مجموع هشت هزار و ۶۰۰ عضو در شوراهای اسلامی شهری و روستایی دارد.

 

۴۶۵ نفر از این تعداد عضو اصلی و علی‌البدل شوراهای اسلامی شهرها و بقیه عضو شوراهای اسلامی روستایی در استان شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی هستند.  در مجموع کمتر از پنج درصد این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار