کد خبر: 1046713
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
سرمقاله سردبیر
امریکایی‌ها بیشتر اخبار جریان ساز و هدفمند خود را از قول «یک منبع وزارت‌خارجه که نخواست نامش فاش شود» می‌گویند و با این فرمول هم زبان مذاکره‌کنندگان و مقامات امنیتی و وزارت خارجه خود را برای مانور‌های احتمالی در جلسات مذاکره بازمی‌گذارند و هم حرف اصلی و تأثیرگذار خود را می‌زنند، اما در طرف ایرانی از چنین تدبیری خبری نیست و فقط یک دعوای مضر و دشمن‌شاد‌کن با یک رسانه داخلی در جریان است که اخباری را به نقل از منبع مطلع می‌زند.
غلامرضا صادقیان
اطلاع‌رسانی تیم ایرانی مذاکره‌کننده در وین با جملات کلی «ایشالا و ماشالا» و معمولاً متناقض و در بیشتر اوقات مخالف اطلاعاتی است که باقی اعضای مذاکرات می‌دهند، چه امریکایی‌ها، چه اروپایی‌ها و چه حتی روس‌ها! و این شبهاتی را به میان می‌آورد.

امریکایی‌ها بیشتر اخبار جریان ساز و هدفمند خود را از قول «یک منبع وزارت‌خارجه که نخواست نامش فاش شود» می‌گویند و با این فرمول هم زبان مذاکره‌کنندگان و مقامات امنیتی و وزارت خارجه خود را برای مانور‌های احتمالی در جلسات مذاکره بازمی‌گذارند و هم حرف اصلی و تأثیرگذار خود را می‌زنند، اما در طرف ایرانی از چنین تدبیری خبری نیست و فقط یک دعوای مضر و دشمن‌شاد‌کن با یک رسانه داخلی در جریان است که اخباری را به نقل از منبع مطلع می‌زند.

منبع مطلع امریکایی‌ها آدم مثبتی است! و تند و گزنده نیست و دقیقاً چیزی را می‌گوید که می‌تواند موجب اختلاف میان مخاطبان ایرانی و منشأ بروز تردید و دوگانگی در داخل ایران شود. در طول چند هفته اخیر دقیقاً همین‌گونه عمل کرده است. از طرفی چهره‌ای کاملاً دموکراتیک و طرفدار حل شدن سریع و صلح‌جویانه اختلافات دارد و از حسن نظر کافی هم برخوردار است! و از طرف دیگر اهل رخنه در اطلاعات درست و تشکیک انداختن در واقعیات است. مثلاً دیروز همین منبع مطلع متصل به وزارت خارجه چنین گفت: «حصول یک توافق برای احیای برجام طی هفته‌های آینده پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن امکان‌پذیر است.»

این منبع مطلع اگر اتهامی متوجه امریکا باشد، مانند اینکه امریکا پیچ مذاکرات را با مهره انتخابات ایران تنظیم می‌کند، با رندی این اتهام را گردن روس‌ها می‌اندازد: «روسیه خواهان آن است که توافق در مدت دو هفته آینده و پیش ازآغاز کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایران حاصل شود. واشنگتن این احتمال را رد نمی‌کند و پاسخ ما درباره اینکه آیا امکان دستیابی به توافق قبل از انتخابات ایران وجود دارد؟ این است:کاملاً.»

و بعد یک بهره‌برداری بزرگ‌تر از مسئله انتخابات و مذاکرات می‌کند و توپ را در زمین «سطوح بالا در ایران» می‌اندازد: «این [توافق در مذاکرات جاری]موشک نیست. این یک معامله جدید نیست، بلکه احیای توافقی‌است که ضربه خورده. حصول توافق پیش از انتخابات امسال ایران به یک تصمیم سیاسی در سطوح بالای جمهوری اسلامی بستگی خواهد داشت.»

معلوم است که منبع مطلع، وقت و دقت کافی برای چینش سخنانش و تنظیم این سخنان با حساسیت‌های موجود در ایران و در جریان مذاکرات دارد و این کار حساس را به گفت‌وگوی فی‌البداهه مذاکره‌کنندگان یا مسئولان وزارت خارجه امریکا در مقابل خبرنگاران محول نمی‌کند.

اما در مقابل کلی‌گویی تیم مذاکره‌کننده تأثیری شبیه همان اقدام امریکایی‌ها در ایران گذاشته است! عده‌ای می‌گویند مذاکرات به نفع ایران پیش نمی‌رود، اما دولت عمداً آن را مخفی نگه می‌دارد تا شب انتخابات یک توافق ضعیف یا مضر را عرضه کند و حالا یا باید آن را بپذیریم یا با نپذیرفتن آن از سوی نظام، دولت با مظلوم‌نمایی دست بالا را در انتخابات می‌گیرد! از طرفی جناح انقلابی مکرراً بر فرسایشی نشدن مذاکرات اصرار دارد و این یعنی جناح انقلابی دنبال پیوند زدن انتخابات با مذاکرات نیست و این ادعا که اگر مذاکرات زودتر از انتخابات به نتیجه برسد، به نفع دولت می‌شود، برای آن گروهی که به انقلابی‌ها معروفند اهمیتی ندارد و اهمیت یک توافق خوب و سریع که به نفع مردم باشد، بیشتر مد‌نظر است.

بر این اساس انتظار می‌رود صورت شفافی از مذاکرات پیش‌رو برای تحلیل افکار عمومی و برای عبور از امکان فرسایشی شدن و بهره‌برداری سیاسی در بزنگاه‌های خاص در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار گیرد. این برای مذاکره‌کنندگان هم بهتر است که سوار بر موج مطالبات مردم در وین حرکت کنند تا گرفتار در گرداب مطامع سیاسی یک جناح خاص.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
1
2
اگر دولت بر خواسته از آرائ مردم است.باید ریز مذاکرات را در اختیار مردم قرار دهد . اینکه همه چیز از مردم پنهان باشد و دشمنان مردم و نظام از همه چیز با اطلاع باشند جای سوال از دولت است وباید مجلس ورود کند و از دولت بخواهد..وگرنه مردم از دولت فاصله گرفته که به ضرر نظام ورهبری و نهایت تسلیم خواسته های مستکبران و نبودی خط مقاومت است. خلاصه دولت در مسیری می رود که اول سردار سلیمانی ترور می شود و بعد هم جریان مقاومت به فراموشی سپرده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار