کد خبر: 1044987
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
مهدی عبوری:
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: تلاشمان بر این است تا حاشیه نشینی را از سیستان و بلوچستان دور کنیم و یک الگوی تکامل یافته انقلابی از سکونت را در اینجا ارائه کنیم.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار کشور که دیروز در سفری یک روزه به چابهار رفته بود، از مناطق حاشیه‌نشین و پروژه‌های در دست اقدام از جمله پروژه مسکن محرومین ۱۰۰۰ واحدی میرآباد و مرادآباد بازدید کرد. این بازدید با همراهی سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از فرماندهان سپاه سلمان سیستان و بلوچستان و مدیران استانی صورت گرفت. وی در ادامه در جلسه هماهنگی سازمان بسیج مستضعفین و شرکت بازآفرینی شهری جهت بررسی روند احداث پروژه‌ی ۱۰۰۰ واحدی چابهار که در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد، شرکت کرد.

عبوری در این نشست با بیان این که مقام معظم رهبری بار‌ها در فرمایشات خود در جلسات مختلف بر حل معضل حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از سه اولویت اصلی کشور در حوزه اجتماعی تاکید کرده‌اند، اما متاسفانه کمتر توجه عملی به این موضوع اتفاق افتاده است، گفت: از آن جا که بیشترین میزان حاشیه‌نشینی در کشور به نسبت جمعیت متعلق به چابهار است، پس از سفر سال گذشته به این منطقه و جلسه با سردار سلیمانی (رئیس سازمان بسیج مستضعفین) قرار شد این پروژه را به شکل پایلوت و با مشارکت سازمان بسیج و وزارت راه و شهرسازی شروع کنیم که وزیر محترم راه و شهرسازی هم مانند همیشه با روی گشاده و تصمیمات سازنده وارد میدان شدند.

جنس حاشیه نشینی چابهار متفاوت است

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که جنس حاشیه‌نشینی در کشور متفاوت است، اظهار کرد: این موضوع در شهرستان چابهار نمود بیشتری دارد وحتی محلات این شهر نیز از نظر جنس حاشیه‌نشینی کاملاً با هم متفاوت هستند برای مثال وضعیت سکونتگاه غیررسمی جنگلوک با مرادآباد و میرآباد و کمپ و رمین کاملاً متفاوت است.

رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه افزود: فارغ از بحث زمین‌خواری و هجوم افراد برای تصرف زمین‌های دولتی یک سری از مردم عادی به دلایل مختلف مثل خشکسالی، سیل، عدم وجود اشتغال و نیز به دلیل شکل‌گیری سواحل مکران، وجود منطقه آزاد، بنادر خوب و پالایشگاه‌ها به این شهر هجوم آورده، اما متاسفانه موفق به برآوردن خواسته هایشان نشده‌اند و امروز شاهدیم که با کیفیت بدی در زاغه‌ها زندگی می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که این افراد در اداره کل راه و شهرسازی استان شناسایی و احصا شده اند، گفت: قرار است حدود ۱۰۰۰ واحد مسکونی برای این عزیزان ساخته شود و برای این منظور از ظرفیت بسیج استفاده می‌کنیم در واقع پیمان را به بسیج سازندگی واگذار کرده‌ایم و کار با جدیت آغاز شده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر این که در کنار فعالیت‌های کالبدی و عمرانی نباید از مسائل اجتماعی مهم این منطقه غافل شویم، افزود: اکنون تعداد زیادی کودکان جامانده از تحصیل، کودکان کار، زنان بی سرپرست، زنان بدسرپرست و مشکلات آموزشی، بهداشتی و درمانی را شناسایی و احصا کرده‌ایم. در این خصوص نیز با معاونت اجتماعی سازمان بسیج تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که بر اساس آن به طور جدی به بحث بهداشت و درمان ورود پیدا کرده‌اند و در زمینه آموزش نیز ورود جدی خواهند داشت.

به گفته عبوری در کنار آماده‌سازی این واحدها، بحث تامین خدمات زیربنایی و روبنایی نیز در قرارداد سازمان بسیج ذکر شده است. او در این باره تصریح کرد: ضمن صحبت با مهندس بیجار (معاون عمرانی استاندار) ایشان متعهد شدند تا همه خدمات را تا ورودی این شهرک جدیدالاحداث برسانند و در داخل مجموعه تامین خدمات مانند آب و برق به عهده ما و سازمان بسیج است که انجام خواهیم داد. برای ساخت مدرسه، مسجد و فضای عمومی می‌توانیم از مسئولان محلی کمک بگیریم و وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری از این امر پشتیبانی می‌کنند تا کار با سرعت بالا پیش رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در بحث‌های اجرایی هیچ مشکلی بین ما و سازمان بسیج مستضعفین وجود ندارد و فقط مقداری در پشتیبانی لجستیکی، نیروی انسانی و مصالح نیازمند کمک هستیم و امروز با دستوراتی که سردار سلیمانی صادر کرد این امر برآورده خواهد شد و قرار است تعداد اکیپ‌ها طی روز‌های آینده به ۴ برابر افزایش پیدا کند که بسیار نکته مهمی است و در این شرایط می‌تواند به داد مردم عزیز و ستم دیده‌ای منطقه برسد.

هیچ خدمتی در ایران بالاتر از حل مشکل حاشیه‌نشینی نیست

در این جلسه سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز طی سخنانی از نقش کلیدی مهدی عبوری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در راستای عمل به دغدغه مقام معظم رهبری جهت حل مشکل حاشیه نشینی تقدیر کرد.

او با بیان اینکه با انگیزه اعتقادی و به منظور خدمت به مردم سیستان و بلوچستان وارد این پروژه شده ایم، ادامه داد: هیچ خدمتی در ایران اسلامی برتر و بالاتر از حل مشکل حاشیه‌نشینی نیست.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور افزود: بسیج بزرگترین تشکیلات مردمی است و این فرصتی برای ما است و باید از این فرصت بهترین استفاده را ببریم.

سردار سلیمانی با بیان این که مقام اول حاشیه‌نشینی زیبنده چابهار نیست، تصریح کرد: تلاشمان بر این است تا این مقام را از سیستان و بلوچستان بگیریم و یک الگوی تکامل یافته انقلابی از سکونت را در اینجا ارائه کنیم.

رییس سازمان بسیج مستضعفین با انتقاد از عدم مشخص بودن زمان اتمام بسیاری از پروژه‌ها از تعیین ضرب الاجل ۶ ماهه از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی برای اتمام این پروژه تشکر کرد و اظهار داشت: تعیین این ضرب الاجل بسیار عالی است ما تمام توان سپاه و سازمان بسیج را برای حل مشکل حاشیه‌نشینی استان به میدان می‌آوریم و واقعا علاقه‌مندیم تا این مشکل را حل کنیم.

سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی نیز در این جلسه با بیان اینکه حل مشکل حاشیه نشینی چابهار به عنوان الگو و پایلوت در کشور مطرح است بر توجه به حل مشکل اشتغال ساکنین این مناطق در کنار مباحث عمرانی، فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.

او همچنین از تشکیل قرارگاه جهادی فرهنگی-اجتماعی به ریاست استاندار و جانشینی فرمانده سپاه استان در همین ارتباط خبر داد.

همچنین در این نشست خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه محله مرادآباد چابهار یکی از ۲۶ محله پایلوت بازآفرینی در حوزه اجتماعی است، گفت: از همین روی این محله به عنوان پایلوت فرهنگی اجتماعی در دستور کار قرار گرفته و منابع آن هم توسط کارگروه حاشیه نشینی تامین و ابلاغ شده است، در همین چارچوب در این پروژه ضمن توجه به فضای کالبدی، بازآفرینی اجتماعی هم صورت خواهد پذیرفت.

گفتنی است این پنجمین سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به چابهار و نخستین سفر او در سال ۱۴۰۰ به این شهرستان از زمان تصدی مسئولیت است و از آن زمان اقدامات و پروژه‌های مهمی جهت مهار و کاهش حاشیه نشینی در این منطقه آغاز شده است که امروز چگونگی و میزان پیشرفت آن‌ها توسط دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مورد بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است پروژه مسکن محرومین ۱۰۰۰ واحدی چابهار در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران بعنوان کارفرما و سازمان بسیج بعنوان مجری در حال احداث است و مساحت کل واحد‌های این پروژه ۶۰ هزار متر مربع بوده و قرار است ظرف ۶ ماه آماده بهره برداری شود.

چابهار دارای بزرگترین میزان حاشیه نشینی در کشور به نسبت جمعیت است و استان سیستان و بلوچستان نیز یکی از سه استان با اولویت ویژه جهت انجام پروژه‌های مرتبط با کاهش سکونتگاه‌های غیر رسمی (حاشیه نشینی) است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار