کد خبر: 1044803
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
در شرایطی که نتیجه مذاکرات کمیسیون مشترک برجام به مرحله تهیه پیش‌نویس توافق رسیده، باز هم دو طرف پالس‌های متفاوتی از نحوه بازگشت به تعهدات مخابره می‌کنند. هیئت امریکایی در بدبینانه‌ترین حالت بازگشت گام به گام به برجام و در خوشبینانه‌ترین وضع بر بازگشت همزمان پافشاری می‌کند، اما هیئت ایرانی این ادعا‌ها را رد کرده و بر لغو یکباره همه تحریم‌ها تأکید می‌کند. سال ۲۰۱۵ نیز مقامات دولت یازدهم با قاطعیت تأکید می‌کردند که تحریم‌ها در روز اول اجرای توافق هسته‌ای برداشته خواهد شد که در عمل خلاف آن ثابت شد و این بار هم شاید همان سناریو تکرار و دیدگاه امریکایی‌ها غالب شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور بررسی نتایج مذاکرات و رایزنی‌های کارگروه‌ها در دو حوزه رفع تحریم‌ها و برنامه هسته‌ای، با حضور معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) دیروز عصر در شهر وین، پایتخت اتریش برای چندمین بار برگزار شد. در پایان نشست دیروز به جز دو کارگروه، یک کارگروه کارشناسی سوم هم برای گفتگو درباره ترتیبات عملی لغو تحریم‌ها تشکیل شد. ظاهراً طرف‌ها توافق کرده‌اند به پایتخت‌ها برگردند و گفتگو‌ها به اوایل هفته بعد موکول شد. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه از رضایت هیأت‌ها از روند پیشرفت مذاکرات صحبت کرده ولی نماینده اتحادیه اروپا گفته که همچنان کار‌های سخت زیادی برای انجام مانده است. همچنان اختلاف نظر‌ها بین دو طرف ایرانی و امریکایی بر سر نحوه بازگشت به تعهدات پابرجاست. به گزارش فارس، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده ایران در وین، روز سه شنبه در واکنش به برخی گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های غربی، تأکید کرد که به هیچ وجه بحثی تحت عنوان «توافق موقت» یا موضوعاتی از این دست در گفتگو‌های بین ایران و گروه ۱+۴ مطرح نیست. عراقچی تصریح کرد: «ایران تنها در خصوص گام نهایی به منظور رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران گفتگو می‌کند و شایعاتی نظیر طرح‌های گام به گام یا توافق موقت، بی‌پایه و اساس است.» مذاکره کننده ارشد ایرانی، همچنین خاطرنشان کرد: «ایران، همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند، به هیچ وجه اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نخواهد داد و در عین حال برای رسیدن به نتیجه شتاب و تعجیل نیز نخواهد کرد و تصریح دارد که گفتگو‌ها باید با دقت و با حفظ منافع و مواضع قطعی کشور انجام شود.»

اظهارات عراقچی در شرایطی است که روزنامه واشنگتن‌پست روز دو شنبه در گزارشی به نقل از منابع آگاه مدعی شده بود که ایران و امریکا در حال حرکت به سمت طرح بازگشت همزمان و با گام‌های متوالی به برجام هستند. این روزنامه درباره مذاکرات جاری در وین نوشته است: «در سراسر گفتگو‌ها ایران اصرار داشته که امریکا باید نخستین گام را برای پایبند شدن به برجام بردارد». این درحالی است که مقامات ایران هرگونه اقدام گام به گام برای بازگشت به تعهدات برجامی را رد کرده‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که سه ماه قبل در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت امریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده اعلام کرده بود. دولت امریکا شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از غنی‌سازی ۲۰ درصدی عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج امریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است. در مقابل، ایران تأکید کرده پس از رفع همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی، تهران نیز به تعهداتش برخواهد گشت.

اصرار امریکایی‌ها

به‌رغم مخالفت مقامات ایران با اجرای گام به گام و بازگشت همزمان به برجام، امریکایی‌ها کماکان روی دیدگاه‌های خود پافشاری می‌کنند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز مدعی شد که تفاهم جدیدی برای اجرای طرح «پایبندی در برابر پایبندی» در حال شکل‌گیری در گفتگو‌ها است. یک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز شامگاه دوشنبه، در گفتگو با شبکه «الحره» خبر داد که گفتگو‌ها در وین ادامه دارد و امریکا و ایران یک هدف مشترک تعیین کرده‌اند و آن پایبندی متقابل به طرح جامع اقدام مشترک بوده است. این مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود، در این خصوص گفت: «ما به صورت سازنده برای تحقق این هدف وارد یک روند دیپلماتیک شده‌ایم». وی در ادامه تأکید کرد که طی دو هفته گذشته، هیئت امریکایی به ریاست رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران در حال یافتن رویکرد‌های ملموسی برای برداشتن گام‌هایی است که ایران و امریکا باید برای بازگشت به پایبندی مشترک آن را انجام دهند. این سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین گفت: «بحث و گفتگو‌ها پی‌در‌پی، فراگیر و حساب‌شده هستند، اگرچه [این بحث‌ها]به صورت مستقیم نیست. ما با هیئت‌های حاضر تبادل نظر داشتیم. کارشکنی صورت نگرفته است، اما پیش‌بینی نداشتیم که این روند آسان یا سریع باشد.» این مقام امریکایی پیش‌بینی کرد که «هیئت‌ها این هفته برای انجام رایزنی به کشورهای‌شان بازگردند»؛ با این حال، او به زمان بازگشت اشاره‌ای نکرد. از سوی دیگر، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر امریکا در سازمان ملل هم درباره موضع دولت امریکا در زمینه برجام گفت: «اگر ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته‌ای‌اش بازگردد، ما آماده بازگشت به توافق هستیم. همان طور که با مشارکت‌مان در مذاکرات ادامه‌دار وین نشان دادیم، در حال همکاری با شرکای بین‌المللی هستیم تا ببینیم آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است یا نه.»

اختلاف نظر هیئت ایرانی و امریکایی بر سر نحوه بازگشت به برجام درحالی است که در سال ۲۰۱۵ نیز در روز‌های آخر اختلاف‌نظر‌ها در این باره وجود داشت. در آن روز‌ها نیز مقامات مذاکره‌کننده ایران معتقد بودند که تحریم‌ها از روز اول اجرای برجام، به صورت یکباره و یکجا لغو می‌شود، ولی با گذشت زمان بیان کردند که طرف غربی در عمل به تعهداتش بدعهدی کرده و امضای جان کری، وزیر خارجه سابق امریکا که قرار بود تضمین اجرای برجام باشد، تحریم‌ها را تنها روی کاغذ لغو کرد و یا به قول برخی مقامات تهران، دستاورد‌های ایران از توافق هسته‌ای، «تقریباً هیچ» بوده است. این بار نیز همان سناریو و باز هم در وین درحال تکرار شدن است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
4
هیچ اعتمادی به اظهارات این دولت علی‌الخصوص عراقچی و ظریف و در رأس همه روحانی (فریدون) نیست. از اولش هم با نیرنگ آمده اند.
ملایری
|
United States
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
4
تکرار تجربه شکست خورده برجام یک در برجام دو! آزموده را دوباره آزمودن! هنر تیم دیپلماسی دولت محترم تدبیر و امید!
ناشناس
|
Sweden
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
4
جلیلی را هم در گروه برجام بگذارید،ضرری که ندارد؟ حداقل بعد میدانیم که یک وطن پرست جز این گروه است. و همه چی را نمی دهد.
Said
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
این گرین کارتی ها بیشتر نگران منافع غربی‌ها هستند تا منافع ایران و ایرانیان ! لعنت خدا بر کدخدا سازها و کدخدا پرستان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار