کد خبر: 1044673
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶
تهدیدنمایی از روسیه و بهانه‌تراشی برای فشار بیشتر بر مسکو برای مهار این ابرقدرت نظامی با قوت و قدرت از سوی اروپا و امریکا در حال پیگیری است. همزمان با اقدام جمهوری چک در اخراج ۱۸دیپلمات روسیه به بهانه «اقدامات خرابکارانه» مسکو در این کشور و قهرمان‌سازی از الکسی ناوالنی وکیل اختلاسگر که ژست معترض به سیستم سیاسی روسیه را به خود گرفته، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخصوص افزایش تنش در مرز‌های اوکراین و روسیه ابراز نگرانی کرده و آن را بسیار خطرناک توصیف کرد بدون آنکه به تسلیح اوکراینی‌ها از سوی امریکا برای شعله‌ور کردن مجدد آتش جنگ داخلی اشاره‌ای بکند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: غرب امیدوار است با بازکردن همزمان چند پرونده علیه روسیه توان مسکو را برای مقابله با پیشروی ناتو به سمت شرق بفرساید. همسو با خبر‌سازی درباره اعتراضات داخلی و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به بهانه‌های مختلف از جمله اقدامات خرابکارانه سایبری و فیزیکی، با آمدن دموکرات‌ها به کاخ سفید دوباره پرونده اوکراین و پیشروی ناتو برای جذب اوکراین در این سازمان جدی شده است و طبیعی است که در این بازی اروپایی‌ها کنار امریکا باشند. «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دو شنبه پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا، ضمن ابراز نگرانی درخصوص احتمال درگیری میان روسیه و اوکراین، از مسکو درخواست کرد نیرو‌های خود را از مناطق مرزی خارج کند. دولت اوکراین ظرف یک سال گذشته با کمک امریکا و دیگر اعضای ناتو نیرو‌ها و تجهیزات نظامی را در مرز‌های منطقه خودمختار دونباس مستقر کرده است و از چند هفته پیش روسیه در واکنش به تجمع نیرو‌های تقویت شده اوکراینی بخشی از نیرو‌های خود را به مرز این کشور آورده است.

اوکراین مدعی است هدف روسیه از استقرار این نیروها، اقدام نظامی علیه کی‌یف است و حتی مسلح شدن به سلاح اتمی را خواستار شده است. آندری کلین، سفیر روسیه در انگلیس ضمن رد مداخله کشورش در انتخابات کشور‌های غربی گفت، «مسکو تهدیدی برای دیگر کشور‌ها از جمله اوکراین محسوب نمی‌شود، اما اگر دولت اوکراین تصمیم بگیرد نیروهایش را به سمت دونباس برده و در آنجا حمام خون به راه اندازد و مردم را بکشد، روس‌ها را بکشد، البته که پاسخ خواهیم داد.»

کلین در مصاحبه با «بی‌بی‌سی»، ضمن رد در آستانه جنگ قرار داشتن روسیه و اوکراین گفت: «ما قصد نداریم موضع تهاجمی داشته باشیم یا تهدیدی برای هر کشور دیگری از جمله اوکراین محسوب شویم.»

سفیر روسیه در لندن در پاسخ گفت، مسکو به‌طور کامل به توافق صلح مینسک میان رژیم تحت حمایت امریکا در کی‌یف و نواحی خودمختار و روس زبان «دونباس» متعهد است. وی متذکر شد اوکراین بیش از ۶۰۰ هزار نیرو در مرزهایش با روسیه مستقر کرده است و این استقرار نیرو همچنان ادامه دارد و تحرکات مرزی روسیه این پیام را می‌رساند که پیشروی نیرو‌های اوکراینی در این مناطق بدون هزینه نخواهد بود.

این دیپلمات روس با اشاره به رزمایش بزرگ ناتو که قرار است در ماه‌های آتی برگزار شود، گفت: چنین تحرکاتی در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه است. ناتو قصد دارد ۳۰ هزار نیرو و تانک و دیگر تجهیزات نظامی را در مجاورت مرز‌های روسیه مستقر کند و ما باید این درک را ایجاد کنیم که ارتش روسیه نیز از آمادگی کامل برخوردار است.

مظلوم‌نمایی از اختلاسگر

جوزف بورل کمیسیونر سیاست خارجی اروپا در ادامه سخنان، ضمن هشدار درخصوص افزایش تنش میان کشور‌های غربی و روسیه گفت، مسکو در قبال وضع سلامت «الکسی ناوالنی» یکی از مخالفان غربگرای دولت روسیه، مسئولیت دارد.

ناوالنی و برادرش سال ۲۰۱۴ به جرم اختلاس به چند سال حبس تعلیقی محکوم شده بودند. اداره زندان‌های روسیه چند ماه پیش بار دیگر از او به دلیل نقض مقررات مربوط به این حبس تعلیقی شکایت کرده بود. او در نهایت به‌خاطر نقض این مقررات به دو سال و نیم حبس محکوم شد. ناوالنی اخیراً دست به اعتصاب غذا زده و نزدیکانش می‌گویند حال وی رو به وخامت گذاشته است. مقامات روسیه اعلام کرده‌اند او تحت مداوا قرار گرفته است و اگر رفتار نرمالی در زندان داشته باشد ممکن است زودتر از موعد آزاد شود. با این حال پرونده الکسی ناوالنی به یکی از مسائل تنش‌زا در روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا تبدیل شده است و بروکسل تاکنون تحریم‌هایی نیز علیه مسکو در این زمینه اعمال کرده است.

پاسخ فراتر از انتظار روس‌ها به چک‌ها

وزیر خارجه جمهوری چک روز شنبه از اخراج ۱۸دیپلمات روسیه به ظن همکاری با سرویس‌های ویژه روسیه خبر داد. نخست‌وزیر جمهوری چک گفت که این اقدام با یک «ظن معتبر» آغاز شد که افسران اطلاعات نظامی روسیه ارتباطی با انفجار سال ۲۰۱۴ در یک کارخانه مهمات‌سازی در منطقه «وربتیچ» دارند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا یک شنبه گفت، ایالات متحده با جمهوری چک بر سر تصمیم برای اخراج ۱۸ دیپلمات روسیه در واکنش به «اقدامات خرابکارانه» ادعایی مسکو اعلام همبستگی می‌کند. به دنبال آن، وزارت خارجه روسیه هم یک شنبه از تصمیم خود برای اخراج ۲۰ دیپلمات جمهوری چک در واکنش به اخراج دیپلمات‌هایش از پراگ خبر داد. نکته قابل توجه این است که اخراج دیپلمات‌های روسیه از پراگ پس از آن اتفاق افتاد که امریکا هم اخیراً دستور اخراج ۱۰ دیپلمات روس را صادر کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار