کد خبر: 1044528
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
اقتصاد کشور زمانی می‌تواند شکوفا شود که تولید رونق بگیرد. در کشور‌های پیشرفته سهم خدمات در تولید ناخالص داخلی بالاتر از سهم تولید است. حتی در ایران نیز سهم خدمات در تولید ناخالص داخلی و در اشتغالزایی بیش از ۵۰ درصد است و خدماتی که حول تولید شکل می‌گیرد، خدماتی مهم و مؤثر هستند.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: کشاورزی و دامپروری از ضروری‌ترین و اصلی‌ترین رشته‌های تولیدی است چراکه تأمین کننده نیاز‌های اصلی کشور و به خصوص امنیت غذایی هستند و بر همین اساس تأمین غذای ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار‌ها در بخش تولید به شمار می‌آید. حالا سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه شهدا استان آذربایجان‌غربی برای تأمین نیاز‌های جامعه اقدام به سازمان دهی دامپزشکان بسیجی و مهندسین علوم دامی کرده تا با حضور در کلینیک‌های سیار دامپزشکی و با تعیین جغرافیای هدف با اولویت مناطق کم‌برخوردار به دامداران کمک کنند تا میزان تولیدشان افزایش یابد. با اینکه سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه شهدا در سال گذشته با اعزام تیم‌های جهادی به مناطق مختلف آذربایجان‌غربی اقدامات شاخص و برجسته‌ای را برجای گذاشت، اما برای سال جدید نیز برنامه‌های ویژه‌ای دارد تا بتواند گام‌های بزرگی در این مسیر بردارد.

اقتصاد کشور زمانی می‌تواند شکوفا شود که تولید رونق بگیرد. در کشور‌های پیشرفته سهم خدمات در تولید ناخالص داخلی بالاتر از سهم تولید است. حتی در ایران نیز سهم خدمات در تولید ناخالص داخلی و در اشتغالزایی بیش از ۵۰ درصد است و خدماتی که حول تولید شکل می‌گیرد، خدماتی مهم و مؤثر هستند.

وقتی موضوع حمایت از تولید مطرح می‌شود هم تولید کالا و هم تولید خدمت مدنظر است و هم خدماتی نظیر بهداشت و درمان و خدمات نظام بانکی که به رونق تولید کمک می‌کنند.

گوشت، نیاز حیاتی کشور

دامداری و دامپروری به عنوان تأمین کننده بخش زیادی از نیاز غذایی کشور و تأمین کننده مواد خام صنایع تبدیلی دامی نقش مهمی در تولید اشتغال مولد و معیشت مردم بر عهده دارد.

استان آذربایجان‌غربی با داشتن ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار رأس دام سبک و ۶۵۰ هزار رأس دام سنگین یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید و اشتغال در بخش دام را به خود اختصاص داده است.

از طرفی با عنایت به اینکه بخش زیادی از دامداری و دامپروری یعنی حدود ۷۵ درصد آن در استان به صورت سنتی انجام می‌شود لذا مهم‌ترین مؤلفه در ارتقای شاخص‌های بهروری در بخش دام افزایش دانش مهارت محور دامداران سنتی می‌باشد.

در شرایط کنونی دامداران سنتی به دلایل مختلف از جمله پایین بودن سطح دانش مهارت محور، عدم بکارگیری روش‌های صحیح تغذیه‌ای و پرورشی، عدم سمپاشی جایگاه‌ها، مشکلات بهداشت دام و طویله و... از بهره‌وری پایینی برخوردار می‌باشند که در بعضی از موارد باعث از بین رفتن سرمایه‌دامداران می‌شود.

از طرف دیگر نداشتن توان مالی مناسب، سنگینی مشکلات را دوچندان نموده و دامداران سنتی را در مضیقه قرار داده است؛ لذا با توجه به موارد فوق ارتقای دانش و مهارت فنی دامداران سنتی امری بسیار ضروری می‌باشد.

بر همین اساس سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه شهدا استان آذربایجان‌غربی به عنوان یک سازمان ارزشی و تخصصی با سازماندهی دامپزشکان بسیجی و مهندسین علوم دامی در قالب ۴۷ تیم جهادی و کلینیک‌های سیار دام پزشکی و با تعیین جغرافیای هدف مبتنی بر مناطق با اولویت کم‌برخوردار به صورت مستمر در طول سال بر اساس تقویم زمانی مشخص که دامداران بیشترین نیاز را برای حضور تیم‌های جهادی دارند، نسبت به اعزام تیم‌های جهادی مناطق مذبور اقدام نموده و اقدامات شاخص و برجسته‌ای را در طول سال‌های گذشته و بخصوص در سال ۹۹ انجام داده است.

برگزاری تعداد ۱۴۲۴ مورد آموزش مسجد محور، ارائه مشاوره میدانی به ۷۳۸۷ نفر دامدار و پایش، ویزیت و درمان ۱۰۷ هزار دام سبک و سنگین جزو کار‌های مهم و برجسته تیم‌های جهادی بسیج جامعه کشاورزی در سطح استان در سال ۹۹ می‌باشد.

در اجرای طرح کمک به خودکفایی گوشت قرمز که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تخصصی سازمان بسیج جامعه کشاورزی می‌باشد هر تیم دامپزشکی ۵۰ هزار رأس دام را در منطقه معین و تعریف شده برعهده می‌گیرند. همچنین ۹۷ نفر از دامپزشکان و مهندسین علوم دامی این سازمان در سال ۹۹ پس از گذراندن دوره تخصصی و تسهیل‌گری در مناطق محروم حضور یافته و ضمن شناسایی دامداران و ثبت اطلاعات آنها، در بخش‌های آموزش و درمان فعالیت نموده‌اند که به حول قوه‌الهی این برنامه در سال ۱۴۰۰ با قوت بیشتر ادامه خواهد یافت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار