کد خبر: 1044377
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید پلیس راهور ربات رایانه‌ای را طراحی کرده که قابلیت تطبیق شماره پلاک با مشخصات خودرو را داراست و شماره‌های مخدوش شده را با ارکان خودرو تطبیق می‌دهد.
سرویس حوادث جوان آنلاین: سردار سیدکمال هادیانفر توضیح داد: طبق قانون هر فردی در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه تغییر داده یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق کند، برای آن پلاک تقلبی به کار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد به حبس از شش‌ماه تا یکسال محکوم خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق قانون دستکاری و تغییر در ارقام و مشخصات پلاک عنوان مجرمانه دارد، گفت: افرادی که به طور آگاهانه اقدام به این عمل کنند دیگر یک تخلف رانندگی مرتکب نشده و بلکه مرتکب جرم و تخلف توأمان شده‌اند و قانونگذار نیز برای مجرم مجازاتی علاوه بر جریمه رانندگی درنظر گرفته است.

رئیس پلیس راهور ناجا درباره یک نگرانی پیرامون جریمه اشتباه با تغییر ارقام پلاک نیز گفت: شاید سال‌ها پیش چنین احتمالی وجود داشت، اما در حال حاضر با توسعه هوشمندسازی در پلیس راهور و اقداماتی که انجام داده‌ایم امکان اینکه با تغییر پلاک جریمه برای فرد دیگری صادر شود وجود ندارد.

سردار هادیانفر در توضیح چرایی این موضوع گفت: زمانی که خودرویی شماره‌گذاری می‌شود، رنگ، نوع، مدل و یکسری دیگر از مشخصات آن نیز در سامانه پلیس ثبت می‌شود. به عنوان مثال پلیس قابلیت تشخیص این موضوع را دارد که یک پلاک متعلق به خودروی پژو‌۲۰۶ با رنگ و سال تولید مشخص است. در همین راستا نیز اگر راننده‌ای اقدام به تغییر ارقام پلاک خودروی خود کند، بلافاصله این پلاک جریمه نمی‌شود، بلکه ابتدا مشخصات خودرو با پلاکی که دوربین ثبت کرده تطبیق داده می‌شود و سپس اگر همه چیز درست باشد، دیگر مراحل اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر هم این خودرو از سوی مأموران مشاهده شود، پلاکش در کمترین زمان ممکن قابل استعلام بوده و همین اطلاعات به مأمور داده خواهد شد.

هادیانفر اضافه کرد: علاوه بر این و برای اطمینان بیشتر اخیراً نیز پلیس راهور یک ربات رایانه‌ای را طراحی کرده که قابلیت تطبیق سریع شماره پلاک با مشخصات خودرو را داراست و تاکنون اطلاعات بیش از۷۵۰‌هزار دستگاه خودرو را بدون خطا تطبیق داده است. علاوه بر این عامل انسانی و کارشناسان خبره و متخصص ما نیز در مرحله‌ای دیگر بر این روند‌ها نظارت دارند.

رئیس پلیس راهور ناجا با تأکید دوباره بر اینکه مخدوش کردن یا تغییر در ارقام پلاک نه یک تخلف بلکه جرم است، گفت: رانندگانی که دست به انجام این اقدام مجرمانه بزنند، از سوی پلیس شناسایی شده و به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند.

هادیانفر درباره پوشاندن پلاک و نیز امکان تشخیص پلاک اصلی این خودرو‌ها گفت: با توجه به اینکه امکان تشخیص پلاک وجود دارد، بنابراین پلیس این امکان را دارد که پلاک اصلی این خودرو‌ها را نیز با استفاده از ارکان وسیله، تجهیزات و نوع آن شناسایی کند. از طرفی دیگر مأموران پلیس راهور در تمام ساعات شبانه روز چه در طول روز و چه در طول ساعات اجرای طرح منع تردد شبانه از ساعت‌۲۲ تا ۳‌بامداد در معابر شهری مستقر هستند و بر این موارد نظارت دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار