کد خبر: 1044107
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
رئیس جمهور گفت: دهه ۹۰ دهه‌ای بود که دو بار ما در دنیای سیاست و دیپلماسی به دنیا آمدیم و دشمن را شکاندیم و این دهه دهه پیروزی، نجات ملی و جهش در تولید و توسعه کشور است.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ایران صبح امروز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه در مراسم بهره برداری از ۴ طرح ملی صنعت پتروشیمی اظهار داشت: در پیک چهارم کرونا هنوز به قله پیک نرسیده‌ایم و قاعدتا هفته آینده برخی روز‌های شدیدترین در برخی استان‌های کشور خواهیم داشت.

وی افزود: امیدواریم که در هفته‌های آتی از این مسیر و پیک خارج شویم و مردم نیز بدانند که پیک چهارم به دلیل جهش ویروس کرونا است.

رئیس جمهور با بیان این که جهش ویروس کرونا و ویروس انگلیسی تقریبا همه استان‌های کشور را درگیر کرده است، گفت: اگر ویروس انگلیسی نبود اکنون ما این پیک را شاهد نبودیم، البته با یک سری مشکلات بعد از عید دست و پنجه نرم می‌کردیم، اما اساس مشکل ما این است که ویروس انگلیسی از عراق وارد خوزستان و از آنجا وارد استان‌های همجوار شد و بعد به سراسر کشور کشید.

روحانی خاطرنشان کرد: این ویروس کرونای انگلیسی شدت عمل نشان داده و از سرعت انتقال سریعی برخوردار است. به گونه‌ای که در ویروس ووهان ممکن بود یک فرد آلوده برای چند دقیقه در یک جمع قرار می‌گرفت و کسی هم به آن مبتلا نمی‌شد، اما این ویروس جدید از لحاظ سرعت انتقال و آثار با ویروس ووهان متفاوت است.

وی با تأکید بر این که تغییر شکل یافتن ویروس کرونا اساس مشکلی است که ما در پیک چهارم با آن روبرو هستیم بنابراین هیچ کس دنبال علت‌های غلط نگردد، گفت: من به عنوان مسؤول ستاد ملی مقابله با کرونا و رئیس جمهور به صراحت به همه مردم ایران اعلام می‌کنم که عامل اصلی مشکل ما در این روز‌ها ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به داخل کشور است.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته همیشه مراسم‌هایی همچون عروسی، ملی مثل عید، سفرها، تردد‌ها و دورهمی‌ها در گسترش این ویروس تأثیرگذار است؛ چراکه هر کجا که پروتکل رعایت نشده است، دچار مشکل می‌شویم، بنابراین امیدواریم همه استانداران، فرمانداران، بخشداران، دانشگاه‌های پزشکی، بسیج و نیروی انتظامی دست به دست هم بدهیم تا در اسرع وقت از این پیک عبور کنیم و امیدوارم با مراعات‌های دقیقی که مردم ما صورت می‌دهند و با استفاده از واکسن از این مسأله عبور کنیم.

روحانی با تأکید بر این که واکسن کلید حل مسأله کرونا است، اذعان کرد: ما باید انواع واکسن‌هایی که می‌توان به کشور وارد کرد را به کشور وارد کنیم و شرکت‌های خصوصی در این زمینه تلاش کنند؛ چراکه ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان امسال باشیم. ما باید در بهار از واکسن‌های خارجی استفاده کنیم. ما باید در اردیبهشت و خرداد ماه که ماه‌های بسیار حیاتی است از واکسن‌های خارجی استفاده کنیم و همه شرکت‌ها مجاز هستند، بنابراین هر شرکت و مؤسسه‌ای برای واردات واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد مستقیم با دفتر رئیس جمهور مکاتبه کند و من مستقیم این مسأله را دنبال می‌کنم، چون به راحتی می‌توان در هفته‌های آینده میلیون‌ها دز واکسن وارد کشور شود و واکسن می‌تواند از مردم در مقابل مرگ به خوبی محافظت کند.

وی با بیان این که ممکن است واکسن‌ها از ابتلای افراد به ویروس جلوگیری کنند، گفت: اگر در ابتلا نیز تأثیرگذار نباشند مهم نیست، اما معمولا واکسن‌ها در یک سطح بسیار بالایی برای سلامت و حفظ مردم از مرگ و میر حفاظت می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود راه اندازی پتروشیمی عسلویه و مهر را از افتخارات برجام عنوان و تصریح کرد: ما در سال ۹۴ و ۹۵ توانستیم نفت فراوانی را بفروشیم و صندوق توسعه ملی برای پرداخت اعتبارات لازم، برای طرح‌های بسیار مهم توان پیدا کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم باید توجه داشته باشند که بسیاری از سرمایه گذاری‌های بزرگ در کشور ما در سال‌های اخیر به کمک صندوق توسعه ملی مربوط می‌شود و صندوق توسعه ملی نیز یعنی بخشی از پول نفت؛ چراکه ا گر نفتی صادر شود صندوقی نیز وجود دارد و اگر نفت صادر نشود طبیعتا صندوقی نخواهد بود و درش قفل خواهد شد.

وی با بیان این که صندوق توسعه ملی دستاورد همه عزیزان ما در شرکت ملی نفت و وزارت نفت است، اظهار داشت: بخشی از پولی که دریافت می‌شود به بانک مرکزی و بخشی از از آن به صندوق توسعه ملی می‌رود و این صندوق می‌تواند کمک کننده باشد.

رئیس جمهور یادآور شد: ما در برجام یعنی در سال ۹۵، ۹۶ و حتی آغاز ۹۷ که جنگ اقتصادی شروع شده بود توانستیم صادرات بسیار مناسبی برای نفت داشته باشیم و بخشی از پول دریافت شده وارد صندوق توسعه ملی می‌شد و البته امروز هم همین روند ادامه دارد، ولی کمی کمتر است؛ چراکه صادرات ما هم کمتر است. صندوق به جز یکی دو سال قبل از دولت ما، چون پول در دولت قبل هم وارد صندوق شده، همه پول صندوق مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم است و این صندوق نیز طرح‌های بسیار بزرگی را سرمایه گذاری کرده است بنابراین اساس کار این صندوق درست بوده است.

روحانی با بیان این که طرح‌های ملی پتروشیمی، نزدیک به ۴ سال زمان برده و برای راه اندازی آن یک میلیارد دلار خرج شده است، گفت: امروز محصول یک ساله این پتروشیمی‌ها یک میلیارد دلار است.

وی افزود: همه سرمایه گذاران و کسانی که می‌خواهند در زمینه صنعتی به ویژه در پتروشیمی سرمایه گذاری کنند، بدانند که سود‌های بالایی دارد و ما باید این زنجیره پتروشیمی و ارتقاء آن را تا مرحله آخر ادامه دهیم. شکوفایی پتروشیمی در کشور به یکی از افتخارات کشور است که در دوران تحریم انجام گرفت؛ امروز عسلویه مرکز بسیار مهم و بزرگی برای صنعت گاز و پتروشیمی محسوب می‌شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار سال مبنی بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها گفت: برای ما اهمیت بالایی دارد که دولت تا آخرین روز و ساعات تلاش خود را برای حرکت در جهت پایان طرح‌ها به کار ببرد.

وی با بیان این که ما ۴ هدف برای ماه‌های پیش رو یعنی صد روز پایانی دولت در دستورکار داریم، اظهار داشت: یکی از اهداف سلامت مردم و مبارزه با کروناست که در حال انجام اقدامات جدی‌تری در این زمینه هستیم که البته بخشی از این اقدامات مربوط به خرید و واردات واکسن و انجام واکسیناسیون در کشور است و در مرحله بعد باید برای ثمر نشستن واکسن‌هایی که در داخل کشور به دست عزیزان ساخته می‌شود تلاش کنیم و مردم شرایطی را احساس کنند که آرامش بیشتری داشته باشند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر مردم واکسن تزریق کنند و ما بتوانیم ۶۰ الی ۷۰ درصد مردم را واکسینه کنیم درواقع زنجیره کرونا را قطع کرده و سلامت مردم را تضمین کرده‌ایم. البته پروتکل‌های بهداشتی را بعد از واکسیناسیون باید همچنان مراعات کنیم چراکه برای ما همه پروتکل‌های بهداشتی مهم است.

روحانی شکستن تحریم‌ها را دومین هدف دولت در صد روز پایانی عنوان و تأکید کرد: هم اکنون سربازان مقدم دیپلماسی ما در وین هستند و در حال تلاش هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای ما مهم نیست که دشمن کی سر عقل برمی‌گردد و چه زمانی در برابر قانون تواضع می‌کند، اما یقین داریم که راهی جز این برای آمریکا و کشور‌هایی که در برجام هستند وجود ندارد. تنها راه موجود این است که به قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام به طور کامل برگردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر آمریکا و بقیه کشور‌های عضو برجام به طور کامل به برجام برگردند بلافاصله ما بعد از یک راستی آزمایی‌هایی که زمانش نیز خیلی طول نمی‌کشد به کلیه تعهدات برجامی برمی‌گردیم، بنابراین یک اظهار نگرانی که در آمریکا و اروپا برای این موضوع می‌شود این است که در ایران غنی سازی ۶۰ درصد آغاز می‌کنیم و بعضی از آن‌ها تهدید کردن که ۶۰ درصد یعنی با یک حرف به ۹۰ درصد رسیدن، حال فرض کنید که ما ۹۰ درصد غنی سازی کنیم، اما آنچه که در سر آن‌ها می‌گذرد که ما مسیر را برای رسیدن به بمب هسته‌ای هموار می‌کنیم یک اشتباه محض از طرف شما است.

وی با تأکید بر اینکه ایران قبلا هم می‌توانست غنی سازی ۶۰ درصد انجام دهد گفت: همین امروز هم ایران می‌تواند غنی سازی ۹۰ درصد انجام دهد و اگر اراده کنیم همین امروز هم غنی سازی ۹۰ درصد انجام می‌دهیم، اما از همان اول هم اعلام کردیم که فعالیت هسته‌ای ما کاملا صلح آمیز است و به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم.

روحانی خطاب به آمریکا و کشور‌های ۱+۴ گفت: این شما هستید که سال‌هاست به دنبال بمب هسته‌اید بودید، انبار و ذخیره کرده‌اید و اکنون هر ساله بمب‌های جدید می‌سازید. این اتهام بر روی پیشانی شما قرار دارد و نمی‌خواهد راجع به ملت و دولت ایران حرف بزنید.

رئیس جمهور ادامه داد: هر روزی که شما (آمریکا و کشور‌های ۱+۴) به برجام برگردید ما بلافاصله به تعهدات برمی‌گردیم و شما می‌دانید در تعهدات برجام تا پایان برجام هر چقدر زمان باقی مانده غنی سازی ما ۳.۷ بیشتر نخواهد بود. به عبارتی غنی سازی ۶۰ درصد و ۲۰ درصد هم متوقف می‌شود. شما به تعهدات برگردید و غصه این چیز‌ها را نخورید و می‌بینید در یک زمان کوتاهی بعد از اجرای تعهدات شما ایران به تمام تعهدات خود پایبند است.

وی تأکید کرد: ایران در عمل نشان داده است که وقتی قول می‌دهد قول مردانه می‌دهد، اما شما‌ها نشان دادید قول بی اعتباری می‌دهید، بنابراین در مورد ایران نیاز نیست نگران باشید. ایران مردانه حرف می‌زند، مردانه کار می‌کند و با اخلاق حرکت می‌کند و در چارچوب سخن خود پایبند است.

رئیس جمهور پایان دادن به طرح‌های تولیدی تا جایی که امکان پذیر است را یکی دیگر از برنامه‌های دولت در ۱۰۰ روز پایانی عنوان کرد و گفت: در یک سال و چند ماه تولید پتروشیمی به کشور ۲۵ میلیون تن افزوده شده است که این از افتخارات ایران است که در اوج تحریم‌های دشمن و کرونا موفق شد بزرگترین جهش در پتروشیمی را داشته باشد. ریل گذاری لازم در کشور برای دولت بعدی هم انجام شده است و ۳۰ تا ۴۰ و گاهی تا ۷۰ درصد مسیر آماده شده است.

روحانی همچنین با اشاره به اینکه معیشت مردم یکی دیگر از اهداف دولت است، تصریح کرد: بسته حمایتی معیشتی جدیدی ویژه ماه رمضان پرداخت کردیم. برای معیشت مردم هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم. در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان کار‌های مهمی در حال انجام است. هر کاری دستمان بیاید برای معیشت مردم انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه صنعت نفت کشور در تاریخ ما درخشیده است اظهار کرد: دهه ۹۰ دهه‌ای بود که دو بار ما در دنیای سیاست و دیپلماسی به دنیا آمدیم و دشمن را شکاندیم. اگر بگوییم این دهه دهه پیروزی، نجات ملی و جهش در تولید و توسعه کشور است، اشتباه نگفتیم که برخی از موفقیت‌ها مربوط به نفت و پتروشیمی است. اقدامات مختلفی از جمله کشف میدانی با ۵۳ میلیارد بشکه در نام آوران، توسعه میدان‌های بزرگ نفتی و گازی، لوله کشی به جاسک پالایشگاه گازی بید بلند تحقیق و توسعه و نوآوری، جمع کردن فلر‌ها و گازرسانی به روستا‌ها انجام شده و امروز به مرز گازرسانی به ۳۳ هزار روستا رسیده ایم. طرح‌های عسلویه و پارس جنوبی تقریبا پایان یافته است. در این سه سال جنگ اقتصادی دشمن می‌خواست ما را از ارز آوری محروم کند، اما صادرات غیر نفتی به صحنه آمد که یکی از آن‌ها پتروشیمی بود.

وی ادامه داد: در مراسم امروز اعلام شد که حدود ۹۰ درصد ارزی که در سامانه نیما عرضه شده است از طریق پتروشیمی بوده است. فولاد، مس و آلومینیوم هم در کنار پتروشیمی ارز آوری کردند. ما حدود ۳۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و پتروشیمی یکی از صنایع مقدم برای جنگ اقتصادی بود. یک طرحی امروز افتتاح شد با سرمایه گذاری یک میلیارد دلار از سال ۹۵ آغاز شده بود که محصول یک سال آن فقط یک میلیارد دلار است. این طرح‌ها پس از خروج خارجی‌ها توسط مهندسان کشورنان به بهره برداری رسید و غیر از ارز آوری، اشتغال هم توسط این طرح‌ها تامین شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
روحانی: دهه ۹۰ در دنیای سیاست و دیپلماسی به‌دنیا آمدیم....
و گند زدیم به مملکت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
0
روحانی: دهه ۹۰ در دنیای سیاست و دیپلماسی به‌دنیا آمدیم؟؟!!!
این بابا خودش میگه تازه تو این دهه بدنیا اومده و هنوز هز رو ار بر تشخیص نمی داده که شده رئیس حمهور
خب معلومه که اوضاع بهتر از این نمی شود
در واقع افتضاح تر از این نمیشده که نشده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار