کد خبر: 1044040
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
نرم کننده‌های موجود در بسیاری از اشیا که روزانه با آن‌ها سر و کار داریم می‌توانند عملکرد‌های مهم مغز انسان را مختل کنند.
مطالعه نشان می‌دهد که حتی مقدار کمی از نرم کننده‌های "بیسفنول ای" و "بیسفنول اس" در انتقال سیگنال‌ها بین سلول‌های عصبی در مغز ماهی‌ها اختلال ایجاد می‌کنند.

محققان احتمال می‌دهند که همانند این اتفاق در مغز انسان‌های بالغ نیز اتفاق بیفتد؛ بنابراین آن‌ها خواستار توسعه سریع نرم کننده‌های جایگزین هستند که خطری برای سیستم عصبی مرکزی نداشته باشند.

بیسفنول‌ها (Bisphenols) نرم کننده‌هایی هستند که در تعداد زیادی از محصولات پلاستیکی در سراسر جهان یافت می‌شوند. به عنوان مثال در بسته‌بندی مواد غذایی، ظروف پلاستیکی، بطری‌های آشامیدنی، اسباب‌بازی‌ها، مواد پر کننده دندان‌ها و پستانک‌های نوزادان استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر این مواد به ویژه بیسفنول‌ای با خطرات زیادی برای سلامتی همراه بوده است.

در این مطالعه محققان دانشگاه "بایرت" به سرپرستی دکتر "پیتر ماچنیک" (Peter Machnik) برای اولین بار به بررسی اثرات نرم کننده‌ها در انتقال سیگنال بین سلول‌های عصبی در مغز بزرگسالان پرداخته‌اند.

آن‌ها در این مطالعه نه تنها به بررسی بیسفنول‌ای بلکه به بررسی بیسفنول اس (BPS) که کمتر برای سلامتی ضرر دارد نیز پرداخته‌اند. یافته‌های محققان نشان داد هر دو نرم کننده ارتباط بین سلول‌های عصبی مغز را مختل می‌کنند.

آن‌ها طی این مطالعه آزمایشاتی را بر روی ماهی قرمز انجام دادند. "الیزابت شیرمر" (Elisabeth Schirmer) از محققان این مطالعه گفت: هنگامی که دیدیم چگونه این مواد بر عملکرد حیاتی مغز ماهی قرمز تاثیر می‌گذارد بسیار شگفت زده شدیم. گفتنی است این آسیب بلافاصله اتفاق نمی‌افتد. هنگامی که سلول‌های مغز ماهی در معرض مقدار کمی "بیسفنول ای"و "بیسفنول اس" به مدت یک ماه قرار گرفتند بسیار صدمه دیدند. به نظر می‌رسد که نرم کننده‌ها بر پتانسیل عملکرد سلول‌های مغزی تأثیر می‌گذارند. آن‌ها انتقال شیمیایی و الکتریکی سیگنال‌ها از طریق سیناپس‌ها را تغییر می‌دهند. علاوه بر این آن‌ها مدار‌هایی را که برای درک و پردازش محرک‌های صوتی و بینایی مهم هستند را نیز مختل می‌کنند.

یافته‌های به دست آمده از طریق مطالعات انجام شده بر روی مغز ماهی این موضوع را نشان می‌دهد که "بیسفنول ای" و "بیسفنول اس" همچنین می‌تواند به مغز انسان بالغ آسیب جدی برساند. به همین دلیل ضروری است که نرم کننده‌های جدیدی که برای سلامتی انسان مضر نیست برای جایگزینی با این مواد توسعه داده شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار