کد خبر: 1043403
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آمار رو به رشد بیماری کرونا در کشور، گفت: درحالی که اکنون هم تخت برای بستری بیماران جدید مبتلا به کرونا به سختی پیدا می‌شود، پیش‌بینی ما افزایش بسیار بیشتر مبتلایان به بیماری است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر مسعود مردانی گفت: متاسفانه در حال حاضر در اوج پیک چهارم کرونا قرار داریم و موارد جدید ابتلا به بیماری روز به روز در حال افزایش است و این در حالی است که تخت‌های بیمارستانی که مبتلایان کرونا اختصاص دارد و بخش‌های مراقبت‌های ویژه کاملا مملو و پر هستند تا جایی که جا برای بستری بیمار جدید به سختی پیدا می‌شود. یکی از موضوعاتی که پرسنل بیمارستانی را کلافه کرده است نداشتن جای کافی برای بستری و کار طاقت‌فرسایی است که به دنبال گسترش شیوع بیماری انجام می‌دهند.

وی افزود: البته خرسندیم که اکثر دارو‌هایی که برای این بیماران استفاده می‌کنیم تولید داخلی هستند و عزیزان در صنعت داروسازی هم تلاش زیادی برای تهیه دارو می‌کنند و از این منظر ما دچار مشکل نشدیم؛ این درحالی است که برخی کشور‌های همسایه ما هنوز هم از دسترسی به دارو‌های اصلی کرونا محروم هستند، ولی ما خوشبختانه دارو‌های ایرانی خوبی داریم که خوب جواب داده است و در حد نیاز مردم تامین می‌شود.

وی با اشاره به آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا در شرایط فعلی، اظهار کرد: افزایش آمار در حالی رخ داده است که ما پیش‌بینی می‌کنیم آمار مرگ و میر از این هم خیلی بیشتر شود.

این متخصص بیمای‌های عفونی، اظهار کرد: کرونای بریتانیایی قواعدی که قبلا با آن آشنا شده بودیم را به هم ریخته است. با ویروسی جهش یافته طرف هستیم که سرایت پذیری بسیار بالایی دارد. عمده بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند با ابتلای خانوادگی هستند. متاسفانه نوع جهش یافته کرونا به سرعت در ریه‌های فرد بیمار می‌نشیند و درگیری ریوی و نارسایی تنفسی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به مرگ و میر شود. از طرف دیگر عوارض ناشایعی همچون عوارض قلبی، آنسفالیت و... که ما قبلا کمتر شاهد آن بودیم اکنون در بیماران نمود بیشتری پیدا کرده است.

وی افزود: در نوع ووهان ویروس کرونا همه می‌گفتیم کودکان یا به بیماری مبتلا نمی‌شوند یا حالت خفیف آن را تجربه می‌کنند، اما اکنون کودکان و نوجوانان هم مبتلا می‌شوند و گاهی اوقات در علائم و ابتلا تفاوت چندانی با بزرگسالان ندارند.

مردانی تاکید کرد: به نظر می‌رسد گونه غالب ویروس در کشور به طرف گسترش شیوع نوع انگلیسی می‌رود و شیوع موارد بیمای با این ویروس از اکثر استان‌های کشور گزارش شده است، ولی برای اینکه بگوییم دقیقا گونه غالب ویروس در شرایط فعلی نوع جهش یافته انگلیسی است منوط به اعلام نتایج آزمایش‌هایی باشد که به آزمایشگاه فرستادیم.

وی درباه مباحثی که پیرامون تعطیلی پایتخت مطرح می‌شود، اظهار کرد: نمی‌توان گفت وضعیت پایتخت از قرمز به سمت سیاه شدن پیش می‌رود، اما عملی شدن موضوع تعطیلی و محدودیت‌ها در کنترل بار بیماری در تهران بسیار موثر است، تقاضای ما تعطیلی ۱۰ روزه مناطق قرمز و نارنجی بوده است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره پیش‌بینی از شرایط کرونا در کشور طی روز‌های آتی، گفت: اگر تعطیلی و محدودیت‌ها به خوبی اجرا شود و مردم همکاری لازم را داشته باشند امیدواریم همه چیز به زودی ختم به خیر شود.

وی با اشاره به نزدیکی به ماه مبارک رمضان، بیان کرد: ما اعتقاد داریم در این ماه مردم می‌توانند به خوبی با ما همراهی کرده و نکات و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از رفتن به دورهمی‌های افطاری خودداری کنند آمار ابتلا هم پایین‌تر خواهد آمد.

مردانی تاکید کرد: سال قبل این موقع فروردین خوبی داشتیم، زیرا رعایت و همکاری خوبی از سوی مردم صورت گرفت و نتیجه آن را با کنترل نسبی بیماری شاهد بودیم، ولی دچار ساده انگاری شدیم و اوج بیماری در تابستان تکرار شد. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی باید بدانیم که تجربه‌های تلخ را آزمودن خطا است.

وی گفت: صحبت‌هایی در مورد لغو طرح ترافیک برای جلوگیری از تجمع در وسایل حمل و نقل عمومی گفته می‌شود، اما باید دقت کنیم لغو طرح ترافیک باعث نشود که اتفاقا در محدوده طرح شاهد شلوغی و ترافیک بیشتری باشیم و لغو طرح باعث شود افراد آزادانه‌تر از خانه خارج شده و به این محدوده طرح بیایند.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار