کد خبر: 1043161
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
در شرایطی که گروه‌های مقاومت خواهان خروج فوری و کامل نیرو‌های امریکایی از عراق هستند، موضع دولت بر همان پاشنه سابق می‌چرخد که پایه‌های حضور امریکا را مستحکم‌تر می‌کند. وزیر خارجه عراق گفت که کشورش خواهان تحکیم مناسبات با امریکا در تمامی سطوح از طریق گفت‌وگوی راهبردی بین دو کشور است. رئیس حشدالشعبی هم برای موازنه‌سازی امنیتی با امریکا در دیدار با مقامات روسی مهم‌ترین قضایای امنیت منطقه‌ای را مورد بررسی قرار داده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دور جدید گفتگو‌های امنیتی عراق و امریکا درحالی از سر گرفته می‌شود که مقامات بغداد مسیر متفاوتی از خواست مردم و گروه‌های مقاومت در پیش گرفته‌اند. به گزارش روزنامه شفق‌نیوز، فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق روز چهار شنبه در بیانیه‌ای از برگزاری سومین مرحله گفت‌وگوی راهبردی با امریکا خبر داد و گفت: «ما خواهان تحکیم مناسبات در تمامی سطوح میان عراق و امریکا از طریق این گفتگو‌ها هستیم.» در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا بر ادامه تلاش‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا برای توسعه و ادامه روابط با عراق و تمرکز بر وجوه مشترک دو کشور تأکید کرد. بلینکن در توئیتی نوشت که خواهان صحبت با فؤاد حسین طی گفتگو‌های راهبردی است.

به گزارش پایگاه خبری المعلومه، در سومین دور از گفتگو‌های راهبردی عراق و امریکا به مسائلی همچون امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، مسائل سیاسی و همکاری در زمینه آموزش و فرهنگ پرداخته می‌شود.

دولت عراق درحالی سیاست نزدیکی با امریکا را در رأس اولویت‌های سیاست خارجی خود قرار داده است که درخواست‌های بسیاری از سوی نمایندگان پارلمان عراق برای تمرکز بر جدول‌بندی خروج نیرو‌های بیگانه از کشور در این گفتگو‌ها مطرح است. همچنین گروه‌های مقاومت بار‌ها نسبت به خروج فوری امریکایی‌ها از عراق هشدار داده‌اند و تأکید کرده‌اند که اگر نیرو‌های خارجی کشورشان را ترک نکنند برای بیرون راندن آن‌ها به زور متوسل خواهند شد. در همین حال، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق دیروز در واکنش به دور سوم گفت‌وگوی راهبردی میان عراق و امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «همزمان با آغاز دور سوم گفت‌وگوی عراقی - امریکایی انتظار داریم که تیم مذاکراتی شجاع و غیرتمند عراقی حاکمیت کامل ملی را محقق سازد و به حضور بیگانگان به صورت کامل پایان دهد و این امر با تدوین یک جدول و برنامه زمان بندی شده آشکار و مشخص با بازه‌های زمانی کوتاه برای عقب‌نشینی نیرو‌های رزمی خارجی میسر می‌شود.» العامری تأکید کرد: «ما با دقت خروجی‌های این دور از گفتگو را پیگیری می‌کنیم و امید زیادی به مذاکره کنندگان غیور عراقی برای تحقق ثبات امنیتی و آغاز برنامه بازسازی و شکوفایی در سراسر وطن عزیزمان داریم.»

خواست عراقی‌ها برای خروج اشغالگران از کشورشان درشرایطی است که بغداد تصمیمی برای اجرای این طرح ندارد و حتی در سفر سال گذشته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به واشنگتن و دیدار با مقامات کاخ سفید، نه تنها این مسئله را مطرح نکرد بلکه بر اساس توافقات انجام شده قرار شد نیرو‌های امریکایی تا سه سال آینده در عراق حضور داشته باشند. آنگونه که از اظهارات مقامات بغداد بر می‌آید، این بار نیز تلاش می‌کند پای امریکا در عراق را مستحکم‌تر کند. الکاظمی حتی در ماه‌های اخیر شماری از فرماندهان مقاومت را به اتهام دست داشتن در حملات راکتی به پایگاه‌های امریکا بازداشت کرده است. خودداری بغداد از اجرای طرح خروج امریکایی‌ها در حالی است که پارلمان عراق دو سال پیش با اکثریت این طرح را تصویب و دولت را موظف به اجرای آن کرد، اما بغداد گامی در این راستا برنداشته است.

موازنه‌سازی از مسیر روسیه

در شرایطی که دولت عراق حضور امریکا را در کشور تثبیت می‌کند، فرماندهان مقاومت برای مقابله با سیاست‌های واشنگتن در پی تقویت روابط با روسیه هستند. در همین راستا، فالح الفیاض، رئیس سازمان حشدالشعبی در سفر به مسکو، روز چهار شنبه با نیکولای پاتروشف، رئیس شورای امنیت ملی روسیه و «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا دیدار و گفتگو کرد. بر اساس بیانیه دفتر الفیاض که نسخه‌ای از آن از سوی «السومریه» منتشر شد، در گفتگو با پاتروشف، قضایای امنیت منطقه‌ای و افق‌های همکاری و تعامل دوجانبه میان عراق و روسیه بررسی شد. در این نشست، همچنین موضوع پیشرفت جدی در روابط عراق و روسیه در راستای پاسخ به منافع مشترک دو کشور بررسی و بر ضرورت و آمادگی توسعه ارتباطات و همکاری در بخش امنیتی تأکید شد. رئیس سازمان حشدالشعبی همچنین با بوگدانوف درباره ابعاد اصلی همکاری در خاورمیانه و هماهنگی مشترک در زمینه مبارزه به تروریسم بین‌المللی رایزنی کرد و طرف روسی نیز بر موضعش در حمایت از وحدت و حاکمیت عراق تأکید کرد. روسیه همواره از حاکمیت و تمامیت ارضی عراق در برابر اشغالگران امریکایی حمایت کرده و خواهان خروج امریکایی‌ها شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
0
0
حشدالشعبی در این بازی باخت باخت، باید نهایت دقت و وسواس خود را بخرج دهد و کشور عراق را از دست امریکا و اذنابش و غرب پرستان با حرکتی انقلابی نجات بخشد.
الا انّ حزب الله هم المفلحون، هم الغالبون...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار