کد خبر: 1042739
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۴
سعودی‌ها و هم‌پیمانان‌شان در تلاش برای سنگ‌اندازی در مسیرآزادی شهر مأرب، علاوه بر اینکه بار دیگر به حربه انتقال تروریست‌ها از سوریه به یمن متوسل شده‌اند، با سپر قرار دادن مردم یمن و استفاده از اردوگاه‌های آنان به عنوان پادگان، می‌کوشند مانع از پیشروی ارتش و نیرو‌های مردمی یمن و آزادی مأرب شوند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با وجود افزایش حملات هوایی ائتلاف متجاوز سعودی به اطراف شهر راهبردی مأرب، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنان در حال پیشروی برای آزادسازی این شهر هستند. سعودی‌ها که خطر آزاد‌سازی این شهر را بیش از پیش احساس می‌کنند، از هیچ اقدامی فروگذار نیستند. ورود تروریست از سوریه به یمن مسبوق به سابقه است و سعودی‌ها در صدد تکرار آن هستند. از دو هفته پیش تروریست‌های القاعده که به راحتی در یمن تردد می‌کنند در همکاری با عناصر مسلح حزب اخوانی الاصلاح و با اشراف کامل فرماندهی ائتلاف سعودی در مناطق گسترده‌ای از ساحل استان ابین مستقر شده‌اند. بنابر اطلاعاتی که روزنامه الاخبار به نقل از منابع یمنی به دست آورده است، آن‌ها منتظر ورود تروریست‌هایی از سوریه به یمن هستند. از این رو، فرمانده تروریست‌های القاعده در استان ابین مأمور شده امنیت مسیر ورود تروریست‌هایی را که به زودی از سوریه و دیگر کشور‌ها وارد یمن خواهند شد تأمین و این عناصر مسلح را با سلاح‌های‌شان به استان مأرب منتقل کنند.

دستگیری و اخراج آوارگان

از طرفی دیگر، مزدوران ائتلاف سعودی دو هفته پیش ده‌ها نفر از آوارگان را به بهانه اینکه به درخواست‌شان در یافتن مناطق امن پاسخ مثبت داده‌اند، آن‌ها را بدون دارایی‌هایشان از اردوگاه اخراج کردند و همزمان تجهیزات نظامی خود را وارد اردوگاه کردند. ائتلاف سعودی با این اقدامات، ضمن بازی با جان آوارگان یمنی از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و در واقع مانع اصلی پیشروی بیشتر و پیروزی نهایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نبرد مأرب می‌شود. با شدت گرفتن ناآرامی‌ها و نزدیک شدن درگیری‌ها به اردوگاه آوارگان، ده‌ها نفر از آن‌ها از اداره اردوگاه خواسته‌اند که در جست‌وجوی مکان‌های امن، اردوگاه را ترک کنند، اما مقامات وابسته به الاصلاح که کنترل شهر مأرب را در دست دارند مانع این امر شدند و علاوه بر دستگیری، آن‌ها را با تهدید به قطع کمک‌ها در صورت ترک اردوگاه، به باقی‌ماندن در اردوگاه وادار ساختند. پیش‌تر نیز اسنادی از تعرض مزدوران ائتلاف سعودی به زنان و ربودن آن‌ها به اتهام مزدوری و تسلیم کردن آن‌ها به نیرو‌های سعودی منتشر شده بود. در این میان برخی منابع هشدار می‌دهند که احتمال دارد، مزدوران اقدام به قتل عام این آوارگان کنند و مسئولیت آن را به گردن ارتش و کمیته‌های مردمی بیندازند، مانند نمونه‌هایی که در سوریه روی داد و نمایش استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی در مناطق تحت کنترل معارضان به راه افتاد.

بایدن مانع انصارالله شود

واشنگتن نیز شانه به شانه سعودی‌ها را در این جنایات همراهی می‌کند. وزارت خزانه‌داری امریکا بیست و هشتم بهمن ماه گذشته در اقدامی که رنگ و لعاب بشردوستانه داشت، در بیانیه‌ای اعلام کرد نام انصارالله یمن را از فهرست سازمان‌های «تروریستی» خارج کرده است. این در حالی است که اندیشکده مطالعات خاور نزدیک واشنگتن در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد، با بررسی قدرت موشکی و پهپادی یمن، از دولت جو بایدن خواست از تمام ابزار‌های ممکن برای ممانعت از قدرت‌یابی بیشتر انصارالله یمن استفاده کند. جان کربی، سخنگوی پنتاگون هم بر تداوم همکاری واشنگتن و ریاض گفت تأکید کرد. محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در اشاره به سیاست توأم با ریاکاری واشنگتن در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «امریکا گفت که به دلیل بحران انسانی در یمن انصارالله را از لیست تروریسم خارج کرده است؛ اگر این قضیه راست است، پس چرا محاصره ملت یمن را رفع نمی‌کند تا به بحران انسانی تا ابد پایان دهد.» او افزود: «آنچه امریکا انجام داد، چیزی از بحران انسانی یمن را برطرف نکرد. امریکا تنها با اصطلاحات بازی می‌کند تا ملت‌ها را منحرف کند و به تررویسم، تجاوز و محاصره یمن ادامه دهد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار