کد خبر: 1041898
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
تشریح فعالیت‌های فرهنگی کاروان ایران توسط مسئولان کمیته ملی المپیک
زمان زیادی تا المپیک توکیو نمانده و کمتر از پنج ماه دیگر مشعل بازی‌ها روشن می‌شود، رقابت‌های پرماجرایی که ویروس کرونا یک سال آن را عقب انداخت تا ژاپنی‌ها تابستان آینده میزبان یکی از خبرسازترین دوره‌های المپیک باشند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: زمان زیادی تا المپیک توکیو نمانده و کمتر از پنج ماه دیگر مشعل بازی‌ها روشن می‌شود، رقابت‌های پرماجرایی که ویروس کرونا یک سال آن را عقب انداخت تا ژاپنی‌ها تابستان آینده میزبان یکی از خبرسازترین دوره‌های المپیک باشند. در کشورمان نیز مانند تمام دنیا اگرچه اردو‌ها و مسابقات المپیکی‌ها و ورزشکارانی که می‌خواهند کسب سهمیه کنند برای مدتی تعطیل شد، اما چند ماهی می‌شود که چراغ اردو‌ها هم روشن شده تا همه در حال تلاش برای حضور به یادماندنی کاروان ایران در تابستان ۱۴۰۰ در توکیو باشند. علاوه بر برنامه‌ریزی برای آماده‌سازی المپیکی‌ها و ملی‌پوشانی که می‌خواهند به مسابقات کسب سهمیه اعزام شوند، برنامه‌های فرهنگی هم یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که برای حضور کاروان ایران در توکیو مورد توجه قرار گرفته است تا ورزشکارانی که به توکیو می‌روند نماد فرهنگ ایران باشند، برنامه‌هایی مانند طراحی لباس ویژه تا تهیه یک آلبوم موسیقی و نام و نماد کاروان که قرار است نشان‌دهنده هویت ایرانی باشد. در این زمینه دیروز رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک، امین عارف‌نیا مسئول فرهنگی کاروان ایران، عبدالجبار کاکایی دبیر شعر و ترانه به همراه رضا قراخانلو رئیس آکادمی ملی المپیک در یک نشست خبری برنامه‌های فرهنگی و جانبی حضور ورزشکاران در توکیو را تشریح کردند.

نام، شعار و نماد کاروان چیست؟

به گفته امین عارف‌نیا، مسئول فرهنگی کاروان ایران یکی از مهم‌ترین مسائلی که مورد توجه مسئولان کمیته ملی المپیک در بحث انتخاب شعار، نام و نماد کاروان مورد توجه قرار گرفته است، هویت ملی است: «بحث هویتی کاروان را مدنظر قرار دادیم. تمام کشور‌ها روی هویت ملی خود حساس هستند. در همین چارچوب گروه کارشناسی زبده‌ای دعوت به کار شدند و بررسی روی نماد، نام، شعار و لباس کاروان انجام شد.»

با توجه به این رویکرد انتخاب نام، نماد و شعار کاروان ایران در المپیک سال آینده آغاز شد و حالا در فاصله پنج ماه تا آغاز المپیک، دیروز به صورت رسمی از آن‌ها رونمایی شد. آنطور که روز گذشته صالحی‌امیری خبر داد، نام کاروان ایران در توکیو «ستارگان ایران زمین» خواهد بود: «پیشنهاد‌های زیادی درباره نام کاروان در کمیته انتخاب مطرح شد که گزینه‌های نهایی «ستارگان پارسی» و «ستارگان ایران زمین» بودند که در نهایت نام ستارگان ایران زمین انتخاب شد.»

مسئول فرهنگی کاروان ایران درباره نماد و شعار کاروان هم اینطور توضیح داد: «شعار کاروان «همه برای ایران» خواهد بود. نماد کاروان نیز جام ارجان انتخاب شده است.» انتخاب نماد کاروان برای اولین بار صورت می‌گیرد و سعی شده نمادی انتخاب شود که حاکی از تاریخ کشورمان باشد. جام ارجان یا جام زندگی، جامی سینی شکل از فعالیت‌های ورزشی و گروهی ایرانیان در طول تاریخ است که ۳ هزار و ٢٥٥ سال قدمت دارد.

لباس کاروان این‌بار جنجال‌ساز نمی‌شود

یکی از مهم‌ترین مسائلی که همواره در دوره‌های مختلف بحث‌برانگیز بوده، انتخاب لباس کاروانمان بوده است، مانند دوره گذشته یعنی المپیک ریو که طرح اولیه لباس کاروان با انتقاد‌های زیادی روبه‌رو و سبب شد طرح جنجالی تغییر پیدا کند و المپیکی‌ها با یک لباس شکیل‌تر راهی ریو شوند. برای تکرار نشدن تجربه پرحاشیه دوره گذشته، کمیته ملی المپیک با سپردن کار به کارگروه مد و طراحی وزارت ارشاد سعی کرده است از تمام توان طراحان مطرح کشور در راستای طراحی لباس بهره ببرد. مسئول فرهنگی کاروان ایران دیروز درباره مراحل طراحی و زمان رونمایی از این لباس نیز اینطور توضیح داد: «در بحث لباس جلسات متعددی برگزار شد و جامعه طراحان کشور نیز دعوت شدند. از آنجایی که طراحی لباس بسیار مهم و نماد کشور است، هزار و ۲۰۳ طرح لباس واصل شد. این طرح‌ها در چند مرحله غربال و در پایان ۱۱ لباس انتخاب شد که از طرف سه برند معتبر رسمی و ورزشی طراحی لباس ارائه شده بود. با تصمیم رئیس کمیته ملی المپیک مقرر شد در رویداد‌های ورزشی ۲۰۲۱مورد استفاده قرار گیرند و لباس المپیک از بین این ۱۱ لباس خواهد بود. لباس کاروان در فروردین‌ماه انتخاب و در اردیبهشت‌ماه رونمایی و وارد مرحله تولید می‌شود.»

آلبوم ترانه‌های قهرمانان برای توکیو

علاوه بر این برنامه‌ها و فعالیت‌ها، برای اولین بار تهیه یک آلبوم موسیقی برای کاروان ایران نیز در برنامه‌ها قرار گرفته است که مسئولیت آن را عبدالجبار کاکایی، شاعر برجسته کشورمان بر عهده دارد. کاکایی درباره این آلبوم که در مراحل تهیه است، می‌گوید: «برای ملتی که هویت و فرهنگ آن در رودخانه فتوت و جوانمردی جریان دارد، توجه به مسائل فرهنگی اهمیت دارد، به همین خاطر یک آلبوم موسیقی در شش قطعه برای قهرمانان ساخته می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار