کد خبر: 1041594
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸
گزارش‌های رسمی بیانگر آن است که طی ۴۰ هفته عرضه اوراق بدهی دولت و ۱۲ مرحله پذیره‌نویسی اوراق تا تاریخ ۱۳ اسفند‌ماه سال‌جاری حدود ۱۶۶ هزار میلیارد تومان فروش رفته است. این در حالی است که ۱۱۳ هزار میلیارد تومان از رقم مذکور اوراق نقدی بوده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: انتشار اوراق بدهی پای خود را در میان راهکار‌های تأمین مالی بودجه باز کرده است. آخرین گزارش‌ها از انتشار اوراق بدهی نشان از آن دارد که از محل انتشار اوراق حدود ۱۶۶ هزار میلیارد تومان تأمین مالی انجام گرفته است. با انتشار اسناد خزانه اسلامی و طی برگزاری ۴۰ هفته عرضه اوراق بدهی دولت و ۱۲ مرحله پذیره‌نویسی اوراق تا تاریخ ۱۳ /۱۲ /۹۹، در مجموع معادل ۵۹۷/ ۱۶۵ میلیارد تومان شامل ۷۰۰/ ۵۱ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و ۸۹۷/ ۱۱۳ میلیارد تومان اوراق نقدی تأمین مالی انجام شده بود. با احتساب مبلغ مندرج در جدول فوق، تاکنون مجموعاً ۲۸۴ /۱۱۷ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، حدود ۵۱ درصد از طریق بازار پول و ۴۹ درصد از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شده است. با انتشار اسناد خزانه اسلامی و طی برگزاری ۴۰ هفته عرضه اوراق بدهی دولت و دوازده ۱۲ مرحله پذیره‌نویسی اوراق تا تاریخ ۱۲ /۱۲ /۹۹ در مجموع معادل ۵۹۷/ ۱۶۵ میلیارد تومان شامل ۷۰۰/ ۵۱ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و ۸۹۷/ ۱۱۳ میلیارد تومان اوراق نقدی تأمین مالی انجام شده بود.

وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تأمین مالی اقتصاد کشور با کمترین تبعات تورمی، طی ماه‌های اخیر نسبت به انتشار اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری ۴ هفته عرضه اوراق بدهی و ۱۲ مرحله پذیره‌نویسی اوراق اقدام کرده که از این طریق تاکنون، در مجموع ۹۸۴ /۱۶۸ میلیارد تومان شامل ۲۸۴/ ۱۱۷ میلیارد تومان به صورت عرضه نقدی و ۷۰۰/ ۵۱ میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه اسلامی تأمین مالی انجام شده است. همچنین حسب تمهیدات اتخاذ شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، متقاضیان می‎‌توانند در تمامی روز‌های معاملاتی از طریق بازار سرمایه نسبت به خرید اوراق دولت در نماد‌های منتشره اقدام کنند. یادآور می‌شود پیش از این خرید اوراق دولت در بازار سرمایه صرفاً در یک روز معاملاتی در هر هفته میسر بود.

بر اساس گزارش یاد شده در ادامه اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تأمین مالی اقتصاد کشور با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور طی ماه‌های اخیر نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری ۴ هفته عرضه اوراق بدهی میان بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی و نهاد‌های مالی فعال در بازار سرمایه (از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین مالی) و ۱۲ مرحله پذیره‌نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار