کد خبر: 1041591
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
پیش از این، کارشناسان دلسوز اقتصادی از دولتمردان درخواست کردند که ثبات بازار ارز را به آزاد‌سازی ارز‌های بلوکه شده و رفع تحریم‌ها گره نزنند، اما متأسفانه این درخواست مورد توجه قرار نگرفت و حالا به گفته مقامات دولتی و اخبار منتشر شده گویا حساب‌های بلوکه شده همچنان در تحریم امریکا قرار دارند و کشورهایی، چون کره جنوبی نیز در این حوزه از فرمان امریکایی‌ها تبعیت می‌کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: همان زمانی که رئیس‌جمهور کاهش نرخ دلار به ۱۵ هزار تومان را به آزاد‌سازی ارز‌های بلوکه ایران در بانک‌های خارجی گره زد و در پی آن نیز سایر دولتمردان روی آزاد‌سازی زودهنگام ارز‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی مانور می‌دادند، برخی از کارشناسان اقتصادی دلسوز با انتقاد از گفتار‌های ارزی دولتمردان به دولت توصیه کردند که ثبات بازار ارز را به رفع زودهنگام تحریم‌ها گره نزند، زیرا اگر بایدن بخواهد مسیر ترامپ را ادامه دهد، بازار ارز به‌طور مجدد با انتظارات تورمی قابل ملاحظه روبه‌رو می‌شود و حالا به نظر می‌رسد هشدار کارشناسان اقتصادی بی‌مورد نبوده است.

رئیس کل بانک مرکزی که فشار‌های زیادی به مقامات کره جنوبی برای آزادسازی ارز‌های ایران وارد کرده است، می‌گوید: دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد. درخواست مذاکره از طرف سفیر کره و توافق برای پرداخت منابع ایران توسط کره‌ای‌ها انجام شد و من از اینکه اجازه لازم را از امریکایی‌ها گرفتند یا نه از ایشان سؤال کردم.

عبدالناصر همتی در یادداشتی نوشته است: در خبر‌ها آمده بود که «وزیر خارجه امریکا گفته است تا ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، منابع ایران در کره را آزاد نمی‌کنیم»؛ در این خصوص چند نکته قابل ذکر است: از اول هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد. درخواست مذاکره از طرف سفیر کره و توافق برای پرداخت منابع ایران هم توسط خود کره‌ای‌ها انجام شد و من در جلسه از اینکه اجازه لازم را از امریکایی‌ها گرفتن یا نه از ایشان سؤال کردم.

در ادامه یادداشت همتی آمده است: بانک مرکزی برنامه خود را برای تأمین نیاز‌های ارزی کشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در کره‌جنوبی و سایر کشور‌ها تنظیم کرده است؛ بنابراین تأمین ارز کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی توسط منابع در جریان بانک مرکزی وتأمین ارز سایر کالا‌های ضروری و نیز مواد اولیه واحد‌های تولیدی از طریق منابع صادرات غیرنفتی در سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات به صورت روان در جریان است.

در بخش دیگر یادداشت رئیس کل بانک مرکزی آمده است: از اول سال تاکنون، بانک مرکزی ۱۰میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی، نهاده‌های کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی تأمین کرده است و ۲۴ میلیارد دلار ارز صادرات (غیر نفت خام) نیز از روش‌های مختلف در خدمت واردات کشور قرار گرفته است.

به گفته همتی، از اول بهمن‌ماه تاکنون۳/۳ میلیارد دلار صرفاً در سامانه نیما تأمین ارز شده است و این علاوه بر تأمین ارز خود بانک مرکزی و رقم قابل توجه واردات در مقابل صادرات در این مدت بوده است. فقط در روز گذشته عرضه در نیما شش برابر معاملات بوده و میانگین نرخ معاملات دیروز نیز ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر دلار بود.

به گزارش فارس، امروز در خبر‌ها آمده بود که «وزیر خارجه امریکا بار دیگر از ایران خواسته است که ابتدا به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد و تأکید کرد که واشنگتن از بازگشت به برجام برای گسترش توافق به دیگر حوزه‌ها استفاده خواهد کرد». این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند این امریکا بوده که توافق هسته‌ای را ترک کرده و اکنون نیز آن‌ها باید ابتدا به برجام بازگردند.

بلینکن همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی پرداخته و مدعی شده تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، این پول‌ها آزاد نمی‌شوند.

چندی پیش اتاق بازرگانی ایران رقم این پول را که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می‌شوند ۸میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. مقام‌های ایران پیشتر گفته بودند سئول علاوه بر خودداری از آزادسازی این منابع مالی، بابت نگهداری آن‌ها نیز پول مطالبه کرده است.

پیشتر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا با بیان اینکه سئول یک متحد نزدیک برای طرح‌های تحریمی واشنگتن است، تصریح کرده بود: «ما در حال انجام مباحثاتی با کره جنوبی هستیم. می‌دانم که وزارت خارجه آن‌ها در این باره بیانیه‌ای صادر و تصریح کرده که اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی فقط بعد از مشورت با ایالات متحده آزاد می‌شوند. کره جنوبی نقش مهمی در اجرای تحریم‌ها دارد، نه فقط علیه ایران، بلکه علیه کره شمالی».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار