کد خبر: 1041507
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
به مناسبت عید مبعث؛


رضا دهبالایی؛ روزنامه نگار و پژوهشگر

 درگیری بین کشور‌های مسلمان و موضع گیری‌های ضد یکدیگر نیز از سایر اقدامات دشمنان اسلام محسوب می‌شود که در زیر نقاب‌های مختلف توانسته‌اند در جامعه مسلمانان نفوذ کنند.

با وجود هزینه‌های گزافی که دشمنان برای اختلاف و ضربه زدن به اسلام پرداخت می‌کنند، برخی تاریخ و مناسبت‌های خاص در بین مسلمانان وجود دارد که این توطئه‌ها را خنثی و تمام رشته‌های دشمنان را پنبه می‌کند. از نمونه‌ی این مناسبت‌ها می‌توان به عید مبعث اشاره کرد که در آن تمام مسلمانان از مذاهب مختلف با یک هدف متحد دور یکدیگر جمع می‌شوند و شکر نعمت اسلام را به جای می‌آورند.

رسول اکرم (ص) در فرازی از بیانات گهربار خود به این مسئله اشاره نمودند و در مقایسه خود با دیگر پیامبران الهی، آزار و اذیت به خودشان را بسیار فراتر از مشقات سایر پیامبران الهی در مواجهه با مردم عصر خویش دانسته و فرمودند: «ما أوذی نبی مثل ما أوذیت، هیچ پیامبری به اندازه من آزار و اذیت ندید.»، اما آنچه مهم است این که ایشان در مقابل آن همه هجمه‌های دشمنان، تسلیم نشدند و ثابت و استوار باقی ماندند و رسالت خویش را تا مرز «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا [مائده/۳]، امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را براى شما [به عنوان]آیینى برگزیدم» پیش بردند.

امروزه نیز تنها بسنده کردن به برپایی مراسمات جشن مبعث و میلاد پیامبر (ص)، چندان راه به جایی نخواهد برد. مسلمانان باید با پرهیز از اختلافات درون مذهبی و به‌دست آوردن اتحاد منسجم و همچنین تحمل رنج و مشقات فراوان در گسترش و نشر معارف اسلامی، آن را به تمام جهان صادر کنند و در این راه از همه چیز خود مایه بگذارند.

عید مبعث نه تنها سبب نزدیک شدن دل‌های مسلمانان می‌شود بلکه دست بدخواه دشمنان را از جامعه اسلامی کوتاه می‌کند. شیعیان این روز را ۲۷ رجب عام الفیل می‌دانند، اما در میان اهل سنت برای این روز تاریخ مشخصی وجود ندارد. لازم به ذکر است برخی از آن‌ها معتقد هستند که این واقعه در شب ۲۱ ماه رمضان و یا شب ۱۷، شب ۱۸، شب ۲۰ و شب ۲۳ این ماه مبارک هست و این روز را جشن نمی‌گیرند.

به اعتقاد نگارنده، نکته‌ی ضروری و مهم این است که هر دو سنت، بعثت پیامبر (ص) را باور دارند و نباید متفاوت بودن زمان این واقعه دلیل بر اختلاف شود و حفظ کردن اتحاد بین شیعیان و اهل سنت در این برهه زمانی مهم‌تر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر