کد خبر: 1041260
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
رئیس قوه قضائیه:
رئیس قوه قضائیه با ابراز نگرانی از وضعیت انبار‌های سازمان اموال تملیکی گفت: سامان دادن ۷۰ انبار در سطح کشور اقدامی‌نشدنی نیست و رفع مشکلات کالا‌های موجود در این انبارها، کاملاً از دست سازمان اموال تملیکی برمی‌آید، از سوی دیگر دادستان کل کشور گفت: قریب به ۱۱ درصد کالا‌های موجود در انبار‌ها دارو هستند که در شرایط نا‌مناسبی نگهداری می‌شوند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مقامات دولتی در گذشته از پر بودن انبار‌های سازمان اموال تملیکی خبر داده‌بودند، کالا‌های مکشوفه قاچاق یا رها شده درگمرکات عموماً به ۷۰‌انبار سازمان اموال تملیکی موجود در کشور انتقال می‌یابند، اما شواهد امر نشان می‌دهد که فضای نگهداری کالا‌ها چندان مناسب نیست و از منظر ارتباط سیستمی هوشمندانه نیز این انبار‌ها به سامانه‌های مرتبط با حوزه تجاری وصل نیستند. «فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد نیز در نشست اعضای مجمع سازمان اموال تملیکی با رئیس دستگاه قضایی کشور با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد کالا‌ها به صورت مزایده و ۲۸ درصد به صورت مذاکره به فروش می‌رسند، از پیشنهادات یک سال و نیم گذشته مجمع سازمان اموال تملیکی برای طرح در شورای عالی اقتصادی سران قوا خبر داد و گفت که کمیسیون مقدماتی این شورا به سازمان اموال تملیکی اعلام کرده که طرح‌های این سازمان باید در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با اعضای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: قانونگذار برای آنکه سازمان اموال تملیکی تشکیلاتی با عملکردی مناسب باشد، مجمعی را با حضور وزرا و عالی‌ترین مقامات اجرایی کشور، هیئت مدیره، مدیرعامل، ناظرین و حسابرس برای آن پیش‌بینی و سازوکاری برای ارتباط این سازمان با قوه قضائیه برای نظارت مستمر بر عملکرد آن طراحی کرده‌است. آیت‌الله رئیسی امور مربوط به سازمان اموال تملیکی را اموری پیچیده عنوان کرد و در عین حال تصریح کرد: نباید بعد از ارسال کالا به انبار، کار را تمام‌شده تصور کرد.

وی خاطر نشان کرد: فردی که کالایی از او تحت عنوان قاچاق اخذ‌شده تا در سیر تملیک و واگذاری قرار بگیرد، از ابعاد مختلف به موضوع نگاه می‌کند تا ببیند چگونه با آن کالا یا کالا‌هایی که در اختیار او بوده برخورد می‌شود و تفاوتی هم ندارد که آن کالا ماشین یا موبایل بوده‌است، بلکه آن فرد نظاره‌گر است و دل از مالی که در اختیارش بوده نمی‌کند. رئیس دستگاه قضا ادامه داد: عدم نگهداری صحیح و متعاقب آن تباه‌شدن کالا در انبار، عدم اقدام به موقع و کارشناسی صحیح نسبت به کالا و همچنین عدم واگذاری و استفاده درست از کالای ضبط شده، هم پیش روی فردی که کالایی تحت عنوان قاچاق از او اخذ شده و هم پیش روی همگان قرار دارد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه نباید منکر زحمات و تلاش‌های مسئولان و کارکنان سازمان اموال تملیکی بود، در عین حال گفت: آنچه پیش روی همگان قرار دارد، این است که وضعیت انبار‌های کالا‌ها نگران‌کننده است و بازرسان و ناظران نیز این وضعیت را تأیید می‌کنند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه سامان دادن ۷۰ انبار در سطح کشور اقدامی‌نشدنی نیست، تصریح کرد: رفع مشکلات کالا‌های موجود در انبار‌ها کاملاً از دست نیرو‌های سازمان اموال تملیکی برمی‌آید.

آیت الله رئیسی در ادامه با بیان این‌که صدور آرا و تعیین تکلیف اموال مصادره شده نباید مشمول مرور زمان شوند، اظهار داشت: نمایندگان دستگاه قضا در مجمع سازمان اموال تملیکی باید دو سویه اقدام کنند و از یک‌سو وظیفه نظارتی و بازرسی خود را انجام دهند و از طرف دیگر موانع قوه قضائیه در رابطه با عملکرد سازمان اموال تملیکی را از سر راه این مجموعه بردارند. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش، مجمع سازمان اموال تملیکی را یک مجمع قوی دانست و افزود: قوی‌ترین تیم اقتصادی دولت در مجمع سازمان اموال تملیکی حضور دارند و پذیرفتنی نیست که در این شرایط از مشکلات مالی این سازمان صحبت شود.

اشکال در صورتجلسه گردانی

رئیس دستگاه قضا در ادامه با انتقاد از رویه صورتجلسه‌گردانی در سطح سازمان‌ها و دستگاه‌های کشور به ذکر خاطره‌ای در این زمینه پرداخت و گفت: زمانی که دادستان کل کشور بودم، صورتجلسه‌ای از مجمع سازمان اموال تملیکی را برای من آوردند و از من خواستند آن را امضا کنم که من گفتم در جلسه حضور نداشتم و نمی‌توانم این صورتجلسه را امضا کنم، اما آن‌ها عنوان کردند روال اینجا این‌گونه است که مجمع صورتجلسه‌گردانی می‌کند! که در پاسخ گفتم باید جلسه برگزار شود و من هم در آن حضور داشته باشم تا آن وقت صورتجلسه را امضا کنم.

رئیس دستگاه قضا همچنین تأکید کرد که در این مسیر، دادستان کل و رئیس سازمان بازرسی باید از طریق برگزاری جلسات مشترک، پیگیری‌ها و نظارت‌های خود را تقویت کنند و از سوی دیگر مجموعه اجرایی سازمان اموال تملیکی نیز به همراه ناظران خود باید هرچه سریع‌تر وضعیت انبار‌های کالا‌های مصادره شده را اصلاح نماید.

آیت‌الله رئیسی وضعیت انبار‌های کالا‌ها را به هیچ‌وجه قابل قبول ندانست و با اشاره به پخش گزارشی از رسانه ملی تأکید کرد که نباید شرایط به گونه‌ای باشد که خودرو‌های مصادره شده چندین سال زیر تابش آفتاب بمانند. رئیس قوه قضائیه همچنین گفت که «آن بخش از موانع پیش روی عملکرد سازمان اموال تملیکی را که مربوط به شورای عالی اقتصادی سران قواست، در دستور کار قرار می‌دهیم تا ان‌شاءالله به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.»

مقادیر زیادی از کالا‌های موجود در انبار‌ها در حال فاسد یا مستهلک شدن هستند

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین «جعفر منتظری» دادستان کل کشور به ارائه گزارش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی پرداخت و با اشاره به بازدید‌های هیئت عالی نظارت سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از انبار‌های سراسر کشور گفت: متأسفانه مقادیر زیادی از کالا‌های موجود در انبار‌ها در حال فاسد یا مستهلک شدن هستند. وی همچنین به وجود مقادیر قابل‌توجهی دارو در انبار‌های کشور اشاره کرد و گفت: قریب به ۱۱ درصد کالا‌های موجود در انبار‌ها دارو هستند که در شرایط مناسبی نگهداری نمی‌شوند و ضرورت دارد مجوز فروش یا امحای این دارو‌ها با فوریت صادر شود.

ضرورت برقراری ارتباط بین سامانه جامع گمرکی و انبار‌ها

حجت الاسلام «حسن درویشیان» رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با اشاره به بازدید‌های متعدد نیرو‌های این سازمان از انبار‌های کالا‌ها طی دو سال گذشته تأکید کرد: ضرورت دارد ارتباط وثیق‌تری میان سامانه جامع امور گمرکی و سامانه انبار‌های مراجع تحویل گیرنده وجود داشته باشد. وی خاطر نشان کرد: فقدان زیرساخت‌های لازم برای دسترسی و تبادل اطلاعات مکانیزه در مدیریت اموال تملیکی و اداره استاندارد، عدم ثبت دقیق مشخصات صاحبان کالا‌ها در سامانه و همچنین اختلاف‌نظر بین گمرک و سازمان اموال تملیکی، از جمله نواقص موجود در نحوه برخورد با اموال و کالا‌های مصادره شده هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار