کد خبر: 1041106
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
وزیر نیرو گفت: تا بحث تعرفه و اصلاح تعرفه حامل‌های انرژی پیش آمده بلافاصله گروهی از اقشار غیرمتمکن که اگر یارانه را هدفمند کنید تحت فشار قرار می‌گیرند، به ذهن می‌آیند و همیشه این‌ها سپر انسانی مقابل عده دیگری هستند که از این موضوع بهره می‌برند.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: اغلب دولتی‌ها و بخش خصوصی درباره مسئله تعرفه‌گذاری حامل‌های انرژی نظیر برق انتقاداتی دارند. از شرکت توانیر گرفته تا برق حرارتی و بخش خصوصی و حتی ریزتر که نگاه کنیم، می‌بینیم یارانه‌ای که دولت پرداخت می‌کند توزیع عادلانه‌ای بین مردم ندارد و اگر مردم هم آگاه شوند آن‌ها هم ناراضی می‌شوند، با این حال اقدام اثرگذاری در بحث اصلاح نظام تعرفه‌گذاری شکل نمی‌گیرد. البته این اقدام نکردن وزارت نیرو یکسری شایعات را هم مطرح کرده است؛ شایعاتی از قبیل اینکه همه مدیران فعال در بخش خصوصی برق، قبلاً مدیر دولتی بودند و می‌گویند اگر صنعت برق ضررده است، چرا بخش خصوصی بازهم انگیزه حضور دارد.

این تفکر پیش می‌آید که ممکن است خواست وزارت نیرو نباشد که این نظام را تغییر دهد و منابعی که هست، بهینه‌تر تخصیص پیدا کند. رضا اردکانیان در گفتگو با فارس در این خصوص می‌گوید: برای کشوری که در دنیا به‌عنوان یک کشور ثروتمند از نظر انرژی شناخته می‌شود، بد است تهدیدی به عنوان ناتوانی در تأمین انرژی داشته و در عرصه انرژی صحیح عمل نکند. اینکه گفته بشود ما ۹۰ هزارمیلیارد تومان داریم یارانه انرژی می‌دهیم و جزو بالاترین‌ها در دنیا هستیم، یک علامت بیمارگونه است و اولین مرحله درمان هر بیماری هم تشخیص و حتی بزرگ‌نمایی آن است. این هم موضوعی نیست که با یک سؤال و جواب قضیه آن حل شود، ولی مسیر خوبی را شروع کردید و باید به آن پرداخته و شکافته شود و ما و دستگاه‌های دیگر باید پاسخگو باشیم تا این واگن روی ریل خود قرار بگیرد.

وی می‌افزاید: به طور کلی عرض می‌کنم که وضعیت خوبی از حیث بحث یارانه انرژی نداریم و رقم قابل توجهی یارانه پنهان می‌دهیم، یعنی اگر می‌خواهیم کشورمان را اصلاح کنیم باید توانایی این را داشته باشیم که مسئله را از زوایای مختلف ببینیم. من اگر نتوانم کالا را به قیمت منصفانه تمام کنم و بیش از قیمت تمام‌شده آن عرضه شود، مثل این است که داریم مالیات پنهان می‌گیریم. من اگر خودم نتوانم در حدی که باید راندمان داشته باشم، مثل این است دارم یک رانتی را می‌گیرم که وزارت نیرو را با آن رانت اداره می‌کنم. اردکانیان می‌گوید: در کل این مسائل قطعاً صفر و یکی نیست. تعرفه جزیی از موضوع است و باید آن را باز کرد و به آن پرداخت، چرا تا الان به صورت بارز به مسئله پرداخته نشده است؟ ما مسئله را به اجزایی که بشود به قسمت قسمت آن پرداخت خرد نکردیم؛ یعنی تا بحث تعرفه و اصلاح تعرفه پیش آمده بلافاصله گروهی از اقشار غیرمتمکن که اگر یارانه را هدفمند کنید تحت فشار قرار می‌گیرند، به ذهن می‌آیند و همیشه این‌ها سپر انسانی مقابل عده دیگری هستند که از این موضوع بهره می‌برند. ما تازه شروع کردیم و اول راه هستیم و نیاز به این محکمه‌ها داریم تا پاسخ دهیم. کار‌هایی هم شروع کردیم، ولی هنوز کار‌های بزرگ‌تری پیش رو داریم. یکی از اقدامات این است که در بخش خانگی گفتیم، گروهی که کم‌مصرف هستند را صد درصد تخفیف برای مصرف برقشان اعمال می‌کنیم.

درآمدزایی برق امید در سال جاری

اردکانیان می‌افزاید: برق امید که مطرح شد و مورد اشاره مثبت مقام معظم رهبری هم قرار گرفت و فرمودند اگر هم هزینه‌ای دارد از کسانی گرفته شود که پرمصرف هستند. من می‌خواهم بگویم که برق امید درآمد هم دارد. آمار عملکرد چهارماهه اجرای این طرح هم به من دادند. ۵ /۲۲ درصد مشترکان ما کم‌مصرف، ۴۹ درصد خوش‌مصرف و ۵/ ۲۸ درصد هم پرمصرف بودند که وقتی با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که پرمصرف‌های ما قبلاً ۳۵ درصد بودند و حالا به ۵/ ۲۸ درصد رسیدند و سود این کار برای ماست و نفع برق امید اینجاست. وی با اشاره به اینکه ذخایر سوخت نیروگاه‌ها در زمستان تمام شد، می‌گوید: ما حدود ۱۸۰ میلیون لیتر برای سوخت مایع یا مترمکعب برای گاز مصرف برای نیروگاه‌ها داریم. در زمستان میزان گازی که دریافت می‌کردیم به عددی رسید که ناچار شدیم سراغ ذخایر سوخت مایع برویم و در یک بازه کوتاه هم این ذخایر تمام شد؛ یعنی هشت برابر گازی که همان موقع شرکت ملی گاز به نیروگاه‌ها می‌دادند برای گرمایش و پخت و پز استفاده می‌شد.

در اصلاح نظام تعرفه گذاری نمی‌توانیم مردم را غافلگیر کنیم

وی در پاسخ به اینکه یکی از نقد‌های کارشناسان به طرح برق امید، همین مهلت شش ماهه به پرمصرف‌ها بود، زیرا در بازه پیک زمستان نتوانستیم از ظرفیت برق امید برای کاهش مصرف بهره‌برداری کنیم، می‌گوید: ما نمی‌توانیم یک‌دفعه مردم را غافلگیر کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار