کد خبر: 1041049
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
وقتی اجرای قانون بلبشو به پا می‌کند
مماشات برای قانون گریزی و عدم جدیت در برخورد با متخلفان در فوتبال ایران اوضاع را چنان برآشفته که امروز با برداشتن نخستین گام برای اجرای قانون صدای خیلی‌ها در آمده است.
دنیا حیدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: پنجره نقل و انتقالات پرسپرسپولیس باوجود پرداخت بدهی بودیمیر و تسویه دیرکرد آن بار دیگر بسته شده تا سرخپوشان موفق به ثبت قرارداد ترابی نشوند. اتفاقی که بدون شک باعث عصبانیت هواداران و اعضای این تیم شده است. به طوریکه افشین پیروانی، سرپرست پرسپولیس با اعتراض به بسته شدن مجدد پنجره نقل و انتقالات این باشگاه به واقعیتی تلخ اشاره می‌کند: «اگر قرار است به ایراد و اشکال رسیدگی کنند، در بحث پنجره بسته ما باید بگویم که حداقل ۵ هزار مربی و بازیکنان در فوتبال ایران همه نسبت به تیم‌های قبلی خود معترض هستند و طلب دارند. قانون را می‌خواهید اجرا کنید؟ مشکلی نداریم، اما برای تیم‌های دیگر هم اجرا می‌کنید؟ فکر می‌کنیم با حضور شما مشکلات کاهش پیدا می‌کند، اما اکنون می‌بینیم که این همان تیم قبل است، همان قوانینی که نقص داشت هنوز اجرا و دنبال می‌شود.»

در واقع حق با افشین پیروانی است که فوتبال ایران مملو از بازیکنان و مربیانی است که طلب‌های ریز و درشتی از سال‌های دور دارند و باوجود تمام دوندگی‌هایی که داشتند هنوز هم به حق و حقوق خود نرسیدند آنهم تنها به این دلیل واضح و روشن که فدراسیون فوتبال ایران هرگز در پرداخت حق و حقوق بازیکنان از سوی باشگاه‌ها مقتدرانه بر حرف خود نایستاده و همین مسئله باعث شده تا امروز به قول سرپرست پرسپولیس حداقل پنج هزار مربی و بازیکن طلبکار در فوتبال ایران باشند که از بین تمام طلبکاران تنها خارجی‌ها موفق به دریافت مطالبات خود می‌شوند آنهم تنها به دلیل آنکه راه فیفا را خوب می‌دانند و فدراسیون جهانی فوتبال نیز همانند فدراسیون فوتبال ایران با مجموعه‌ای از قوانین ضعیف و پر نقص به سادگی از حق و حقوق بازیکنان و مربیان نمی‌گذرد و باشگاه‌ها را موظف به پرداخت آن تا قران آخر کرده و حتی دیرکرد مطالبات را هم می‌گیرد!
***
دیر یا زود باید این اتفاق رخ می‌داد. هرچند که همانگونه که پیروانی نیز اشاره دارد این قانون باید برای تمام تیم‌ها اجرا شود تا دیگر هیچ مدیری با علم به اینکه هیچ سمبه پرزوی نمی‌تواند او را موظف کند به پرداخت حق و حقوق بازیکنان و مربیان زیر قرارداد‌های ریز و درشت فوتبال را امضا نکند تا امروز شاهد رقم درشتی از بازیکنان و مربیان بدهکاری باشیم که اگر قانونا بخواهند حق و حقوق خود را بگیرند شاید کمتر از انگشتان یک دست تیمی باقی بماند که مشکلی برای جذب بازیکن یا حضور بی دردسر در لیگ داشته باشد. چرا که عدم اجرای درست قانون در تمام این سال‌ها باعث شده تا فوتبال ایران به مجموعه‌ای بدهکار تبدیل شود که انبوهی از بازیکنان و مربیان طلبکار را در خود جای داده است. طلبکارانی که نه به مانند بازیکنان و مربیان خارجی راه فیفا را می‌دانند برای دریافت مطالبات و حق و حقوقشان و نه با ارگانی، چون فدراسیون جهانی فوتبال مواجه هستند که با جدیت و قوانینی سفت و سخت دنبال کار آن‌ها باشد و باشگاه‌ها را موظف به ایستادن پای قرارداد‌هایی که بستند بکند!
***
بار‌ها و بار‌ها قبل از شروع هر فصل وعده‌ای تکراری مبنی بر عدم ثبت قرارداد‌ها یا عدم صدور مجوز بازی برای بازیکنان و مربیان باشگاه‌های بدهکار را شنیده ایم. وعده‌ای که با چنان جدیتی داده می‌شود که تو گویی این بار دیگر قرار است به مرحله اجرا در آید، اما. همانطور که آتش تند زود خاکستر می‌شود این گونه وعده‌های آتشین نیز خیلی زود از تب و تاب می‌افتد و باشگاه‌های بدهکار وقیح‌تر از قبل با عقد قرارداد‌هایی عجیب و غریب نه فقط تمام نفرات مد نظر خود را جذب می‌کنند که بی هیچ دغدغه‌ای نیز در لیگ حضور پیدا می‌کنند تا هیچ نگرانی بابت پرداخت بدهی بازیکنان و مربیان مدیران لایق فوتبال ایران را به خود مشغول نکند. هرچند که مقصر اصلی این قانون گریزی‌ها بی هیچ شکی فدراسیون فوتبال است که هرگز جنم اداره درست باشگاه‌ها را که نداشته هیچ، در این زمینه نیز همواره حامی و پشت آن‌ها بوده. برای نمونه می‌توان به مشکلات تیم‌های بدهکار برای گرفتن مجوز حرفه‌ای بودن از afc اشاره کرد که با گذاشتن راهکار‌های غیر قانونی پیش پای باشگاه‌های بدهکار باعث شده تا در تمام این سال‌ها هیچ باشگاهی در فوتبال ایران در پایان سال به طور کامل با بازیکنان و مربیان خود تسویه حساب نکند و ادامه این روند حالا به معضلی چالش برانگیز برای فوتبال تبدیل شده است که فدراسیون هم اکنون باید تاوان آن را پس دهد و خیلی تعجب برانگیز نیست اگر با برداشتن اولین قدم برای اجرای قانون (محروم کردن پرسپولیس از پنجره نقل و انتقالات بابت بدهی بازیکنان و مربیان سابق خود) مورد آماج حملات و انتقاد‌های سنگین اعضای این باشگاه و هوادارانش باشد.
***
در اصل فدراسیون نه فقط با پرسپولیس که باید با تک تک تیم‌های بدهکار به همین شکل برخورد کند. بسیار جدی و قاطع. درست به مانند رفتاری که سالهاست فیفا در پیش گرفته است. بدون آنکه مورد آماج حملات و انتقاد‌های تند قرار گیرد. چرا که این گونه مجازات‌ها برای همه تیم‌های متخلف در نظر گرفته می‌شود و نه در برخورد با متخلفان مماشاتی صورت می‌گیرد و نه اهمیتی دارد که کدام تیم با کدام اسم و رسم و شهرت باید متحمل مجازات شود. به همین دلیل هم هست که وقتی فیفا با رای قاطعانه خود تیمی را مشمول جریمه نقدی کرده یا آن را از پنجره نقل و انتقالات محروم می‌کند کوچکترین اعتراض و انتقادی در خصوص این مسئله شاهد نیستیم. اما امروز با محروم کردن سرخپوشان از پنجره نقل و انتقالات، (همان محرومیتی که سرخپوشان بابت عدم پرداخت طلب بودیمیر متحمل شده بودند) صدای اعتراض ریز و درشت این تیم در آمده که این اقدام توطئه‌ای است برای کوتاه کردن دست پرسپولیس از کسب پنجمین قهرمانی متوالی! در واقع این داستان سر دراز دارد. چرا که فدراسیون هرگز توان ایستادن پای همان قوانین ضعیف و سرتاپا ایراد خود را نیز نداشته و باید هم امروز با اولین اقدام مورد آماج حملات و انتقاد‌های ریز و درشت قرار گیرد
***
در واقع این گونه اعتراض‌ها و انتقاد‌ها بازتاب عملکرد ضعیف و سرتا پا ایراد فدراسیون فوتبال است که دارد خود را به این شکل نشان می‌دهد. در فوتبال ایران همواره با متخلفان به بدترین شکل ممکن مماشات شده و حالا باید هم با برداشتن اولین گام برای اجرای قانون صدای همه درآید. خصوصا که هیچ اطمینانی نیز به ادمه این مسیر نیست و به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که فردا روز این برخورد همه تیم‌های بدهکار را شامل شود. مسبب این بی اعتمادی نیز خود فدراسیون است که همواره با قوانین ناقص خود و نقض آن‌ها علاوه بر از بین بردن اعتماد مردم کار را به اینجا کشانده تا امروز ناچار به پرداخت بهای سنگینی برای قدم برداشتن در مسیر اجرای قانون باشد. هرچند که باید دید فدراسیونی که همواره با نقض قانون و چشم پوشی از اجرای آن نقش موثری در افزایش صعودی و نجومی تعداد مربیان و بازیکنان طلبکار داشته امروز به قیمت ایستادن پای قانون تحمل پرداخت این تاوان سنگین را دارد یا مثل همیشه خیلی زود پا پس می‌کشد تا اوضاع کما فی سابق با همین فرمان پیش برود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار