کد خبر: 1041043
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور گفت: مجوز ورود به فاز انسانی واکسن کرونا شهید فخری زاده دریافت شده است و پیش بینی می‌شود این واکسن پس از طی کردن مراحل بالینی، مرداد ۱۴۰۰ به تولید انبوه برسد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: محمد کریمی‌نیا معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت تولید واکسن کرونای شهید فخری‌زاده توضیح داد: مجوز ورود به فاز انسانی واکسن کرونای شهید فخری زاده دریافت شده است.

وی با بیان اینکه دهم اسفند از تلاش‌های فراوان محققان این واکسن نیز توانست مجوز فاز یک و کد اخلاق را دریافت کند اظهار داشت: دانشمندان و همکاران این شهید عزیز در ادامه راه ایشان و در کمتر از یکسال موفق به ساخت واکسن کووید ۱۹ شده‌اند و سه ماه پس از شهادت ایشان مجوز کمیته ملی اخلاق پزشکی را هم دریافت کردند و آماده انجام فاز اول کلینیکال تریال شده است.

کریمی‌نیا با بیان اینکه نیاز است مسوولان توجه بیشتری به واکسن داشته باشند اظهار داشت: در فاز نخست این واکسن روی ۱۳۵ نفر از داوطلبان تست خواهد شد. این واکسن از نوع ویروس کشته شده است.

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور اظهار داشت: سازمان سپند، از سالیان قبل در حوزه‌های مختلف زیستی فعالیت کرده و تولیدات متفاوتی داشته است که تولید کیت‌های تشخیصی و آزمایشگاه سطح یک ایمنی زیستی از دیگر اقدامات افتخار آفرین این مرکز بوده است که آذر ماه ۹۸ و مرداد ۹۹ این آزمایشگاه‌ها به موسسه رازی و انستیتوپاستور تحویل داده شده است.

کریمی‌نیا گفت: همکاران ما از بهمن فرایند شیوع کرونا در چین را رصد کردند و اولین کیت پی سی آر کشور را در کشور تولید کردند و از اوایل فروردین تحقیقات بر روی واکسن را آغاز کردند. این کار مراحل مختلفی را تحت نظر سازمان غذا و دارو طی کرد و خوشبختانه مراحل پیش بالینی بر روی چهار حیوان موش، خوکچه هندی، خرگوش و میمون به خوبی طی شد و تاییدیه مربوطه را دریافت کرد و به سازمان غذا و دارو ارسال شد.

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور افزود: در مرحله دوم به سمت دریافت مجوز فاز انسانی حرکت کردیم که این فرایند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی ارتش انجام شده است و طی دو الی سه روز آینده تست انسانی آن آغاز می‌شود.

وی درخصوص تولید انبوه این واکسن اظهار داشت: همزمان در کنار طی شدن این مراحل زیرساخت‌های تولید انبوه واکسن شهید فخری‌زاده فراهم شده است و خط تولید واکسن به صورت دقیق و حرفه‌ای توسط وزارت دفاع طراحی شد تا این واکسن به تولید انبوه برسد.

کریمی‌نیا تصریح کرد: پس از طی کردن سه فاز آزمایشی محصول، و با توجه به روند اضطراری که WHO پیش گرفته است تولید انبوه این واکسن از مرداد آغاز می‌شود.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار