کد خبر: 1040628
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
در حالی که وزیر بهداشت از مردم خواست فکر سفر را هم نکنند، معاون انتظامی وزیر کشور اعلام کرد که تکلیف سفر‌های نوروزی تا قبل از ۲۵ اسفندماه مشخص می‌شود و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم تصمیم‌گیری در این‌باره را به «شنبه» موکول کرد!
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در حالی که وزیر بهداشت خطاب به مردم تأکید می‌کند «حتی فکر سفر رفتن را هم نکنید»، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری درباره سفر‌های نوروزی را به «شنبه» موکول می‌کند و معاون انتظامی وزیر کشور اعلام کرد که تکلیف سفر‌های نوروزی و محدودیت‌های پیرامون آن تا قبل از ۲۵ اسفندماه مشخص خواهد شد! شاید به همین خاطر است که نمکی برای توصیف شرایط و ناهماهنگی‌های دولت با وزارت بهداشت برای کنترل شرایط اپیدمی کرونا و مرگ روزانه ده‌ها تن از هموطنانمان به صراحت از کوتاه‌بودن دستش از تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و این بار ملتمسانه از مردم خواست تا در خیال‌شان هم به سفر فکر نکنند تا وضعیتی مشابه وضعیت خوزستان که حالا از قرمز هم عبور کرده و به تعبیر وزیر بهداشت به وضعیت آتشین رسیده، در دیگر شهر‌های کشور به‌وجود نیاید.

روز گذشته در حالی که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون انتظامی وزیر کشور همچنان تصمیم‌گیری درباره سفر‌های نوروزی را به روز‌های پیش‌رو موکول کردند، وزیر بهداشت به صراحت از مردم خواست بار و بندیل سفر نبندند و فکر سفر رفتن را از خیالشان بیرون کنند. نمکی، اما ابزار دیگری غیر از توصیه و خواهش ندارد! به‌رغم آنکه مدیریت کنترل کرونا و درمان بیماران کرونایی با وزارت بهداشت است انگار حرف وزیر متولی سلامت جامعه در شرایط بحرانی شیوع کرونا خریدار ندارد و با وجود قاطعیت وی درباره لزوم ممنوعیت سفر در شرایط حاد کنونی، دولت برای اجرای این ممنوعیت و اتخاذ تدابیری برای ممانعت از برپایی سفر‌های نوروزی برنامه‌ای ندارد. حتی برعکس انگار تمام تلاش‌ها در راستای برپایی سفر‌های نوروزی است؛ سفر‌هایی که می‌تواند وضعیت آتشین خوزستان را به سایر نقاط کشور تسری دهد. حالا وزارت بهداشت تمام بضاعتش را به کار گرفته و به جز التماس و خواهش، در پیامکی به تمامی مردم کشور از مردم خواسته تا در شرایط کنونی سفرهایشان را تعطیل کنند و به خصوص اگر کار ضروری ندارند از سفر به خوزستان پرهیز کنند.

استان آتشین خوزستان

در ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۱۳ اسفند ماه، ۸ هزار و ۵۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۶۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

در همین زمان، ۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۳۵۳ نفر رسید.

تا کنون یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۷۱۷ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۷۴۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره روند شیوع کرونا در کشور گفت: «گرفتاری در کشور امروز بیشترین درگیری را در استان خوزستان داریم و یک استان آتشین از نظر گرفتاری با بیماری است.» وی با تأکید بر میزان تهاجمی بودن ویروس کرونای انگلیسی تصریح کرد: «ما ابتدا فکر می‌کردیم افراد دیر مراجعه می‌کنند، اما بعد دیدیم بیمارانی هم که به موقع مراجعه می‌کنند، تعدادی‌شان در عرض ۴۸ ساعت در فاز گرفتاری سخت ریوی و مرگ و میر گرفتار می‌شوند. از ۷۰ بیمار اینتوبه ما در بیمارستان‌های خوزستان، متأسفانه در یک شبانه‌روز ۳۰ نفر تلف شدند و این نشان از شدت، حدت و هجوم بیماری به ریه‌هاست.»

اگر ۳، ۴ استان دیگر به وضعیت خوزستان گرفتار شود کنترل از دست ما خارج شود

نمکی با گلایه از عدم همکاری با وزارت بهداشت افزود: «در هندوستان با پیدا شدن مواردی از ویروس موتاسیون یافته، کل پرواز‌ها تعطیل شد و فقط هواپیما‌های باربری کار می‌کنند، در نیوزیلند با یک مورد گزارش بیماری، تعطیلی عمومی در بسیاری از فعالیت‌های عمومی ایجاد کردند، در استرالیا و برخی کشور‌های دیگر اروپایی به شدت محدودیت ایجاد کردند، اما متأسفانه امروز که با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان صحبت می‌کردم، اعلام کرد که هنوز ما برای سوار شدن به قطار، هواپیما و وسایل حمل و نقل عمومی تست الزامی نیست که من دوباره نامه محکمی نوشتم به دنبال نامه‌های قبلی که حداقل زمانی‌که ما یک کانون سنگین آلودگی داریم، اجازه ندهیم که ویروس به جا‌های دیگر کشور سرایت کند. خدایی نکرده اگر سه تا چهار خوزستان دیگر با ویروسی با این قدرت سرایت و مرگ‌آفرینی داشته باشیم، واقعاً کنترل ممکن است از دست ما و همکارانمان خارج شود و مصیبت بزرگی خواهد بود.»

وی با تأکید بر لزوم ممنوعیت تردد بین استانی میان شش استان لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، بوشهر و هرمزگان افزود: «اولاً نباید اجازه آن را دهیم، اما اگر نمی‌توانیم و ناچاریم و این رفت‌وآمد‌ها دارد اتفاق می‌افتد و دستمان کوتاه است که از روز اول هم متأسفانه همینطور بوده، حداقل تمنا و خواهش کنیم که مراقب باشند تا آتش بیماری به استان‌های همجوار نیفتد که کار بسیار سخت می‌شود.»

سفر را در خیالتان هم تصور نکنید

وزیر بهداشت از مردم خواست ویروس موتاسیون یافته جدید را بسیار جدی بگیرند. وی تصریح کرد: «ما خودمان را برای موج‌های سنگین آماده کردیم، اما تقاضا می‌کنیم که مردم خودشان را گرفتار تخت‌های بیمارستانی و آی سی یو‌های ما نکنند. اگر آنجا بروند نمی‌دانم که چقدر در بهبود این عزیزان با لطف خداوند توفیق پیدا می‌کنیم.»

نمکی با تأکید بر اینکه تقاضا می‌کنیم که مردم رعایت کنند، گفت: «زمان خرید‌های نوروزی است. امیدوار بودیم و هستیم که مردم ما عید نوروز کم‌خطر و کم‌عارضه‌ای را طی کنند. از حالا بار و بندیل سفر نبندیم، اصلاً مشخص نیست که چه روز‌هایی را در پیش داشته باشیم. خواهشم این است که تدارک سفر‌ها را در ذهن و خیال‌تان هم تصویر نکنید. ان‌شاءالله اگر اسفند کم‌عارضه‌ای را گذراندیم، به مردم اعلام می‌کنیم که با چه پروتکلی می‌توانند جابه‌جایی داشته باشند.»

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به موضوع واکسیناسیون گفت: «۲۵۰ هزار واکسن را اوایل هفته وارد کردیم. حدود ۲۰۰ هزار واکسن دیگر این هفته وارد می‌کنیم. ان‌شاءالله از سهمیه کوواکس هم قرار شد بیش از یک میلیون دوز واکسن جدید تا پایان اسفند ماه دریافت کنیم و بر این اساس امیدوارم تا پایان اسفند بتوانیم واکسیناسیون گروه‌های پرخطرمان را انجام دهیم.» به گفته وی روند آزمایشات واکسن‌های داخلی هم به خوبی پیش می‌رود.

هنوز سفر‌های نوروزی تعطیل نیست

با وجود تأکیدات وزیر بهداشت برای چشم‌پوشی مردم از سفر‌های نوروزی و خطرات آن علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر ممنوعیت سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی، درباره تعیین‌تکلیف وضعیت سفر‌های نوروزی گفت: «شنبه ۱۶ اسفند آخرین رنگ‌بندی شهر‌ها را ارائه کرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری انجام می‌دهیم تا مردم تکلیف خود را بدانند.»

وی روند کشور را با استان خوزستان متفاوت دانست و افزود: «دو روز گذشته در حالی آمار مرگ و میر مجدداً سه رقمی شد که نصف استان‌های کشور مرگ و میر صفر و یک داشتند. از سوی دیگر بیش از ۳۰ درصد از مرگ و میر‌ها مربوط به استان خوزستان بود.»

طبق اعلام سردار حسین ذوالفقاری، معاون انتظامی وزیر کشور، تکلیف سفر‌های نوروزی و محدودیت‌های پیرامون آن تا قبل از ۲۵ اسفندماه مشخص خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
0
0
جناب نمکی اینکه به ضرر راهنمایی رانندگی میشه . دولت مزخرف روحانی کسری بودجه را جطوری جبران کنه؟ جریمه کمتری عایدشمیشه از جیب مردم.
این قرنطینه بازیها فقط سیاه بازیه . از اینطرف تو مثلا حق به جانب خودتو نشون میدی از انطرف به فکر جیب دولت هستی بابت عبور و مرور زیاد جهت اخد جریمه.
مزدم دستتان را خوانده اند . نه تو راست میگی نه دولت ناکارامد روحانی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار