کد خبر: 1040212
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹

رپورتاژ آگهی/ حتما تا به حال این پرسش برای شما پیش آمده که سیم و کابل مسی بهتر است یا آلومینیومی، کدام صرفه اقتصادی بهتری دارد؟ در این مقاله که توسط تیم تحقیقاتی لایت هوم بنا به نظر کارشناسان صنعت و سیم و کابل جمع آوری شده. نکات مهم در این زمینه را برای شما مطرح می کنیم پس ما همراه باشید.

سیم مسی یا سیم آلومینیومی؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

مدت زمان طولانی است که از سیم و کابل های آلومینیومی استفاده می شود. اما هنوز برخی بین جنس مسی و آلومینیومی تردید دارند. زمانی که می خواهیم از یک ماده رسانا برای هدایت جریان الکتریسیته در کابل بهره بگیریم باید به چند نکته توجه داشته باشم. اولی مقاومت الکتریکی و دومی صرفه اقتصادی که هر دو مورد بسیار مهم و اساسی تلقی می شود. فلز مس از قدیم انتخابی مناسبی برای هادی سیم و کابل برق بوده و هست. چون هم از نظر الکتریکی و هم اقتصادی شرایط مناسبی داشته. اما  رفته رفته افزایش قیمت این فلز و محدودیت نسبی در منابع معدنی، تولید کنندگان را بر آن داشت که روی یک گزینه بهتر فکر کنند.

آلومینیوم انتخاب آن ها بود. این فلز با ویژگی های منحصر به فرد و بهتری نسبت به فلز های دیگر خود را نمایان کرد. البته شایان ذکر است که آلومینیوم مقاومت الکتریکی بیشتری نسبت به مس دارد. ولی قیمت تقریبا یک سومی آن بسیار وسوسه کننده است.

آیا از سیم و کابل آلومینیومی مانند مسی می توان در همه جا استفاده کرد؟

بحث مقاومت بالاتر آلومینیوم که مطرح می شود، شاید فکر کنیم استفاده از چنین کابلی موجب افت ولتاژ یا ازدیاد دمای کابل حین بهره برداری خواهد شد. اگر با همان اصولی که سایز کابل مسی را انتخاب می کنیم. دست به انتخاب نوع آلومینیومی بزنیم مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد. به عبارت دیگر ظرفیت آمپری و افت ولتاژ محاسبه شده و سایز مناسب کابل مشخص می گردد. پس ناگفته معلوم است که برای عبور یک توان ثابت، سطح مقطع کابل آلومینیومی بایستی بیشتر از مس باشد. در این جا باید ذکر کنیم که بر اساس الزامات استاندارد ملی جنس سیم و کابل افشان و انعطاف پذیر باید از فلز مس باشد. و استفاده از فلز آلومنیوم بیشتر برای سیم و کابل مفتولی و نیمه افشان توصیه و مجاز شناخته می شود.

سیم مسی یا سیم آلومینیومی؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

درست است که فلز آلومینیوم بسیار سبک و دارای صرفه اقصادی است ولی به دلیل احتمال خوردگی و اکسید شدن در مجاورت با سایر فلزات، بالا بودن ضریب انبساط خطی، احتمال خارج شدن از محل اتصال در نتیجه تغییرات دما و قطعی رشته های این نوع هادی بر اثر فشار اتصالات مناسب کاربرد کلی نمی باشد. بررسی ‌های مهندسی  نشان می دهد که بهتر است که از سیم  و کابل های آلومینیومی در ترانس ‌ها تا تابلوی توزیع برق را در کاربرد های برق ‌رسانی ورودی و همچنین نصب هادی ‌ها از تابلوهای توزیع به مراکز کنترل در تغذیه برق اصلی را توصیه می ‌کنند. کاربرد بالقوه هادی ‌های آلومینیوم از تغذیه ‌کننده‌ها به تابلوهای برق نیز میسر است، مشروط به آنکه ملاحظات مربوط به فضای خاص در تابلوی برق در نظر گرفته ‌شده باشد. یکی از توصیه ‌های صنعتی استفاده از سیم‌ کشی آلومینیوم در سایز های بالا می باشد.

از طرفی، عموماً صرفه ‌جویی اقتصادی بیشتر در صورت به‌ کارگیری کابل ‌های سایز بالا، مثلاً در تغذیه ‌کننده‌ها به وقوع می ‌پیوندد. بنابراین مشتریانی که از آلومینیوم استفاده می ‌کنند سرو کارشان با مصرف آمپر بالاتر است. سیم آلومینیوم به ‌صورت تجاری در سایز های مربوط به عبور جریان 50 آمپری و بالاتر موجود است. محدودیت ظرفیت جریان عموماً در حدود 100 آمپر است ولی توسط افراد مختلف محدودیت بالاتری نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

سیم مسی یا سیم آلومینیومی؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

سیم و کابل مسی یا آلومینیومی با کیفیت را از کجا تهیه خریداری کنیم؟

در ابتدای خرید سیم و کابل باید عنوان کنیم که قبل از خرید به مزایا و معایب سیم و کابل مسی و آلومینیومی فکر کنید. و حتما محل مورد نظر را بررسی کنید. البته این را هم بیان کنیم که تیم فروش و طراحی لایت هوم که متشکل از مهندسین و آرشیتکت های مطرح ایران می باشند، می توانند شما خریداران محترم را در خصوص خرید سیم و کابل مناسب و همچنین بهترین قیمت سیم و کابل با توجه به بودجه تعیین شده، به شما مشاوره دهند و در این زمینه راهنمایی های لازم را کسب کنید. تنها کافی است با یک تماس به یک خرید مطمئن و آسوده دست پیدا کنید. چون سایت لایت هوم تمامی برندها و انواع سیم و کابل های معتبر را در خود گنجانده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
0
مقاله خوبی بود مرسی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار