کد خبر: 1040019
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
رئیس دفتر رئیس جمهور:
دکترمحمود واعظی از پیگیری برای تصویب مصوبه کمک به احداث خط دوم متروی اصفهان در شورای اقتصاد کشور خبر داد و گفت: اجرای پروژه های مهم شهری در شهری مانند اصفهان و همه جای کشور نشان می دهد، همه ایران به کارگاه سازندگی تبدیل شده و پروژه های بزرگی در شهرهای کشور در حال اجراست.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، رئیس دفتر رئیس جمهوردر مراسم آغاز به کار حفاری جبهه غربی به شرقی خط دوم متروی اصفهان به طول 6.5 کیلومتر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس استان اصفهان، اظهار کرد: پروژه های بسیار زیادی در شهر اصفهان در حال اجراست و اجرای این پروژه های شهری مشکل تر از سایر اقدامات عمرانی است که در فضای خارج از شهرها اجرا می شود که با انواع و اقسام مشکلات مالکیتی، مسائل حقوقی، تاسیسات شهری و مسائل غیرقابل پیش بینی در اجرای این پروژه ها مواجه هستیم.

وی با اشاره به بازدید از سالن اجلاس سران، تصریح کرد: سالن های بسیاری را در کشورهای مختلف مشاهده کرده ام اما سالن اجلاس سران اصفهان یکی از زیباترین و مجهزترین مجموعه هایی است که تاکنون دیده ام و این سالن آبرویی برای اصفهان و ایران می شود که جای تبریک به مدیریت شهری و سایر عوامل سازنده این سالن دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور یکی از دلایل موفقیت اجرای پروژه هایی مانند سالن اجلاس را نتیجه همدلی، صمیمیت، وحدت و همراهی مدیریت شهری و استانی در اصفهان ذکر کرد و افزود: نمی توان گفت همه مجموعه های استانی تفکری یک شکل داشته باشند اما همه این مجموعه ها برای سازندگی، منافع، امنیت، خدمت به مردم در کشور و استان اتفاق نظر دارند. 

وی با بیان اینکه، فشار حداکثری و تحریمی که آمریکا بر علیه ایران اجرا کرد برای این بود که کشور ساخته نشده و توسعه رقم نخورد، اضافه کرد: خودشان امروز اذعان دارند که فشار حداکثری در ایران شکست خورده است؛ دلیل آن هم این است که امروز هیچ کارگاهی در کشور تعطیل نشده و پروژه های زیادی توسط قرارگاه خاتم الانبیا، شرکت های دانش بنیان و سایر مجموعه ها در کشور در حال اجراست.

واعظی ادامه داد: امروز با توجه به فشارها و تحریم ها در همه استان ها شاهد کارهای بسیار خوب عمرانی هستیم زیرا تولیدکنندگان تولید کردند و سازندگان ساختند و در نتیجه هیچ پروژه ای در کشور تعطیل نشد.

تفکر خوب بردن حمل و نقل عمومی به زیر شهر

وی تاکید کرد: با توجه به مسائل زیست محیطی و مسائل ترافیکی باید حمل و نقل عمومی را به زیر شهر هدایت کنیم و این تفکر درستی است؛ برنامه ریزی های بسیار خوبی در شهرداری اصفهان برای این موضوع صورت گرفته و ما هم در دولت وظیفه داریم که به طور حتم از این اقدامات با وجود محدودیت های مالی حمایت کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه آینده کشور را بسیار روشن می بینیم، گفت: درخواست های شهرداری اصفهان را از دولت پیگیری می کنم تا مصوبه کمک به متروی اصفهان در شورای اقتصاد تسریع و قول و قرارهایی که شهرداری اصفهان با مسئولین دولتی گذاشته است هر چه زودتر به مرحله عمل دربیاید.

بهره برداری از خط 2 مترو تا دو سال دیگر به شرط تصویب مساعدت شورای اقتصاد

شهردار اصفهان نیز در این آیین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید خرازی، گفت: کسانی که امروز در شهرداری اصفهان شبانه روزی تلاش مضاعف دارند افرادی هستند که همرزم شهید خرازی بوده اند و اگر امروز می بینیم که انقلاب بزرگ عمرانی در اصفهان به سرعت پیش می رود ریشه در همین ارزش های ناب و حضور چنین کسانی در صحنه نبرد عمرانی دارد.

قدرت اله نوروزی با اشاره به خط یک متروی اصفهان، تصریح کرد: این خط طی 17 سال ساخته شد و در هر سال حدود 5 درصد پیشرفت داشت که در این دوره مدیریت شهری، 15 درصد باقیمانده این خط به علاوه دعاوی پیچیده 17 سال گذشته، ظرف 4 ماه در سه شیفت کاری، با پیمانکارهای متعدد و با سرعت بالا ساخته و تکمیل شد.

وی اضافه کرد: تعداد مسافران خط یک مترو از روزانه 16 هزار نفر تا پایان اسفند 98 و پیش از کرونا به 120 هزار نفر در روز رسید که موفقیتی بزرگ و رکوردی درخور توجه بود، با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از کرونا این تعداد مسافر روزانه به 40 هزار نفر رسیده است.  

شهردار اصفهان با بیان اینکه خط دو مترو از دارک آغاز شده و به طول 23 کیلومتر در محدوده شرقی - غربی اصفهان امتداد می یابد و به میدان شهدای خمینی شهر می رسد، تاکید کرد: عملیات اجرایی خط دو مترو اصفهان در سه فاز آغاز شده، فاز اول از شمال شرقی از ایستگاه دارک بعد از زینبیه در حال اجراست که به میدان امام علی (ع) می رسد و از آنجا فاز میانی آغاز می شود که به دلیل تلاش برای سرعت بخشیدن به عملیات حفاری کار در دو فاز تعریف شده و فاز میانی از کهندژ به سوی میدان امام علی (ع) آغاز شده است؛ در این فاز قرارگاه خاتم الانبیا با تمام توان ورود پیدا کرد و در اولین فرصت شفت ساخته شد. 

وی با بیان اینکه تونل خط دو از جبهه غربی با استفاده از یک دستگاه تی بی ام با کاترهدی به قطر ۹.۵ متر در یک تونل و از جبهه شمال شرقی دو تونل با تی بی ام با کاترهد شش متری حفاری می‌شود، گفت: تاکنون در مجموع هفت کیلومتر حفاری انجام شده و طی دو سال اخیر ساخت همزمان ۱۲ ایستگاه خط دو آغاز شده که تعدادی از آنها پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد دارد. همچنین با آغاز حفاری جبهه غرب، سرعت حفاری دو برابر می شود.

پیش بینی یکصد میلیارد تومان در بودجه 1400 برای ایمن سازی خط اول مترو

نوروزی تاکید کرد: چهار ایستگاه دیگر خط دو در مرحله آزادسازی است و در آینده نزدیک عملیات احداث آنها نیز آغاز می‌شود؛ از سال جاری برای آزادسازی ایستگاه کهندژ نیز ردیف بودجه ایجاد شده و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته تا شاهد تحولی بزرگ در این محور باشیم. برای ایستگاه رهنان نیز ردیف بوجه تعیین شده و در دستور کار قرار گرفته است.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه در شرایط اقتصادی کنونی، شهرداری با پیچیدگی‌ های مالی زیادی مواجه شده است، گفت: با برنامه‌ریزی و درایت بر این پیچیدگی‌ ها غلبه کرده‌ایم، سال گذشته برای ایمن سازی خط یک مترو ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم تا استانداردها و ایمنی مورد نیاز در این خط تامین شود؛ در بودجه سال آینده نیز ۱۰۰ میلیارد تومان در این راستا لحاظ شده است.

پیشرفت احداث خط 2 مترو به 25 درصد رسیده است

وی با بیان اینکه برای خط دو تاکنون هر ساله بین 500 تا 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت گرفته ایم، اضافه کرد: این رقم در مقایسه با شهرهای دیگر رقم خوبی است، شهرداری اصفهان سال گذشته 200 میلیارد تومان نیز برای خرید اتوبوس اوراق مشارکت گرفت که تاکنون ۸۰ دستگاه آن وارد چرخه حمل و نقل همگانی شهر شده است.

نوروزی تصریح کرد: برای ساخت مترو 45 درصد کار مربوط به سویل، فونداسیون و سفت کاری بوده و مابقی مربوط به تجهیزات است؛ تاکنون در حوزه سفت کاری، حفاری و تونل خط دو مترو اصفهان ۲۵ درصد پیشرفت داشته‌ایم که اگر شرایط مساعد بود می‌توانستیم همزمان تجهیزات آن را نیز آماده کنیم. 

وی با بیان اینکه ۵۶۰ میلیون یورو برای تامین تجهیزات خط دو مترو پیش بینی و فاینانسور نیز تعیین شده است، ادامه داد: همچنین برای خرید تجهیزات شرکت مپنا در ایران تعیین و کارها آغاز شده که اگر این اعتبار در شورای اقتصاد مورد تصویب قرار گیرد می ‌توانیم بگوییم خط دو متروی اصفهان تا دو سال آینده به اتمام می‌ رسد. این اتفاق مبارکی است که در اصفهان در حال رقم خوردن است.

شهردار اصفهان تاکید کرد: با وجود اینکه برای حفاری جبهه غرب به شرق 400 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اما پیش بینی می شود این رقم سه برابر شود. 

وی با بیان اینکه برای هر کیلومتر مترو 50 میلیون یورو باید هزینه شود، افزود: برای خط دو مترو 23 هزار میلیارد تومان نیاز داریم که تنها 600 تا 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت گرفته می شود که نیمی از آن هم در آینده باید بازگشت داده شود؛ از این رو از دولت درخواست می‌کنیم که بیش از پیش از پروژه مترو اصفهان حمایت کند و با تصویب ۵۶۰ میلیون یورو در شورای اقتصاد برای تکمیل این پروژه بزرگ گام بردارد. با حمایت دولت و تصویب این مبلغ در شورای اقتصاد اتفاق بزرگی در این حوزه خواهد افتاد که در یاد و خاطره همه مردم می ماند.

نوروزی اضافه کرد: اگر انسجام بخش دولتی و شهرداری، شورای شهر، استانداری و معتمدان مردم در شهر نبود این اتفاقات که در طول تاریخ شهرداری اصفهان نمونه بوده، رقم نمی ‌خورد.

۱۰ میلیارد تومان صرفه‌ جویی ارزی در جبهه غربی متروی اصفهان حاصل شد

سردار علیرضا فخاری، معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیا نیز در این مراسم، اظهار کرد: امروز به ‌واسطه آغاز عملیات حفاری خط دو مترو، روز پربرکتی برای مردم اصفهان است تا با تلاش مسئولان ذیربط مسیر خدمت ‌های به ‌روز برای آنها فراهم شود.

وی با بیان اینکه موضوع مترو جزو زیرساخت های توسعه یافتگی در کشور است، تصریح کرد: پروژه مترو برای مراکز مهم و اساسی کلانشهرها شکل گرفته یا در حال تکمیل است و پروژه‌ ای که امروز حفاری آن در اصفهان آغاز می‌شود، ۶.۵ کیلومتر طول دارد.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیا ادامه داد: مترو از سال ۶۵ در ایران آغاز شد و قرارگاه خاتم ۲۰ سال بعد در این عرصه ورود کرد. حدود 324 کیلومتر مترو از سوی این قرارگاه در سطح کشور اجرا شده و یا در حال اجرا است که 50 درصد ظرفیت متروی کشور را شامل می شود.

وی با اشاره به ویژگی‌ های خط دو متروی اصفهان، ادامه داد: اورهال دستگاه تی ‌بی ‌ام در ۹ روز یک رکورد محسوب می ‌شود چون به ‌طور معمول این اتفاق در یک ماه و نیم می ‌افتد و این جزو افتخاراتی است که انجام شده است، همچنین یک هزار و ۴۰۰ متر مکعب بتن‌ ریزی در یک شیفت کاری در عمق ۲۵ متری و هشت تا ۱۰ میلیارد تومان صرفه‌ جویی ارزی به سبب بومی‌ سازی و تجهیزاتی که باید از خارج وارد می‌ شد از دیگر افتخارات این پروژه است.

سردار فخاری افزود: قرارگاه خاتم ‌الانبیا مقام اول ملی در اجرای خط هفت متروی تهران را به نام خود ثبت کرد، همچنین در اجرای تونل برای انتقال آب‌های سطحی و زیرسطحی رکورددار است و سهم قرارگاه در احیای دریاچه ارومیه نیز به‌ زودی عملی خواهد شد.

وی ادامه داد: آنچه قرارگاه خاتم‌ الانبیا در پروژه‌ های عمرانی انجام داده ثمره تلاش فرزندان انقلاب در قالب مهندسی مدرن است و حفاری خط دو مترو هدیه این قرارگاه در روز ولادت امیر مؤمنان (ع) به مردم اصفهان است.

گفتنی است در این برنامه با فرمان رییس دفتر نهاد ریاست جمهوری، با حضور استاندار و شهردار اصفهان، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، فرماندار و مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، عملیات حفاری تونل خط ۲ قطار شهری اصفهان از جبهه غرب به شرق به طول شش و نیم کیلومتر و با اعتباری بالغ بر 4 هزار میلیارد ریال آغاز شد.

آغاز حفاری خط دو مترو اصفهان از جبهه غرب به شرق به معنای حفاری خط دو همزمان از دو جبهه است که این موضوع باعث تسریع در روند اجرای پروژه می شود تا خط دو زودتر در اختیار شهروندان اصفهانی قرار گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر