کد خبر: 1039968
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
با توقف پروتکل الحاقی و کاهش تعهدات ایران در ذیل برجام با هدف بازگرداندن امریکا به این توافق، امریکایی‌ها سر عقل نیامده و به جای جبران گذشته، دست پیش گرفته‌اند تا با تهدید خواندن اقدامات ایران برای صلح جهانی، اجماع‌سازی کنند. طبق گزارش بلومبرگ، دیپلمات‌های امریکایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را توزیع کرده‌اند که نگرانی این کشور را از اقدامات ایران تشریح کرده و قرار است در نشست آتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران بخواهند به طور کامل با بازرسان آژانس همکاری کند. رویترز نیز نامه‌ای هشدارآمیز به نقل از ایران منتشر کرده که در صورت همراهی اعضای شورای حکام با واشنگتن، به توافق اخیر با آژانس پایان می‌دهد
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با توقف پروتکل الحاقی و کاهش تعهدات ایران در ذیل برجام با هدف بازگرداندن امریکا به این توافق، امریکایی‌ها سر عقل نیامده و به جای جبران گذشته، دست پیش گرفته‌اند تا با تهدید خواندن اقدامات ایران برای صلح جهانی، اجماع‌سازی کنند. طبق گزارش بلومبرگ، دیپلمات‌های امریکایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را توزیع کرده‌اند که نگرانی این کشور را از اقدامات ایران تشریح کرده و قرار است در نشست آتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران بخواهند به طور کامل با بازرسان آژانس همکاری کند. رویترز نیز نامه‌ای هشدارآمیز به نقل از ایران منتشر کرده که در صورت همراهی اعضای شورای حکام با واشنگتن، به توافق اخیر با آژانس پایان می‌دهد.

دولت جدید امریکا به‌رغم ادعای بازگشت به مسیر دیپلماسی با ایران، به دنبال تحریک جامعه جهانی علیه تهران است. به گزارش شبکه بلومبرگ، دیپلمات‌های امریکایی روز پنج شنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را توزیع کردند که اعتراض امریکا را تشریح می‌کند و از ایران می‌خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. بلومبرگ می‌نویسد که این سند سه صفحه‌ای که قرار است در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته جاری مورد بررسی قرار گیرد، «به شدت از یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» و کاهش همکاری ایران با آژانس ابراز نگرانی می‌کند. در این نامه امریکا از شورای حکام می‌خواهد که باید از ایران بخواهد که نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را کنار بگذارد و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ذرات اورانیوم به ادعای امریکا یافت شده در سایت‌های هسته‌ای خود توضیح دهد. به نوشته بلومبرگ در این پیش‌نویس همچنین آمده است: «جهان مدت‌هاست می‌داند که ایران در گذشته به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بوده است. همچنین می‌دانیم که ایران حجم انبوهی از رکورد‌های مربوط به برنامه سابق سلاح‌های هسته‌ای خود را حفظ کرده. ایران اکنون باید به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا اطمینان یابیم که میراث فعالیت‌های سابق ایران در زمینه سلاح اتمی، شامل مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران امروز نمی‌شود.»

امریکا و متحدان اروپایی آن درحالی از کاهش تعهدات ایران در برجام نگران هستند که در پنج سال گذشته از زمان اجرای برجام، هیچ اقدامی در راستای منتفع شدن ایران از مزایای برجامی انجام نداده‌اند، حتی امریکا دامنه تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده است. تصویب این قطعنامه درحالی انجام می‌شود که مقامات دولت دوازدهم اعلام کرده‌اند که در صورت بازگشت امریکا به برجام و لغو همه تحریم‌ها در بازه زمانی سه ماهه، ایران هم به تعهداتش برخواهد گشت. واشنگتن برای اینکه لغو تحریم‌ها را به تأخیر بیندازد به دنبال اجماع‌سازی جهانی علیه ایران است تا با تهدید خواندن این اقدامات برای صلح جهانی و ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای همانگونه که در گذشته مطرح بود، پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرد و از زیر بار اجرای تعهدات خود شانه خالی کند. مقامات کاخ سفید به‌رغم ادعای شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران، در عمل همان سیاست دولت قبلی این کشور را ادامه می‌دهند و اراده‌ای برای پایان دادن به تحریم‌های ظالمانه ندارند. امریکایی‌ها مدعی هستند که بازگشت به برجام دیگر کفایت نمی‌کند و با این استدلال‌ها به دنبال توافق طولانی‌تر و قوی‌تر از برجام هستند که برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران را نیز شامل شود. توافق موشکی که از سوی مقامات ایران خط قرمز عنوان شده و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

واکنش هشدار آمیز ایران

همزمان با تلاش‌های غربی‌ها، ایران پیشاپیش مخالفت خود را با تصویب قطعنامه‌ای ضد ایرانی ابراز کرده است. خبرگزاری رویترز روز جمعه از دستیابی به نامه‌ای خبر داد که ایران در آن تهدید کرده در صورتی که اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موضع ضد ایرانی واشنگتن در جلسه آتی این نهاد که قرار است با تمرکز بر موضوع ایران از روز دو شنبه آغاز به کار کند، حمایت کنند، به توافق اخیر درباره بازرسی‌ها با آژانس پایان می‌دهد. طبق این گزارش، «ایران در این نامه که برای کشور‌های دیگر فرستاده، گفته چنین اقدامی را مخرب می‌داند و آن را پایانی بر تفاهم مشترک ۲۱ فوریه تلقی می‌کند». پایان توافق احتمالی ایران با آژانس در حالی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه به بی‌بی‌سی گفت که توافق موقت این آژانس با ایران، «فرصت گرانبهایی» به دیپلماسی برای حفظ برجام داده است و تأکید کرد هفته‌های آتی، حیاتی خواهند بود. به نوشته رویترز، ایران همچنین در نامه خود تأکید کرده که حمایت از تلاش ضد ایرانی واشنگتن همچنین دشواری‌های بیشتری در ارتباط با برجام ایجاد خواهد کرد. طبق این گزارش، «ایران همچنین در نامه گفته که فرانسه، بریتانیا، آلمان و امریکا برنامه‌های خود را برای تصویب قطعنامه در جلسه شورای حکام فاش کرده‌اند.» تلاش واشنگتن برای تصویب قطعنامه درحالی است که مقامات ایران هشدار داده‌اند در صورت عدم بازگشت امریکا به برجام و ادامه سیاست فشار حداکثری، گام‌های بعدی برای کاهش تعهدات در برجام را اجرا خواهند کرد. امریکایی‌ها مدعی هستند که اول ایران باید به توافق هسته‌ای برگردد و بعد امریکا راستی‌آزمایی و به تعهداتش عمل کند، اما ایران بار‌ها اعلام کرده که این امریکا بوده که با خروج از برجام این توافق را نقض کرده و تهران همواره در برجام حضور داشته است و واشنگتن باید اول به تعهداتش عمل کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار