کد خبر: 1039942
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
هنگام بیماری وقتی که بخواهیم برای درمان به بیمارستان برویم، دو راه داریم؛ یا بیمارستان خصوصی را با هزینه‌های گرانش انتخاب کنیم و در عوض خدمات سریع‌تر و احتمالاً مناسب‌تری بگیریم یا اینکه به بیمارستان دولتی برویم و با تعرفه‌های ارزان در صف‌های طولانی منتظر بمانیم. حالا در این بین یک بیمارستان دولتی با گره زدن بخش‌هایی از خود به بیمارستان خصوصی، بیمارانش را سردرگم کرده‌است. مراجعه‌کنندگان این بیمارستان‌ها بعد از مدت زمان زیادی انتظار متوجه می‌شوند که خدمات خصوصی و آن هم با تعرفه‌های گران‌قیمت دریافت کرده‌اند!
مهسا گربندی
سرویس جامعه جوان آنلاین: محبوبه یکی از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان هاشمی‌نژاد است. او که به همراه همسرش به این بیمارستان رفته بود، به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «کلیه‌های همسرم سنگ‌ساز است و بعد از تشخیص پزشک برای سنگ‌شکن کردن کلیه‌اش به پذیرش بیمارستان هاشمی‌نژاد مراجعه کردم. مسئول پذیرش ما را به بخش دیگری از بیمارستان راهنمایی کرد که بعد از رسیدن به بخش سنگ‌شکن کلیه، چند ساعتی معطل شدیم. زمانی که نوبتمان شد فهمیدیم که با وجود مکان یکسان، این بخش اصلاً جزو بیمارستان هاشمی‌نژاد نیست، بلکه بخشی از بیمارستان محب‌مهر و آن هم خصوصی است!»

او ادامه می‌دهد: «از طرفی تعرفه این بخش از بیمارستان در عصر نسبت به صبح همان روز تغییر کرده‌بود. در صورتی که صبح همان روز قرار بود هزینه سنگ‌شکن کردن کلیه ۹۰۰ هزار تومان تمام شود، هنگام عصر به ما گفتند که تعرفه‌های جدید اعلام شده و باید بیماران یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بپردازند! وقتی از آن‌ها پرسیدم که مگر تعرفه ساعتی تغییر می‌کند، گفتند که دستور از مدیریت است و اگر انتقادی دارید به مدیر بیمارستان بگویید!» آن‌طور که بیمار مراجعه‌کننده به بیمارستان هاشمی‌نژاد می‌گوید، همین تغییر تعرفه و افزایش ۵۰۰ هزار تومانی آن، موجب صرف نظر برخی از بیماران از گرفتن خدمات شد. مشخص نیست که با تأخیر در روند درمانی آن‌ها چه ضربه‌ای به سلامتشان وارد می‌شود.

سردرگمی بیماران در بیمارستان و بی‌اطلاعی مسئولان

خبرنگار «جوان» علت سردرگمی مراجعه‌کنندگان به بیمارستان هاشمی‌نژاد را از مسئولان این بیمارستان جویا شد. مسئول روابط عمومی بیمارستان هاشمی‌نژاد در این‌باره گفت: «بیمارستان محب مهر از سال ۸۸ و در حیاط بیمارستان هاشمی‌نژاد توسط برخی پزشکان تأسیس شد، تا با تعرفه‌های کمی بیشتر از بیمارستان دولتی، خدمات بهتری را به قشر متوسط جامعه ارائه دهد، یعنی نه تعرفه خدمات بیمارستان دولتی را دارد و نه تعرفه خدمات بیمارستان خصوصی، بلکه یک رقمی میان این دو تعرفه را برای خدماتش درنظر گرفتند.»

این مسئول روابط عمومی اظهار داشت: «قرار بود که پس از ۱۰ سال بیمارستان محب‌مهر به دانشگاه علوم پزشکی ایران واگذار شود که در حال حاضر این اتفاق افتاده و زیر مجموعه دانشگاه شده‌است.»

او درباره انتقاد مراجعه‌کنندگان از اینکه نمی‌دانند از کدام بیمارستان خدمات می‌گیرند، گفت: «این انتقاد را می‌پذیرم که بیمارستان‌ها به یکدیگر راه دارند، بنابراین بهتر است این مسئله را با مدیر بیمارستان در میان بگذارید تا آن را در جلسات مدیران مطرح کند!»

در همین باره خبرنگار «جوان» از مهندس عرب، مدیر بیمارستان هاشمی‌نژاد نیز علت سردرگمی بیماران را در این بیمارستان و بیمارستان محب‌مهر جویا شد، که او این مسئله را رد کرد و گفت: «ورودی هر دو بیمارستان متفاوت و هر کدام تابلوی جداگانه دارد. این اولین‌بار است که چنین انتقادی را می‌شنویم!»

او اظهار داشت: «خیلی از بیمارستان‌های دولتی دیگر نیز مشابه بیمارستان هاشمی‌نژاد در کنارشان بیمارستان خصوصی تأسیس شده تا در صورت نیاز به بیماران و مراجعه‌کنندگان خدمات دهند، بنابراین عجیب است که چنین موضوعی را مطرح می‌کنید!»

بیمارستان محب‌مهر برای سروسامان دادن به بیمارستان هاشمی‌نژاد؟!

خبرنگار «جوان» همین موضوع را از معاونت درمان و بهداشت بیمارستان محب مهر نیز جویا شد؛ دکتر یزدانی در این‌باره به «جوان» گفت: «از سال‌ها قبل بیمارستان محب‌مهر برای سروسامان دادن به بیمارستان هاشمی‌نژاد فعالیتش را آغاز کرد و این دو بیمارستان در کنار یکدیگر فعالیت می‌کردند.»

او درباره اینکه چرا مراجعه‌کنندگان متوجه اینکه در کدام بیمارستان خدمات می‌گیرند نمی‌شوند و سردرگم هستند، اظهار داشت: «هر مراجعه‌کننده‌ای می‌تواند به مهری که پزشک در دفترچه‌اش زده‌است، نگاه کند و متوجه شود درکدام بیمارستان خدمات می‌گیرد، این‌ها مواردی نیست که نیاز به توضیح دادن داشته باشد!»

در حالی این اظهارات مطرح می‌شود که اکثر مراجعه‌کنندگان بیمار و مستاصل هستند و در آن شرایط متوجه درد و رنج خودشان هستند و به نقوش استمپی و ناخوانای مهر‌ها توجهی ندارند. آن‌ها که از ورودی بیمارستان هاشمی‌نژاد وارد محوطه می‌شوند، تصور می‌کنند که در حال گرفتن خدمات از یک بیمارستان دولتی هستند. در صورتی که نمی‌دانند در محوطه این بیمارستان، خدماتی از سوی یک بیمارستان خصوصی ارائه می‌شود و قرار است هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند. موضوعی که به نظر می‌رسد هیچ‌کس نسبت به حل آن دغدغه‌ای ندارد!

دکتر یزدانی درباره تغییر تعرفه سنگ‌شکن نوبت صبح تا عصر این بیمارستان نیز گفت: «بخشی از خدمات مانند سنگ‌شکن برون‌سپاری شده‌است! از طرفی این تعرفه‌ها از سوی سازمان نظام پزشکی اعلام می‌شود و با وجود اینکه این تعرفه‌ها از دو ماه قبل اعلام شده‌بود اخیراً در سیستم به روز شده‌است.»

او به روند تغییراتی سیستم کامپیوتری اشاره کرد و اظهار داشت: «بخشی از تغییر تعرفه‌ها در بیمارستان به سیستم نرم‌افزار کامپیوتر مرتبط می‌شود و ساعت مشخصی ندارد. بنابراین اینکه یکبار در سال تعرفه‌ها تغییر می‌کند، تصمیم سلیقه‌ای و شخصی نیست، بلکه یک رقم مشخصی است که از سازمان نظام پزشکی اعلام می‌شود و مربوط به ما نیست.»

دانشگاه علوم پزشکی ایران: رسیدگی می‌شود

در همین رابطه مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به خبرنگار «جوان» گفت: «بیمارستان محب‌مهر یک بیمارستان خیریه است که توسط گروهی از خیرین در مجاورت بیمارستان هاشمی‌نژاد احداث شده‌است تا خدماتی را به بیماران ارائه دهند. این دو بیمارستان کاملاً مستقل هستند و بیماران در آن سردرگم نمی‌شوند و با آگاهی از اینکه با چه تعرفه‌ای خدمات دریافت می‌کنند، درمان می‌شوند.»

او در واکنش به اینکه به بیماران اطلاع داده نمی‌شود که از خدمات کدام بیمارستان بهره‌مند می‌شوند، بیان کرد: «در صورتی که ارتباط عبوری نامشخص بین این دو بیمارستان وجود داشته‌باشد، این مسئله رسیدگی و نسبت به نصب تابلوی راهنما اقدام خواهد شد.»

«جوان» امیدوار است که با بررسی و پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران این مشکل برطرف شود تا بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان هاشمی‌نژاد در جریان ورود به بیمارستان محب‌مهر باشند و بدانند که هنگام مراجعه به این بیمارستان قرار است برخی از خدمات را به صورت خصوصی دریافت کنند و نه دولتی! آن طور که مدیر بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد به «جوان» گفته‌است، گویا این وضعیت مختص بیمارستان‌های شهید هاشمی‌نژاد و محب‌مهر نیست. این مورد عجیب یعنی بیمارستان‌های متعدد دولتی‌ای هستند که در دل خودشان بیمارستان خصوصی زده‌اند و با ارجاع بیماران مستأصل به بیمارستان خصوصی، هزینه‌های گزافی از آن‌ها طلب می‌کنند، آن هم بدون اینکه بیمار از ابتدا نسبت به این موضوع اطلاعی داشته‌باشد و بیمارستان خصوصی را برای مداوای خودش انتخاب کرده‌باشد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار