کد خبر: 1039936
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
۷ سال فرافکنی از ناکارآمدی‌ها کافی نیست؟
تجربه هفت سال گذشته نشان داده است که رئیس جمهور هرگاه از غرب و بدعهدی‌های غرب عصبانی است، به سراغ منتقدان داخلی خود می‌رود تا همه تقصیر‌ها را گردن آن‌ها بیندازد. آن‌ها را با القاب مختلف تندرو، بی سواد و بی شناسنامه خطاب قرار می‌دهد تا ضمن اینکه حقانیت روش دولت خود را در مواجهه با غرب به اثبات برساند، ناکامی‌های حاصل از بدعهدی‌ها را به جای دیگری حواله کند.
رحیم زیاد علی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس جمهور در همه این هفت سال گذشته هر آنچه را که در سیاست خارجی دنبال کرده، بدون کمترین ممانعت داخلی به کرسی نشانده است که سرآمد همه آن‌ها برجامی است که وضعیت آن بر همگان عیان شده است. حال آنکه همه تعهدات برجامی ایران تا پیش از خروج امریکا از آن بدون کم و کاست به اجرا گذاشته شده و طرف غربی نه تنها عمل نکرده که بر تحریم‌ها افزوده است.

رئیس جمهور روز چهارشنبه گذشته به رغم همه بی‌اعتنایی‌ها و بلکه بدعهدی‌ها، بار دیگر منتقدان داخلی را مسئول بسیاری از ناکامی‌های دولتش معرفی کرد و از اینکه بعد از خروج امریکا از برجام، اقدام متقابل نکرده، قویاً دفاع کرد. او بدون اشاره به اقدام مجلس برای تصویب قانون اقدام راهبردی رفع تحریم‌ها، گفت: «همه بدانند کاری که صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های کشورمان را زیر سؤال می‌برد، خطا و اشتباه است و این راهی است که دشمن آن را می‌خواهد... ما که می‌خواهیم فعالیت صلح‌آمیز داشته باشیم چرا باید علامت غیرصلح‌آمیز به بدخواهان داده شود.»

رئیس جمهور البته درباره اینکه چرا به رغم اجرای همه تعهداتی که در برجام عمل کردیم و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ۱۷ بار صلح‌آمیز بودن آن را تأیید کرده است، باز هم این طرف‌های غربی هستند که در یک جاده یک طرفه همچنان بر درخواست‌های زیاده خواهانه خود اصرار دارند، ترجیح می‌دهد سکوت کند.

برجام آوردگاه اثبات حقانیت ما بود یا وسیله رفع تحریم

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه همه دنیا بدانند که ایران در برجام محکم حضور دارد، اظهار داشت: «ما بر اصل برجام متعهد هستیم و با همه توان از آن حفاظت می‌کنیم و چنانچه صبر و تحمل نمی‌کردیم امروز برجامی باقی نمانده بود و دنیا باید بداند که امروز برجام به خاطر صبر ملت ایران زنده است. رابطه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای به کرسی نشاندن حرف‌های‌مان در دنیا و افکار عمومی بسیار اهمیت دارد تا بتوانیم از صندلی اتهام روی صندلی مدعی بنشینیم و غیراز این مسیر دیگری وجود ندارد».

رئیس جمهور باز هم مثل همیشه نگاه حقوقی به برجام و پیروزی ملت ایران در این آوردگاه حقوقی را مورد تأکید قرار می‌دهد، حال آنکه از ابتدا همه جهت‌گیری‌ها و شعار‌ها بر این اصل استوار بود که با برجام همه تحریم‌های اقتصادی که به‌صورت ظالمانه بر ملت ایران تحمیل شده بود، برداشته خواهد شد و اکنون که نشده و بلکه بیشتر هم شده بر جهات حقوقی آن متمرکز می‌شود! روحانی البته برای این پیروزی به شکست برجام در مواجهه حقوقی با ایران به عنوان اثبات ادعای خود اشاره می‌کند: «یکی از جا‌هایی که ترامپ در آن شکست خورد این بود که قصد داشت از طریق آژانس بین‌المللی اتمی علیه کشورمان اقدام کند، اما آژانس در برابر او ایستادگی کرد و در ماه‌های اخیر هم وقتی سه کشور اروپایی می‌خواستند ایران را محکوم کنند، آژانس از ایران حمایت کرد و توطئه آن‌ها خنثی گردید، بنابراین رابطه با آژانس و سازمان ملل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.»

طعنه به قانون مجلس

روحانی از همین موضوع گریزی به قانون اقدام راهبردی مجلس و همچنین تبصره‌ای که دولت در قالب توافق با آژانس بر آن زد، اشاره کرد و گفت که در روند امور به مقطعی بسیار سخت رسیدیم که قانونی وضع شده بود و باید طبق قانون اساسی آن را اجرا می‌کردیم و به خوبی هم اجرا کردیم. اجرای این قانون حساسیت زیادی داشت چرا که از طرفی می‌خواستیم آن را اجرا کنیم و از طرفی اگر درست اجرا نشود، چه بسا همه ساختمان تخریب می‌شد. بنابراین، لازم بود که خیلی مراقبت شود تا هم قانون را اجرا کنیم و هم روابط خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حفظ و از طرفی به دنیا هم اعلام کنیم که فعالیت کشورمان صلح‌آمیز است: «دولت جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه در این مقطع نیز کار بسیار بزرگی بر مبنای تدبیر انجام داد، به طوری که قانون را به طور کامل و صد درصدی اجرا کردیم، اما هنرمندانه و هوشمندانه و به گونه‌ای عمل کردیم که آژانس هم اعلام کرد که ایران نمی‌خواهد فعالیت غیرصلح‌آمیز انجام دهد و روز‌های این هفته را می‌توان از روز‌های ماندگار در تاریخ جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید دانست. اگر کسی بخواهد توافق بین دولت ایران و آژانس بین‌المللی اتمی را مخدوش کند، بی‌تردید این کار بازی در زمین دشمن است و معلوم است که اهداف دیگران آنجا اجرا می‌شود.»

جوهر توافق با آژانس خشک نشده تهدید‌ها آغاز شد

اما این همه ماجرا نبود و هنوز چند روزی از توافق اخیر ایران و آژانس نگذشته و به تعبیری، جوهر این توافق خشک نشده است که خبر‌ها از تحرکات امریکا و شرکای اروپایی برای متهم کردن ایران به عدول از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز حکایت دارد، خبری که اگر واقعیت داشته باشد، بار دیگر ثابت خواهد شد که چرا غرب و امریکا با جمهوری اسلامی ایران صادق نیستند. در روز‌های آینده باید دید که آیا رئیس جمهور محترم منتقدان خود را به انقلابی‌های دوآتشه افراطی توصیف می‌کند که اگر زمان پیغمبر بودند، چه بسا به پیامبر (ص) می‌گفتند «تو دیروز رفتی با این‌ها عهد بستی و این‌ها عهد را شکاندند چرا دومرتبه عهد می‌بندی؟» یا به حقانیت آن‌ها در شناخت دشمن بدعهد پی خواهد برد.

اراده مردم چگونه تضعیف می‌شود

بخش نخست اظهارات روحانی در جلسه هیئت دولت روز چهارشنبه دعوت به وحدت و لزوم تضعیف نکردن اراده مردم بود. رئیس جمهور با اشاره به اینکه اراده مردم را ضعیف نکنید و نگذارید مردم نسبت به آینده مأیوس شوند، گفت: «همه باید شرایط حساس کنونی را درک کنند و آیا حق داریم با تریبونی که در اختیار ما است با اعصاب مردم بازی کنیم؟»

او با تأکید بر اینکه می‌ترسم دستی در پشت پرده در کار باشد که بخواهد مردم را از انتخابات مأیوس کند و بگوید شما مردم کاره‌ای نیستید، اظهار داشت: «آیا مشارکت حداکثری برای انتخاب رئیس جمهور یعنی اینکه مردم فردی را انتخاب کنند که از فردای انتخابات، تابلو و سیبل فحاشی و تهمت بشود.»

روحانی بار دیگر سخنان خود را به روش دیگری تکرار کرد و گفت: «می‌ترسم دست‌هایی پشت پرده باشد که بخواهد مردم را از انتخابات مأیوس کند و چنین القا کند که مردم کاره‌ای نیستند، بنابراین نباید بگذاریم چنین فکری توسعه پیدا کند و تمام کسانی که توسط مردم انتخاب می‌شوند و یا طبق قانون انتصاب می‌شوند دارای احترام و جایگاه هستند. در شرایط حساس کنونی اتحاد و انسجام مخصوصاً بین قوای سه‌گانه بسیار اهمیت دارد و نباید روبه‌روی هم قرار بگیریم. باید کنار هم باشیم، نباید مچ‌گیری کنیم و بدانیم آنچه می‌تواند دشمن را شکست دهد، قانون نیست، بلکه وحدت و یکپارچگی است و الا نوشتن یک خط روی کاغذ که نمی‌تواند کاری کند.»

نکته‌ای که همواره مورد نقدِ منتقدان رئیس جمهور بوده این است که او چرا مرز انتقاد و تخریب را روشن نمی‌کند؟ چرا تخریبگران را با دلایل روشن افشا نمی‌کند؟ آیا رابطه‌ای بین حمله به منتقدان دولت و ناکامی‌ها در حوزه سیاست خارجی و ناکارآمدی‌ها وجود دارد؟ آنچه به زعم ایشان به القای یأس و ناامیدی نزد مردم دامن می‌زند، مشکلات اقتصادی ناشی از بی تدبیری‌ها و چشم دوختن به بیگانه است، یا انتقاد‌هایی است که به این روش تجربه شده شکست خورده وارد است. پاسخ به این سؤالات و سؤالات مشابه آن، مسائلی است که چندان مورد علاقه دولتمردان نیست از این رو فرافکنی سیاستی است که همچنان در دستور کار آن‌ها قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار