کد خبر: 1039793
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
رئیس سازمان بسیج سازندگی می‌گوید: در حاشیه‌نشینی برای کاهش آسیب‌ها به احداث فاضلاب، پارک و مرمت‌سازی و بهسازی پرداخته می‌شود، در این راستا در حاشیه شهر‌ها برای انجام هر پروژه‌ای آمادگی داریم
سرویس ایران جوان آنلاین: چند سالی است که بسیج سازندگی کشور مأموریتی را مبنی بر خدمت‌رسانی و امتداد حرکت مردمی با دستگاه‌های اجرایی کشور در دستور کار خود قرار داده است. این مأموریت بسیج و سپاه در قالب طرح جامع محرومیت‌زدایی قرار گرفته است که در مسیر خدمت هدفمند و انسجام در حوزه روستایی پیش می‌رود. طرح جامع محرومیت‌زدایی قرار است ۱۰ هزار روستا را در بر بگیرد که در حال حاضر در ۶۲۵ روستا فعال شده است. همچنین طرحی نیز برای حاشیه شهر‌ها تعریف شده که حدود هزار و ۸۷ محله آسیب‌پذیر را در‌برمی‌گیرد.

اما نکته حائز اهمیت در خدمات‌رسانی به مناطق محروم و کم‌برخوردار همکاری بین سپاه و استانداری‌های مختلف است که هم‌اکنون این همراهی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد توانست برکات زیادی به همراه داشته باشد. زلزله اخیر در این استان گواه همین ادعاست. زمانی‌که گروه‌های جهادی از همان لحظات نخست وقوع حادثه در محل حاضر و به خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان پرداختند و سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر نیز همراه آن‌ها بودند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای بافت عشایری با فعالیت دامداری و باغداری است که در سال‌های اخیر کم‌آبی سبب مهاجرت‌ها و تمرکز در مرکز استان شده است. نظام اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد خدمات بسیار خوبی داشته، به‌طوری‌که، قبل از انقلاب موضوعی به نام جاده آسفالت و برق و گاز در این منطقه وجود نداشت، اما به برکت انقلاب اسلامی این امکانات به تمام نقاط استان اختصاص یافته است. با وجود خدمات‌رسانی در زیر‌ساخت‌ها و به دلیل بافت‌های عشایری و جغرافیایی هزینه‌های زیادی در روستا‌های استان شده است. با این حال قرارگاه پیشرفت و آبادانی و بسیج سازندگی در بسیاری از مناطق کهگیلویه و بویراحمد حماسه آفریده‌اند و به اذعان مسئولان و مدیران استانی بخش اعظمی از پیشرفت‌های این منطقه مدیون همین حرکت‌هاست. وقتی قرار است در مورد گروه‌های جهادی صحبت به میان بیایید، باید به خدمات‌رسانی‌های آن‌ها اشاره کرد تا به وسعت وجود و تأثیر مثبت آن‌ها پی برد. در همین رابطه و فقط در سال گذشته ۳ هزار مورد گاز‌کشی، ۳ هزار مورد آب‌رسانی توسط بسیج سازندگی صورت گرفته است. همچنین در هفته بسیج ۷۵۰ بسته جهیزیه، در دهه فجر ۴۵۰ بسته جهیزیه و ده‌ها عملیات محرومیت‌زدایی در مناطق دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه صورت گرفت.

چند روز پیش بود که رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور به ۴۲ هزار گروه برای نقش‌آفرینی در حوزه کرونا و خدمت‌رسانی در دیگر بخش‌ها اشاره کرده و گفته بود: «در پیام رهبر‌انقلاب به بسیجیان در حوزه سازندگی مهم‌ترین بند معنویت و خودسازی و شکل‌گیری انسان‌های انقلابی است.» هم‌اکنون در بسیج و سپاه طرحی جامع برای محرومیت‌زدایی وجود دارد که خدمت به نیازمندان و مناطق کم‌برخوردار را به صورت هدفمند و منسجم پیش برده و فعالیتش در ۶۲۵ روستا آغاز شده است. این طرح در مجموع ۱۰ هزار روستا را دربر‌خواهد گرفت و در کنار آن مناطق حاشیه‌ای شهر‌ها را نیز پوشش می‌دهد که در حال حاضر حدود هزار و ۸۷ محله آسیب‌پذیر را زیر چتر خود قرار داده است.

در همین رابطه رئیس بسیج سازندگی کشور با اشاره به مأموریت این سازمان در مسیر خدمت‌رسانی و حضور مردم و همکاری با دستگاه‌های اجرایی گریزی به خدمات عمده روستایی توسط بسیج سازندگی می‌زند و می‌گوید: «در ۵۰ درصد روستا‌ها اقداماتی جهت تأمین آب مورد‌نیاز آن‌ها صورت گرفته که شامل قنات، مجتمع آب‌رسانی و آب کشاورزی است. همچنین مسکن محرومین با اولویت کمیته امداد و بهزیستی دنبال می‌شود و یکی از مهم‌ترین کار‌ها کارگاه‌های زیرساخت‌های اشتغال برای جلوگیری از مهاجرت معکوس در حوزه روستایی است که با جدیت دنبال می‌شود.»

سردار‌محمد زهرایی به خدمت‌رسانی به مدارس محروم نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «حدود ۲هزار میلیارد تومان برای بسیج سازندگی اختصاص یافته، اما تا امروز مبلغی داده نشده است. با این حال در استان کهگیلویه و بویراحمد انسجام و همدلی برای خدمت‌رسانی وجود دارد.»

وی به رشد موافقتنامه‌های بسیج‌های استانی نسبت به سال گذشته و افزایش ۱۲ برابری آن‌ها نیز اشاره و تصریح می‌کند: «موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه بهترین نتیجه را دارد، در این راستا ۲۹۹ موافقتنامه با ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه منعقد شده است.» رئیس سازمان بسیج سازندگی، حوزه بازآفرینی شهری و طرح اسکان درجا و اسکان مجدد را مورد توجه قرار می‌دهد و می‌گوید: «در حاشیه‌نشینی برای کاهش آسیب‌ها به احداث فاضلاب، پارک و مرمت‌سازی و بهسازی پرداخته می‌شود، در این راستا در حاشیه شهر‌ها برای انجام هر پروژه‌ای آمادگی داریم.» وی به کارگروه بسیج سازندگی با ریاست وزیر کشور و اجرایی بسیج سازندگی و در استان‌ها با ریاست استانداری اشاره و تأکید می‌کند: «درخواست داریم هر اتفاقی قرار است در قالب بسیج سازندگی صورت گیرد، در قالب این کارگروه صورت گیرد.»

همکاری با سپاه برای ساختن استان

در کهگیلویه و بویراحمد و در حوزه شورای تأمین و شورای اداری همدلی خوبی وجود دارد که به گفته فرمانده سپاه فتح استان، این همراهی سازمان‌ها و ارگان‌ها در سطح کشور بی‌نظیر است.

سردار خرم‌دل می‌گوید: «در حوزه ادارات استان از جمله استانداری با سپاه پاسداران همکاری خوبی وجود دارد. در این رابطه در بحث ساماندهی یادمان شهدا بیش از ۴ میلیارد تومان هزینه شده است و در بحث کرونا یک میلیارد توسط برنامه و بودجه کمک شد.»

وی ادامه می‌دهد: «در چندین مرحله با دستور مستقیم استاندار اعتبارات در حوزه معیشتی اختصاص داده شد. از طرفی در حوزه استانداری و برنامه و بودجه حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان از سهم یک درصدی بودجه نفت به سپاه اختصاص یافت.»

خرم‌دل با اشاره به خدمات بسیج سازندگی تصریح می‌کند: «یکی از سیاست‌های سردار زهرایی در حوزه کشوری و در حوزه نرم‌افزاری، استفاده از ظرفیت استان‌ها برای پیشبرد خدمت‌رسانی است.» این مسئول با اشاره به همدلی‌های صورت گرفته بین سپاه پاسداران و مجموعه استانداری تأکید می‌کند: «باید تلاش کرد قبل از ۱۴۰۰ این همدلی‌ها برای افزایش خدمت‌رسانی‌ها بیشتر شود.»

زلزله و حرکت جهادگران برای خدمات‌رسانی

بعد از زلزله‌ای که چند روز پیش در کهگیلویه و بویراحمد به وقوع پیوست گروه‌های جهادی به این منطقه اعزام شده و فعالیت‌های‌شان را در سه مرحله آغاز کردند.

رئیس بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه گروه‌های جهادی در سه سطح در مناطق زلزله‌زده خدمات‌رسانی کردند، می‌گوید: «در مرحله اول خدمت‌رسانی جهادگران استان در عرصه‌های مختلف امداد و نجات انجام شد و مرحله دوم با توجه به هماهنگی به عمل آمده گروه‌های جهادی بسیج سازندگی استان‌های اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و بوشهر کار‌ها در برنامه قرار گرفت. در مرحله آخر نیز کار قرارگاهی ملی بود که با توجه به نیاز منطقه و اعلام اهالی و مسئولان در صورت نیاز به فعالیت گسترده‌تر، قرارگاه ملی با حضور گروه‌های جهادی سراسر کشور تشکیل می‌شد.»
 
با مسئولان
 
تشکیل گروه‌های تخصصی به همت جهادگران دانشجو
 
جهادگران بسیج دانشجویی استان بوشهر نقش مهمی در محرومیت‌زدایی دارند. جوانانی که اقدامات خوبی را در راستای خدمات‌رسانی به نیازمندان و کمک به شهروندان و کادر درمان در برنامه خود قرار داده‌اند. جامعه از دانشگاه انتظاراتی دارد؛ چرا‌که نخبگان، اساتید و تحولات جامعه امروزی در دانشگاه حضور دارند، به همین علت نیاز است که بیش از پیش در این عرصه تلاش کنید. گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی قابل مقایسه با هیچ مجموعه دیگری نیستند؛ چرا‌که اعضای این گروه‌ها در بهترین سن از زندگی خود مشغول خدمت در این عرصه هستند. ما در اقشار مختلف بسیج به دنبال ارائه مبانی، محتوا و چارچوب‌های لازم کار جهادی هستیم که این موضوع در بسیج دانشجویی اهمیت زیادی دارد. اعضای بسیج دانشجویی بهترین دوران را برای خدمات‌رسانی به هموطنان نیازمندشان انتخاب کرده‌اند. آن‌ها دانشجو هستند و دانشجو آرمان‌گرا، مطالبه‌گر، اهل تحقیق و پژوهش و گفتمان نو است. نکته بارز جهادگران دانشجو این است که به تشکیل گروه‌های تخصصی گرایش بهتری دارند و همین امر موجب شده تا وقتی نیازی یا مشکلی پیش می‌آید، یک گروه کارشناس برای حل آن وارد عمل شوند. در بسیاری از حوادثی که در استان رخ می‌دهد، گروه‌های تخصصی جهادگران دانشجو توانسته‌اند با کار کارشناسی در کمترین زمان بهترین راه‌حل را ارائه کنند.
 
سرهنگ ذوالفقار عباسی‌فر
مسئول بسیج سازندگی بوشهر
 
آزادی ۴۵ زندانی به همت بسیج حقوقدانان
 
از ابتدای شیوع ویروس کرونا قریب به ۲۵۰ هزار بسته معیشتی به ارزش ۶۰ میلیارد تومان در بین نیازمندان و آسیب‌دیدگان کرونا در استان کرمانشاه توزیع شده است. تمام نیرو‌های جهادی استان برای خدمت‌رسانی به مردم آمادگی دارند و به فرمایش رهبرشان مبنی بر حضور نیرو‌های انقلابی و جهادی در عرصه مبارزه با بحران کرونا لبیک گفته و به میدان آمدند. کار ضدعفونی و گندزدایی معابر استان کرمانشاه به شکل منظم و محله‌محور توسط گروه‌های جهادی بسیج سازندگی انجام می‌شود و چندی پیش برنامه آزادسازی ۴۵ نفر از زندانیان غیرعمد را با کمک بسیج حقوقدانان در دستور کار داشتیم. همچنین افتتاح کارگاه خیاطی در شهرستان سنقر را با همکاری قرارگاه خاتم انجام داده و از ابتدای شیوع ویروس کرونا بسیج سازندگی حضور موثر و جهادی خود را در میدان به اثبات رسانده است. گروه‌های جهادی همچنین با حضور در بیمارستان‌ها به کمک کادر درمانی و بهداشتی شتافتند و در کنار بیماران کرونایی به خدمت‌رسانی مشغول هستند. اواسط امسال ۲۹۲ پروژه واحد مسکونی کمیته امداد امام خمینی (ره) را تحویل مددجویان دادیم و سه سوله ورزشی را با کمک سازمان ورزش و جوانان آماده کرده و ساخت دو مسجد را تکمیل و افتتاح کردیم. همچنین برای مقابله با گرانی‌ها نیز تفاهمی بین سازمان صنعت، معدن و تجارت و بسیج انجام شده تا یک کنترلی بر بازار قیمت‌ها انجام شود.
 
سرهنگ کامران هزارخانی
مسئول بسیج سازندگی استان کرمانشاه
 
بهره‌برداری از ۴۰ واحد مسکونی برای محرومان
 
آیین بهره‌برداری از ۴۰ واحد مسکونی برای، ولی نعمتان انقلاب در سطح استان مرکزی برگزار شد. خوشبختانه در طول سال‌های اخیر با طنین‌انداز شدن روحیه جهادی در بین اقشار و آحاد مختلف مردم در این استان، شاهد اثربخشی فعالیت‌ها هستیم و حالا بیش از هزار و ۲۰۰ گروه جهادی در سامانه اطلس گروه‌های جهادی در سطح استان فعال هستند که در بیش از ۲۲ قشر خدمات تخصصی ارائه می‌کنند. در سال ۹۹ با توجه به احساس نیازی که در سطح استان وجود داشت انجام پروژه‌های محرومیت‌زدایی در دستور کار قرار گرفت که بیش از ۶۴۰ پروژه به بهره‌برداری رسید که به طور عمده شامل کانال‌کشی آب کشاورزی، لایروبی قنوات، لوله‌گذاری زمین‌های کشاورزی، لایروبی رود آب‌ها، ساخت استخر ذخیره آب، ساخت زمین‌های ورزشی روباز و اجرای پروژه‌های انتقال آب شرب بودند. همچنین یکی از مسائل دیگری که در سطح استان به آن توجه ویژه شد، ایجاد اشتغال بود که در سال ۹۹ بیش از ۶۰۰ فرصت شغلی پایدار به وجود آمد که بخشی از آن‌ها از طریق فعالیت در ۱۴ عرصه اقتصاد مقاومتی از جمله پرورش ماهی، مرغ، شترمرغ، دام، بوقلمون، کشت گیاهان دارویی، زعفران، باغات داربستی انگور، زنبورعسل و سایر موارد به وقوع پیوست. توجه به اهمیت تحقق اقتصاد مقاومتی و تقویت اقتصاد مردمی ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه اشتغالزا در دستور کار قرار گرفت که بیش از ۶۱۰ صندوق با محوریت مردم تشکیل شد. از ابتدای شیوع ویروس کرونا بسیجیان دلاور با اقدامات مختلف کار خدمت به مردم را تعطیل نکردند و همواره در عرصه‌های مختلف پای کار بودند که بیش از ۱۴ هزار جهادگر در امر مقابله و کاهش بیماری کرونا نقش‌آفرینی کردند. یکی از مهم‌ترین اقدامات در طول بیماری کرونا نهضت کمک‌های مؤمنانه بود که اقدامات بسیار اثربخشی انجام شد و تا به امروز بیش از ۲۴۰ هزار بسته معیشتی در سطح استان توزیع شده که این اقدام با قوت ادامه خواهد داشت.
 
سردار محسن کریمی
فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار