کد خبر: 1039782
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
استان نفت‌خیز یمن در یک قدمی کنترل انصارالله
پیشروی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از یک سو و اقدام قبایل یمنی در امضای توافق صلح با انصارالله و ارتش، علاوه بر اینکه نویدبخش آزادی قریب‌الوقوع شهر مأرب است، تکاپوی شورای همکاری خلیج فارس، نماینده ویژه سازمان ملل و نماینده ویژه امریکا در امور یمن را در واکنش به تحولات اخیر به دنبال داشته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مقادیر زیاد نفت و گاز در استان مأرب در مرکز یمن و شرق استان صنعا باعث شده این منطقه اهمیتی دوچندان داشته باشد. در بحبوبه درگیری‌ها در یمن و در حالی که نیرو‌های منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی این کشور مدعی شده‌اند که حمله نیرو‌های صنعا را دفع کرده‌اند، منابع محلی اعلام کردند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن منطقه هیلان را به کنترل خود درآورده‌اند. جبهه الکساره هم تحت تسلط نیرو‌های صنعا درآمده و به این ترتیب، فقط جبهه المشجح مانده است که درگیری در این منطقه جریان دارد. یک منبع میدانی در یمن دیروز در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی ساعات گذشته بعد از حدود دو هفته از آغاز عملیات نظامی علیه عناصر متجاوز موفق شدند شهر مأرب را از محور‌های مختلف به محاصره خود درآورند.» این منبع که هویت وی افشا نشد، گفت: «نیرو‌های مقاومت همچنین خط ارتباطی را میان شرق شهر مأرب که به استان حضرموت منتهی می‌شود، تحت کنترل خود درآورده‌اند. عملیات پاکسازی شهر مأرب از عناصر القاعده و مزدوران ائتلاف سعودی به زودی آغاز می‌شود. ما به دنبال تکمیل کنترل خود بر تمام بلندی‌های مشرف بر شهر مأرب در محور‌های مختلف هستیم.»

کودتای قبایل علیه سعودی‌ها

روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به نقش تعیین‌کننده قبایل در یمن، در گزارشی نوشته است که استان مأرب شاهد کودتای واقعی علیه عربستان سعودی است و قبایل یکی پس از دیگری در حال امضای توافق صلح با نیرو‌های ارتش و انصارالله هستند. این وضعیت که از آن به عنوان ضربه‌ای کاری به عربستان سعودی یاد می‌شود، از این جهت مهم است که قبایل مأرب، ده‌ها سال با خاندان سعودی در ارتباط بودند و حتی برخی سران قبایل در برهه‌های مختلف ارتباطات دوستانه با شاهزادگان سعودی داشتند. علاوه بر این، سعودی‌ها با جذب طلاب دینی از استان مأرب و آموزش آن‌ها در عربستان تلاش می‌کردند بافت فرهنگی این استان را تغییر دهند. امضای توافق میان قبیله مهمی به نام مراد با دولت صنعا، یکی از اصلی‌ترین دلایل میدانی برای پیشروی ارتش و انصارالله یمن به سمت شهر مأرب به شمار می‌رود، چرا که حضور نیرو‌های قبیله مراد در این مناطق تا حدودی جلوی پیشروی نیرو‌های صنعا را گرفته و خیال سعودی‌ها را راحت کرده بود. اکنون درگیری‌ها به اراضی قبیله عبیده رسیده است. این اراضی از اطراف شهر مأرب تا نزدیکی مرز عربستان را در بر می‌گیرد و دولت صنعا تمامی کانال‌های ارتباطی خود را با قبیله «عبیده» برای امضای توافق صلح فعال کرده است.

خشم شورای همکاری خلیج فارس از پیشروی‌ها

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس شامگاه دو شنبه خواستار اعمال فشار جامعه بین‌الملل به انصارالله شد تا حملات خود را به مأرب متوقف کنند. به موازات موضع‌گیری الحجرف، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل هم در جمع خبرنگاران گفت که مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه این سازمان به یمن در چارچوب تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس، کاهش مشکلات مردم این کشور و ازسرگیری روند سیاسی، وارد ریاض شد. دوجاریک گفت: «پیش‌بینی می‌شود گریفیتس در روز‌های آینده دیدار‌هایی با مسئولان دولت مستعفی یمن و عربستان داشته باشد.» وزارت خارجه امریکا نیز اعلام کرد که تیموتی لیندرکینگ، فرستاده ویژه این کشور به یمن، در سفری ۱۰ روزه و با هدف پایان دادن به جنگ یمن دو شنبه عازم کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس شد. بنابر اعلام وزارت خارجه، رویکرد دوجانبه واشنگتن بر پایان درگیری در یمن متمرکز خواهد شد که شامل ایجاد راه‌حل سیاسی پایدار برای بحران یمن و کمک بشردوستانه به ملت این کشور است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار