کد خبر: 1039781
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
پس از اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر تماس‌های غیررسمی با مقامات تهران در چارچوب برجام، وزیر خارجه ایران هم تلویحاً این مسئله را تأیید کرد و با بیان اینکه واشنگتن جزئی از برجام نیست، گفت: «ایران برگزاری یک نشست غیررسمی را که امریکا عضو نباشد و دعوت شود، بررسی می‌کند.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزیر خارجه آلمان اخیراً گفته تمایلی از جانب واشنگتن برای مذاکرات غیررسمی با طرف‌های برجام نیز وجود دارد.

در پی پافشاری دولت امریکا به ادامه سیاست فشار حداکثری، ایران دیروز اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را برای تحت فشار قرار دادن امریکا برای بازگشت کامل به برجام متوقف کرد. درحالی که واکنش‌هایی نسبت به مبهم بودن بند‌هایی از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به راه افتاده است، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در این باره توضیحاتی داد. ظریف روز سه شنبه در جمع خبرنگاران درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: «این قانون از امروز اجرا شده است. از ۲۷ بهمن به صورت رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که از صبح پنجم اسفند ماه قانون در این باره اجرا خواهد شد و به همین دلیل اجرای این قانون از امروز آغاز و عملیاتی شده است.»

به گزارش فارس، ظریف درباره سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران نیز خاطرنشان کرد: «آقای گروسی به ایران آمد تا ترتیباتی را برای اطمینان از اجرای قانون داشته باشیم و این ترتیبات با ایشان توافق شد.» وزیر امور خارجه درباره توافقات حاصله با گروسی بیان کرد: «اصل ترتیبات این است که نوار‌هایی که از برنامه‌های ما ضبط می‌شود، هیچ گاه به صورت زنده به آژانس ارائه نمی‌شود.» رئیس دستگاه دیپلماسی درباره واکنش برخی نمایندگان مجلس به بیانیه سازمان انرژی اتمی و آژانس اظهار داشت: «متأسفانه ما یک مشکلی پیدا کردیم که همه مسائل را با زاویه سیاسی می‌بینیم. آنچه آقای دکتر صالحی با آژانس تفاهم کرد یک موفقیت بی‌نظیر دیپلماتیک است که دکتر صالحی با شجاعت و با توانمندی و اتکای به این ملت انجام داد.» وزیر خارجه ایران واکنش نمایندگان مجلس را ناشی از بی‌اطلاعی آن‌ها به مفاد توافق عنوان کرد و گفت: «ما این را به حساب این می‌گذاریم که، چون تحولات خیلی سریع اتفاق افتاده بود، دوستان ما اطلاع نداشتند و نخوانده بودند. اگر ضمیمه را بخوانند هیچ چیز مشکوکی نیست، همه واضح و آشکار است». نمایندگان مجلس روز دو شنبه نسبت به ابهامات در بند‌های توافق ایران و آژانس خواستار توضیحات دولت در این باره شدند و مقامات دولت دوازدهم هرگونه توافقی مخالف با منافع ملی ایران را رد کردند.

گفت‌وگوی غیررسمی با امریکا

با توقف پروتکل الحاقی، تلاش‌های دیپلماتیک بین طرفین برجام برای رسیدن به راه‌حل جدید شروع شده است و مقامات واشنگتن از تمایل خود برای ازسرگیری گفتگو‌های باواسطه اعلام آمادگی کرده‌اند. ظریف در سخنان خود به گفتگو‌های غیررسمی با مقامات امریکایی هم اشاره کرد و درباره پیشنهاد جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست ایران و گروه ۱+۵ اظهار داشت: «ما نشست رسمی نخواهیم داشت به خاطر اینکه امریکا عضو برجام نیست. درباره یک نشست غیررسمی که امریکا هم عضو نباشد و دعوت شود در حال بررسی هستیم.» اظهارات ظریف درباره گفتگو‌های غیررسمی با امریکا از سوی مقامات کاخ سفید هم تأیید شده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید یک شنبه شب برای اولین بار بعد از ورود بایدن به کاخ سفید که تماس‌هایی با ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای و آزادی شهروندان دوتابعیتی امریکا آغاز شده است. هرچند سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه تماس مقامات واشنگتن برای آزادی زندانیان امریکایی را تکذیب کرد، اما روز دو شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: «در حال بررسی پیشنهاد حضور امریکا در نشست ۱+۴ به صورت مهمان هستیم». هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم روز سه شنبه در سخنانی درباره مذاکرات بین طرفین برجام گفت: «تمایلی از جانب امریکا برای مذاکرات غیررسمی با طرف‌های برجام وجود دارد.»

امریکا هفته گذشته اعلام کرد آماده مذاکره با ایران برای بازگشت تهران و واشنگتن به برجام است، اما ایران اعلام کرده که امریکا ابتدا باید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. اتحادیه اروپا در تلاش است نشستی را با حضور اعضای باقی‌مانده برجام و امریکا برگزار کند، اما مقامات تهران با بیان اینکه واشنگتن جزئی از برجام نیست، گفتگو‌های رسمی با امریکا را رد کرده‌اند. امریکایی‌ها مدعی هستند که ایران باید اول به تعهداتش در ذیل برجام بازگردد و در پای میز مذاکره حاضر شود تا نحوه بازگشت امریکا به برجام بررسی شود. مقامات واشنگتن بار‌ها ادعا کرده‌اند که بازگشت به برجام دیگر کافی نیست و آن‌ها به دنبال توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر از برجام هستند که برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران را نیز شامل شود؛ اقدامی که با هدف تأمین امنیت رژیم‌های عربی و صهیونیستی انجام می‌شود. اما ایرانی‌ها با بیان اینکه برنامه موشکی جنبه دفاعی دارد و خط قرمز است، گفته‌اند به هیچ وجه بر سر آن مذاکره نخواهند کرد.

نگرانی اروپا و امریکا

با توقف اجرای پروتکل الحاقی، زنگ خطر در پایتخت‌های اروپایی و امریکا به صدا درآمده است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا شامگاه دو شنبه بار دیگر گفت: «اگر ایران به پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد، امریکا نیز آماده است تا اقدام مشابه را انجام دهد.» به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، پرایس در واکنش به تصمیم ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی که از بامداد سه شنبه آغاز خواهد شد، گفت: «البته ما از اقدام ایران در فاصله گرفتن بیشتر از پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود نگران هستیم». مارکو روبیو، عضو جمهوریخواه مجلس سنای امریکا هم گفته قانونگذاران هم‌حزبی او «توافق ضعیف» با ایران را نخواهند پذیرفت. روبیو در مصاحبه با پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» از سیاست دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در قبال ایران به شدت انتقاد کرد و گفت: «دولت بایدن دارد اشتباهات خطرناک و ساده‌لوحانه دولت بایدن در قبال ایران را تکرار می‌کند.» او مدعی شد: «این روش بدون ملاحظه شکست خواهد خورد، چون رژیم حامی تروریسم مستقر در ایران قابل اعتماد نیست. اما یک چیز روشن است: جمهوریخواهان توافق ضعیفی که دست برتر را به ایرانی‌ها بدهد نمی‌پذیرند. هرگونه توافق معنادار و بادوام با ایران باید فراحزبی باشد». ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه هم دو شنبه شب در سخنانی گفت که اوضاع در مورد برنامه هسته‌ای ایران نگران‌کننده است. امریکا و اروپا در حالی از کاهش تعهدات ایران در برجام ابراز نگرانی می‌کنند که از همان ابتدا برجام را نقض کرده و هیچ اقدامی برای منتفع شدن ایران در چارچوب توافق هسته‌ای انجام نداده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار