کد خبر: 1039731
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
کرونا دوباره در کشور جان گرفته؛ وضعیت برخی استان‌ها وخیم است؛ ویروس جهش یافته انگلیسی نیز تاخت و تازش را شروع کرده و در تمام کشور به گردش درآمده است و هر آن می‌تواند کل کشور را به تسخیر درآورد...
سرویس جامعه جوان آنلاین: با اعمال محدودیت‌های متوسط کرونایی از ۱۴ آبان ماه و تشدید آن‌ها از اول آذر ماه، آغاز فعالیت طرح محله محور مقابله با کرونا تحت عنوان طرح شهید قاسم سلیمانی، افزایش تعداد آزمایش‌های تشخیصی کرونا، اعمال محدودیت تردد بین استانی و... به تدریج آمار بستری و فوت ناشی از کرونا بعد از یک پاییز پُر مرگ، کاهش یافت؛ به طوری که در ۲۹ آذر ماه دکتر علیرضا رییسی-سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که روند بیماری در ۳۰ استان کشور نزولی شده و خوشبختانه هیچ شهر قرمزی نداریم.

مرگ و میر‌های ۲ رقمی کرونا

این کاهش تاجایی پیش رفت که در هفته چهارم دی ماه میزان بستری بیماران به شدت کاهش یافت و میزان مرگ و میر کرونایی نیز پس از چندین ماه در تاریخ ۱۶ دی ماه مجددا دو رقمی شد. همچنین بر این اساس میزان موارد سرپایی مثبت بیماری در کل کشور نیز با کاهش چشمگیری روبرو شد؛ به طوری که وزیر بهداشت در هشتم دی ماه ۱۳۹۹ از کاهش حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در کشور خبر داد.

چشم انتظار موجی سهمگین!

این درحالی بود که وزارت بهداشتی‌ها از همان روز بار‌ها و بار‌ها اعلام کردند که این روند نزولی، شکننده بوده و با هرگونه عادی انگاری و سهل‌اگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوباره در دام موجی سنگین و سهمگین گرفتار خواهیم شد. حال آنکه در بسیاری از کشور‌ها ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی گزارش شده بود و بر همین اساس خطر ورود این گونه ویروس کرونا به کشور نیز وجود داشت و در همین راستا بار‌ها و بار‌ها تاکید شد که ویروس مرز نمی‌شناسد و نیاز به پاسپورت هم ندارد.

اما انگار مردم و حتی برخی مسوولان باز هم به دام آرامش پیش از طوفان کرونا افتادند. بر همین اساس به محض آرام شدن اوضاع و نزولی شدن روند بیماری در کشور، کاهش چشمگیری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی را شاهد بودیم. به طوری که برخی با سهل انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ورود به موج خیز دوباره و موج چهارم بیماری در کشور را رقم زدند. دکتر علیرضا رییسی- معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در همین راستا گفت: میزان رعایت پروتکل‌ها افت قابل توجهی داشته و در میانگین کشور ۱۴ درصد افت پروتکل داریم، اما این موضوع در برخی استان‌ها با شدت بیشتری افت کرده است. مثلا برخی شهر‌های خوزستان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

از طرفی، با وجود روند کاهشی بیماری در کشور، به دلیل خطر ورود ویروس کرونای جهش‌یافته، وزارت بهداشت محدودیت‌هایی را در رفت و آمد به انگلیس اعمال کرد. همچنین به گفته وزارت بهداشتی‌ها تمام مسافرین ورودی به کشور باید تست منفی کرونا داشته و در کشور هم مجددا از آن‌ها تست گرفته می‌شود و در صورتیکه کرونا مثبت باشند قرنطینه شده و در غیر این صورت به آن‌ها توصیه می‌شود که در محل اقامت‌شان به مدت ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند.

با این حال، علی رغم اینکه وزارت بهداشت بار‌ها اعلام کرد که ویروس جهش یافته انگلیسی به مراتب مهاجم‌تر از ویروس ووهان بوده و میزان سرایت پذیری و مرگ زایی آن چندین برابر ویروس قبلی است، اما گویا گوش شنوایی برای این حرف‌ها وجود نداشت و همین موضوع باعث شد که کرونا ویروس چموش انگلیسی خود را به ایران برساند، مرز‌های ایران را درنوردد و هم از پایتخت سر برآورد و هم از البرز، قزوین و ... به طوری که وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرد که دیگر ویروس موتاسیون یافته منحصر به یک نقطه نیست، بلکه همه جا می‌شود آن را یافت.

عصیان کرونای انگلیسی در خوزستان و احتمال یک فاجعه

خوزستان، اما وضعیتش متفاوت‌تر از همه استان‌هاست و هر روز بر تعداد بیماران کرونایی این استان افزوده می‌شود. متاسفانه اخیرا میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان به زیر ۲۰ درصد رسیده و همین موضوع زنگ خطر شیوع کرونا در این استان را به صدا درمی آورد. خطری که در صورت ادامه این روند ممکن است به فاجعه بدل شده و دوباره میزان مرگ و میر‌ها را صعودی کند. به گفته وزیر بهداشت کانون شیوع کرونای انگلیسی در این خوزستان، از شادگان آغاز شد و سپس رامهرمز، اهواز و آبادان و قسمت‌های جنوب و به خصوص غرب استان خوزستان را به شدت گرفتار کرد. همچنین متاسفانه کانون اصلی گرفتاری با کرونای جهش یافته در خوزستان مسافرینی بودند که از کشور همسایه، یعنی عراق می‌آمدند.

در عین حال دکتر علیرضا رییسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در دوم اسفند ماه نسبت به سیر شتابان کرونا در عراق و لزوم مراقبت از مرز‌های غربی هشدار داده و اعلام کرده بود که در مورد مرز‌های غربی باید اقدامات سختگیرانه برای عبور و مرور صورت گیرد.

۱۱ شهر قرمز در خوزستان
۵۲ شهر نارنجی، ۲۱۷ شهر زرد و ۱۶۸ شهر آبی در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده بود که بر اساس آخرین آمار ۱۱ شهر قرمز داریم که همگی در استان خوزستان هستند شامل شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، رامهرمز، دزفول، دشت آزادگان، شوشتر، کارون، هویزه و شادگان. همچنین در کشور ۵۲ شهر نارنجی، ۲۱۷ شهر زرد و ۱۶۸ شهر آبی داریم و به تعداد شهر‌های نارنجی اضافه شده است.

موجی دوباره در اهواز و درخواست قرنطینه

اوضاع خوزستان به حدی حاد شده است که پیشنهاد قرنطینه شهر مطرح شده؛ به طوری که روسای بیمارستان‌های بزرگ اهواز در نامه‌ای خطاب به استاندار خوزستان، خواستار قرنطینه دو هفته‌ای استان خوزستان در پی شیوع گسترده کرونای انگلیسی شدند که البته هنوز در این زمینه تصمیمی رسمی اعلام نشده است. با این حال جمال عالمی‌نیسی- فرماندار اهواز با اشاره به وضعیت بحرانی شهر گفت: بیمارستان‌های اهواز مملو از بیماران مبتلا به کرونا است؛ ICU‌ها پر هستند و میزان تلفات و مرگ و میر بالا رفته است.

وی با بیان اینکه امیدواریم مردم اهواز این وضعیت بحرانی را جدی بگیرند، گفت: متاسفانه خیابان‌ها شلوغ است و مردم بسیاری در خیابان‌ها حضور دارند. انتظار می‌رود همکاری بیشتر شود و این وضعیت خطرناک جدی گرفته شود و مردم تنها برای کار‌های ضروری از منزل خارج شوند.

در عین حال دکتر فرهاد ابول‌نژادیان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان در خوزستان، در صفحه توئیتر خود نوشت که با شیوع کرونای انگلیسی تعداد مبتلایان در خوزستان افزایش چشمگیری داشته و عدم رعایت مناسب پروتکل‌ها و محدودیت‌ها و به موجب آن افزایش آمار بیماران بستری، بار سنگینی به مراکز بهداشتی و درمانی وارد کرده است.

بر این اساس بود که وزیر بهداشت اعلام کرد که مرز‌ها را بستیم و تا اطلاع ثانوی عبور و مروری از مرز‌ها نخواهیم داشت. از طرفی از وزیر کشور تقاضا کردم که به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی ابلاغ کنند که مرز‌های ما به عراق از مسیر استان‌های غربی مانند کرمانشاه و ایلام به سرعت بسته شود و تردد نداشته باشیم. همچنین تصمیم گرفتیم که پرواز‌های به استان خوزستان را مدیریت کنیم. همکارانم در بیماریابی به شدت دارند کار می‌کنند.

عصبانیت وزیر بهداشت از پروتکل شکنان و گلایه نامه‌ای به مسئولان

اما عده‌ای باز هم کرونا را شوخی گرفته و توجهی به این هشدار‌ها نشان نمی‌دهند؛ موضوعی که عصبانیت شدید وزیر بهداشت از پروتکل شکنان را به دنبال داشت. به طوری که نمکی اعلام کرد که گلایه‌ای را به مسوولان نظام نوشتم که چقدر من و همکارانم احساس تنهایی و غربت می‌کنیم.

وی با ابراز نارضایتی از برخی رفت و آمد‌ها به خارج از کشور و از جمله به عتبات، گفت: ما کی برای تردد از مرز‌ها به سمت عتبات و برگشتش مجوز و اجازه دادیم؟. چه کسی از من نامه دارد در این زمینه. کدام یک از همکارانم با برخی از این تردد‌ها موافقت کردند؟. اتوبوسی می‌آید و آن را در مرز تست می‌کنیم که فرد مثبت از آن بیرون می‌آید. این فرد مثبت پیاده می‌شود و اتوبوس تا فلان شهرستان می‌رود. ردیابی می‌کنیم و تازه موارد مثبت در آنجا پیدا می‌شوند. تا کجا باید همکاران من تاوان ندانم کاری برخی را بدهند. ما چه گناهی کردیم که در ۱۳ ماه مدام باید موج ایجاد شود، موج را بشکنیم و شهید دهیم!.

فریاد می‌زنیم که اپیدمی گرفتارمان می‌کند، چرا گوش نمی‌کنید؟

نمکی گفت: خدا شاهد است که داغ این شهدای سلامت دارد مرا نابود می‌کند. ناب‌ترین بچه‌های نظام سلامت را از دست دادم. داغی برای هیچ فرماندهی بالاتر از این نیست که افسران ارشد و سربازانش را از دست بدهد آن هم به دلیل ندانم کاری و سهل انگاری دیگران. من وزیر خبر ندارم چه کسی می‌آید و بیرون می‌رود. فقط شدم ته رودخانه، زخمی و جنازه جمع کن. بجای وزیر بهداشت بگذارید مدیرکل مرده شور خانه. این درد بزرگی است.

وزیر بهداشت به صراحت اعلام کرد که ویروس جهش یافته کرونا، ویروس مهاجمی است. فکر نکنید، انگلیس یکی از ساختار‌های ضعیف سلامت جهان را دارد. انگلیس یکی از نظام‌های سلامت مقتدر جهان را دارد. آلمان کشور کمی نیست در مقابل مسایل بهداشتی درمانی، اما به زانو درآمد. نه گستردگی اقلیم ما را دارند و نه کم بضاغتی اقتصادی ما را دارند. ما داریم فریاد می‌زنیم که اپیدمی گرفتارمان می‌کند، چرا گوش نمی‌کنید؟. اینطور که نمی‌شود مملکت اداره کرد. چقدر باید فریاد بزنم و بگویم. چقدر باید خجالت بکشم از پزشک و پرستار و علوم آزمایشگاهی و بقیه.

کرونای انگلیسی در کشور در گردش است، نفس‌های خوزستان در سینه حبس شده، کادر بهداشت و درمان هنوز خستگی و ضعف ناشی از حمله موج سوم کرونا را از تن به در نکرده، با یورش کرونای انگلیسی مواجه شده اند و قرار است باز هم با جان شان از مردم در برابر این هجمه دفاع کنند، اما هنوز عده‌ای از مردم حتی ماسک زدن را هم به سخره می‌گیرند و به دنبال آماده شدن برای عید، خرید، برگزاری مراسم و دورهمی هایشان هستند. جمع شان جمع است، غافل از اینکه کرونا می‌تواند در لحظه‌ای برای همیشه متفرق شان کند.

پایان داستان کرونا می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به موازات آن انجام واکسیناسیون و اعمال محدودیت‌های هوشمند، امیدبخش تصور شود، شرط عقل است که ساده انگاری نشود تا دوباره نظاره گر حکایتی تراژیک از موجی جدید نباشیم...
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار