کد خبر: 1039435
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
معاون وزیر بهداشت در مورد آخرین وضعیت مبتلایان به کرونای انگلیسی در ایران گفت: تا کنون ۶۲ مورد مبتلا داشتیم و هفت نفر را از دست داده ایم که ۴ نفرشان در اهواز بوده اند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: رفتار شناسی ویروس و وضعیت همه گیری کرونا تا کنون، نشان دهنده خیز‌های متفاوت ویروس است. ۳۰ بهمن سال گذشته اولین مورد مبتلا به ویروس کرونا را داشتیم و بعد از یک سال، سه خیز داشته ایم و به طور کلی چند ماه یک بار یک خیز جدید داریم. امروز پنجاه و هشتمین، جلسه ملی کرونا، برگزار شد و باید از همه اعضا و مردم تشکر کرد.

وی ادامه داد: پس از گذشت یک سال از گردش ویروس شاهد جهش‌های خطرناک ویروس هستیم، اما تا کنون این جهش‌ها خیلی بیماری زا و کشنده نبودند، اما در حال حال حاضر با ویروس انگلیسی مواجهیم که درصد سرایت و کشندگی بالایی دارد.

رییسی افزود: ویروس انگلیسی تا کنون بی علامت بوده و الان در بین کودکان و نوجوانان، علامت دار شده و باعث بستری آن‌ها شده است. در انگلیس مرگ و میر کودکان افزایش یافته، اما در ایران هنوز چنین موردی نداریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: درصد رعایت دستورالعمل‌ها در کشور افت کرده و از ۸۶ به ۷۰ درصد رسیده است و این به این معنی است که در برخی از شهر‌ها به زیر ۲۰ یا زیر ۱۰ درصد رسیده است و همه این عوامل به ایجاد خیز چهارم دامن می‌زنند.

رییسی افزود: نمی‌شود ویروس انگلیسی را تغییر داد، اما باید در رفتارشناسی ویروس تغییر ایجاد کرد. ویروس‌ها چه جهش یافته چه جهش نیافته وقتی هنوز وارد بدن نشده است هیچ کاری نمی‌توانند در افراد بکنند پس باید جلوی آن‌ها را گرفت.

وی افزود: در امریکا و اروپا میزان ابتلا و مرگ و میر به شدت بالاست. در انگلیس با توجه به شیوع ویروس انگلیسی نیز شاهد افزایش آمار ایجاد پیک دوم کرونا هستیم. در عراق نیز شاهد خیزش کرونا و ویروس انگلیسی هستیم و به دلیل سرایت پذیری بالای این ویروس، با یک موج انفجاری، تعداد بیماران مثل استان خوزستان در کشور خود ما در حال افزایش است.

رییسی گفت: خوشبختانه فعلا وضعیت باثباتی داریم و بستری‌ها هم سه هفته است که بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ است، اما این شرایط بسیار شکننده است. در پیک قبلی ما ۲۵۰۰ بستری در روز را هم تجربه کردیم و در حال حاضر شرایط بهتری داریم. در حال حاضر، طبق آمار هفتگی ما ۴۴۰۰ بستری در طول یک هفته داشتیم. نکته مهم این است که تعداد بیماران سرپایی در حال حاضر افزایش داشته و این بیماران سرپایی ممکن است هفته‌ی آینده بستری شوند و در چند هفته بعد شاهد افزایش مرگ و میر خواهیم بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در خوزستان با سیر انفجاری ابتلا و مرگ و میر مواجه هستیم و این سیرِ صعودی میتواند خیزِ سومِ ویروس در استان خوزستان باشد.

رییسی افزود: یک جا‌هایی همکاری بین مردم و مسئولین به درستی انجام نمی‌شود و در برخی از استان‌ها مردم در مراسم عروسی و عزاداری و مهمانی‌ها شرکت میکنند و رعایت دستورالعمل‌ها به زیر ده درصد رسیده است. کنترل اپیدمی کرونا به شدت به رفتار‌های ما بستگی دارد و این افزایش آمار را نباید به نوع جهش یافته ویروس ربط داد.

وی ادامه داد: در استان خوزستان یک کودک یک ساله و یک کودک ۹ ساله به دلیل کرونای انگلیسی فوت کرده اند و در حال حاضر ۴ مورد فوت مبتلایان به کرونای انگلیسی ثبت شده است. پس از مشاهده اولین مورد مبتلا به کرونای انگلیسی، در اهواز ما بررسی و رهیابی‌هایی را در طرح شهید سلیمانی انجام دادیم.

رییسی در مورد آخرین وضعیت مبتلایان به کرونای انگلیسی در ایران گفت: تا کنون ۶۲ مورد مبتلا داشتیم و هفت نفر را از دست داده ایم که ۴ نفرشان در اهواز بوده اند و دو نفر در تهران و یک نفر در همدان فوت کرده اند. در اهواز و البرز و قزوین و لارستان و هرمزگان هم موارد ابتلا به کرونای انگلیسی مشاهده شده است.

رییسی در مورد واردات واکسن کرونا گفت: تا کنون حدود ۱۰۰ هزار واکسن اسپوتنیک وارد کشور شده است و امیدواریم تا پایان همین هفته حدود ۲۵۰ هزار واکسن سینوفارم از چین به دست ما برسد. همچنین امیدواریم تا پایان اسفند ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از سوئد به ما برسد.

او گفت: طبق هدف گذاری ما یک میلیون و سیصد هزار نفر تا پایان سال ۹۹ از اقشار آسیب پذیر جامعه مانند کادر بهداشت و درمان افراد سالمند و افراد مستعد بیماری‌های زمینه‌ای واکسینه خواهند شد. امید داریم تا قبل از دریافت واکسن‌های خارجی، بتوانیم تاییدیه‌های واکسن پاستور که اولین واکسن تولید داخل ما است را دریافت کنیم.

رییسی در مورد واکسن کوبرکت گفت: این واکسن زیرساخت‌های بسیار مناسبی آماده کرده و می‌تواند از حدود تیرماه ماهانه ۱۵ میلیون دوز واکسن به ما بدهد. نکته‌ی مهم این است که ما خارج از سند ملی واکسیناسیون هیچ واکسنی به هیچکس تزریق نخواهیم کرد. واکسن‌های داخلی بازار سیاه ندارند و مردم اصلا اعتماد نکنند، چون ممکن است در بازار سیاه واکسن‌های در مرحله آزمایشی را به عنوان واکسن نهایی در اختیار مردم قرار دهند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مشاغل اولویت دار در سند ملی واکسیناسیون ثبت شده است و نمی‌توان از آن تخطی کرد و قطعا کادر بهداشت درمان و افراد سالمند و خانه سالمندان و هر فردی در هر شغلی، با بیماری‌های زمینه‌ای در اولویت هستند.

رییسی گفت: هر واکسنی که در مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد را خودم و خانواده ام بدون تردید تزریق خواهم کرد. واکسنی که با این سختگیری‌ها دارد مراحل را رد می‌کند، هیچ ضرر و عارضه‌ای ندارد و فعلا فقط در مورد اثربخشی آن جای بحث است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار