کد خبر: 1039408
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل:
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از اجرای عملیات بیولوژیکی آبخیزداری در ۲۶۰ هکتار از حوزه‌های آبخیز این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، شهامت هدایت با بیان اینکه در ۲ سال گذشته عملیات بیولوژیکی آبخیزداری در سطح۲۶۰هکتار از حوزه‌های آبخیز استان به مرحله اجرا در آمده است اظهار کرد: این عملیات در حوزه‌های آبخیز استان و در قالب اقدامات نهالکاری، بذرپاشی، کپه کاری، ذخیره نزولات آسمانی ،احداث آبشخور، تبدیل دیمزار کم بازده انجام شده است.

وی ادامه داد: عملیات کپه‌کاری یکی از روش‌های بذرکاری و در راستای اصلاح و احیای مراتع انجام می‌شود که در این روش بذر گیاهان مرتعی مورد نظر در چاله‌های حفرشده با دست قرار گرفته و سپس با خاک پوشیده می‌شود تا بتواند از نزولات آسمانی جهت جوانه زدن استفاده کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه مناطق کپه کاری شده به مدت ۲ سال قرق می‌شود افزود:اجرای این پروژ ه ها علاوه بر بهبود پوشش گیاهی و علوفه‌ای و کنترل سیلاب و روان آب‌ها، موجب احیاء و اصلاح مراتع، جلوگیری از فرسایش خاک و ذخیره نزولات جوی خواهند شد.

هدایت تاکید کرد: اجرای طرح‌ها و پروژه‌های منابع طبیعی علاوه بر اثرات مثبت زیست محیطی، موجب بالا رفتن  سطح تولید و بهبود معیشت دامداران و بهره برداران مراتع می‌شود.

وی بیان کرد: عملیات مکانیکی و بیومکانیکی طرح‌های آبخیزداری اجرایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در این استان ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در حال حاضر عملیات  ۲۷ حوزه آبخیز استان اردبیل در مساحت ۲۲۵ هزارو ۷۶ هکتار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در دست اجرا است.

وی ذخیره نزولات آسمانی، کنترل سیل و فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوانها را از اهداف اجرای آبخیزداری اعلام کرد و گفت:احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیز استان است.

هدایت با بیان اینکه امسال بیش از ۱۶۴ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان اختصاص داده شده است، اضافه کرد: تاکنون مطالعات آبخیزداری در سطح  ۴۵ هزارو ۲۹۶ هکتار از مساحت عرصه‌های منابع طبیعی استان انجام شده و تا پایان سال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی  طرح‌های آبخیزداری در بیش از ۴۰ نقطه استان اجرا می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر