کد خبر: 1039339
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
حفره‌های ایجاد شده روی دیواره دریاچه و تالاب ممرز در نوشهر مازندران، خطر آب بردگی پایین دست را تشدید کرده است. اما این اتفاق وقتی خطرناک می‌شود که بدانیم گروهی حاشیه نشین در اطراف این تالاب حضور دارند و می‌تواند حادثه‌ای دلخراش در کمین آن‌ها باشد.
سجاد‌ مرسلی

سرویس ایران جوان آنلاین: دریاچه ممرز که به تالاب ارواح شهره است در نوشهر واقع‌شده و برای دیدن آن باید پنج کیلومتری به شمال از توابع روستای ونوش نوشهر رفت، جایی که میان جنگل انبوه پهن‌برگ هیرکانی گم شده است. طول دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر است، در درون دریاچه درختان خشک‌شده‌ای قرار دارند که منظره جالبی ایجاد کرده‌اند. اهالی منطقه سال‌ها از سد آبی خاکی ممرز برای آبیاری دشت‌ها و کشاورزی استفاده می‌کنند. در کنار تمام زیبایی‌های این منطقه، اهالی روستا‌های پایین دست سد آبی خاکی ممرز موسوم به تالاب ارواح نگران شکسته شدن دیواره‌های سد و زیرآب رفتن مزارع و خانه‌هایشان هستند. حفره‌های ایجاد شده روی دیواره دریاچه ممرز که به تالاب ارواح شهره است، هفت سال توسط حاشیه‌نشینان این دریاچه گوشزد می‌شود و به نظر می‌رسد تا فاجعه‌ای به بار ننشیند، کسی این هشدار را جدی نخواهد گرفت. ساکنان می‌گویند، سال‌هاست موضوع ایجاد حفره و شکاف‌های ایجاد شده در سد آبی خاکی را گوشزد کرده‌ایم و مسئولان بی‌پولی را دلیل کم توجهی مطرح می‌کنند.


روستا‌هایی بزرگ نظیر ونوش، خضرتیره، پاشاکلا و نارنج بن در حاشیه دشت ممرز و تالاب آبی و خاکی واقع شده که با شکسته شدن آن، دشت‌ها و خانه‌های منطقه زیر آب می‌رود.


مسئولان پیگیر رفع مشکلات


بخشدار مرکزی نوشهر با بیان اینکه اهالی حاشیه دشت ممرز و سد آبی و خاکی بر این عقیده هستند که سد دچار درز و شکاف شده، می‌گوید: «این سد کاربری کشاورزی دارد و برای آبیاری استفاده می‌شود.»


یزدان کرد با اشاره به تشکیل جلسه برای حل مشکل سد آبی و خاکی و نشست با روستاییان، بهسازی این سد را خواسته روستاییان بیان کرده و ادامه می‌دهد: «پیشنهاد شده که اداره امور آب و جهاد کشاورزی برای بهسازی آن برنامه‌ریزی داشته باشند. اعتباری برای بهسازی سد آبی و خاکی به جهاد کشاورزی تخصیص داده شده است و قرار شد در این بخش نیز برنامه‌ریزی شود.» وی با عنوان اینکه همچنین مقرر شد تا ۱۵ روز آینده یک دستگاه بیل مکانیکی و زنجیره‌ای برای بهسازی سد آبی و خاکی فعال می‌شود، تصریح می‌کند:

«این در حالی است که طبق تأکید فرماندار، حق برداشت خاک از سد آبی و خاکی وجود ندارد و نباید به دیواره‌ها و ترانشه‌های سد آسیب وارد شود.»


سعید یزدانی فرماندار نوشهر هم با اظهار اینکه با حضور دستگاه‌های مرتبط و اهالی نسبت به پیگیری چالش حفره‌های ایجاد شده در سد آبی خاکی آب بندان دشت ممرز و رفع این چالش هفت ساله برنامه‌ریزی شده است، می‌گوید: «هرلحظه امکان آن می‌رود با توجه به حفره‌های ایجاد شده و تخریب سد خاکی قدیمی و جاری شدن سیل به روستا‌های پایین دست آسیب وارد شود.»


وی با تأکید بر بهسازی و بازسازی آب بندان تصریح می‌کند: «باید تا ۲۰ روز آینده طرح و نقشه جدید این دشت با همکاری امور منابع آب، محیط‌زیست، دهیاران و شورا‌ها تهیه شود و تا پایان سال‌جاری نسبت به مرمت و بازسازی و افزایش سطح آب در آن اقدام شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار