کد خبر: 1039189
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
افشاگری جامعه اطلاعاتی امریکا
رئیس‌جمهور جدید امریکا دست‌کم در موضع‌گیری بیانی می‌گوید قصد ندارد مانند ترامپ با ولیعهد سعودی برخورد کند. در چنین شرایطی، واشنگتن این هفته گزارش جامعه اطلاعاتی امریکا درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را منتشر می‌کند. در این گزارش از محمد بن‌سلمان به عنوان عامل صدور فرمان قتل جمال خاشقجی نام برده شده است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: اگرچه محمد بن‌سلمان دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ را رد کرده است، اما شواهد، همواره خلاف ادعای وی بود. چندی پیش، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده بود که دولت امریکا آمادگی دارد گزارش محرمانه قتل خاشقجی را برای کنگره منتشر کند. ساکی گفته بود: «ما قطعاً از عربستان سعودی انتظار داریم که سابقه خود را در زمینه مسائل حقوق بشری ارتقا دهد و این موضوع آزادی زندانیان سیاسی همچون حامیان حقوق زنان از زندان‌های عربستان را شامل می‌شود.»‌واشنگتن‌پست نیز روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که گزارش درباره قتل ستون‌نویس سابق این روزنامه از حالت محرمانه خارج شده است و دولت جو بایدن گزارش اطلاعاتی امریکا را که در آن به قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان پرداخته شده و نام محمد بن‌سلمان نیز به عنوان کسی که فرمان قتل وی را صادر کرده است، تا هفته آینده به صورت عمومی منتشر خواهد کرد. این روزنامه امریکایی در ادامه نوشت که گزارش، خلاصه یافته‌های جامعه اطلاعاتی امریکاست که دفتر مدیر اطلاعات ملی آن را تهیه کرده است. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه عربستان سعودی حاضر به اظهارنظر درباره انتشار گزارش قتل خاشقجی یا سایر جنبه‌های روابط ریاض و واشنگتن نشد. سخنگوی دفتر مدیر امنیت ملی امریکا هم گفت درباره زمان انتشار یا محتوای این گزارش اظهارنظر نخواهد کرد. به‌رغم آنکه گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که جامعه اطلاعاتی امریکا با درجه اطمینان متوسط رو به بالا بر این باور است که محمد بن‌سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است، اما تاکنون به صورت رسمی چنین اظهارنظری را مطرح نکرده است. خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی و دیگر فعالان حقوق بشر بار‌ها از بایدن درخواست کرده‌اند که گزارش محرمانه قتل این روزنامه نگار را که از منتقدان بن‌سلمان بود، منتشر کند تا به این ترتیب، نخستین گام در راستای محاکمه عوامل قتل خاشقجی برداشته شود.


بن‌سلمان منتظر بایدن نباشد

پس از تماس تلفنی چهار شنبه شب بایدن با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، امید‌ها برای تماس رئیس‌جمهور امریکا با بن‌سلمان افزایش یافت، اما به نظر می‌رسد که بایدن درباره امور عربستان برخلاف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، بن‌سلمان را مخاطب قرار نخواهد داد. در این مورد آرون دیویدمیلر، دیپلمات سابق امریکایی گفته است که ولیعهد سعودی منتظر تماس رئیس‌جمهور امریکا نباشد. جن ساکی نیز تصریح کرد که سلمان بن عبدالعزیر، پادشاه عربستان سعودی، همتای بایدن است و رئیس‌جمهورامریکا در زمان مناسب با پادشاه عربستان گفتگو خواهد کرد.

همچنین، یک منبع در دربار سلطنتی سعودی‌ها فاش کرد که ولیعهد سعودی پس از محرومیت از ارتباط با کاخ سفید احساس انزوا می‌کند و در همین راستا با نزدیکان خود مدام در خصوص وخیم‌تر شدن رابطه ریاض با واشنگتن صحبت می‌کند. طبق آنچه این منبع سعودی اعلام کرده، محمد بن‌سلمان می‌ترسد که امریکا از شاهزادگان رقیب محمد بن‌سلمان حمایت کند و این امر باعث از دست دادن تاج و تخت پادشاهی شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
0
0
شک نیست که بن سلمان هیچ نقشی در قتل اثبات نشده خاشقچی نداشته و عربستان قربانی توطئه دولت ترکیه شده اما عزم دولت جدید امریکا بر منزوی کردن عربستان و شکست و نابودی ان توسط مبارزان یمن است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار