کد خبر: 1038984
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷
پاسخ بنیاد شهید به گزارش «جوان»
بعد از انتشار گزارش «جوان» با عنوان «داغ روی داغ چهارساله پلاسکو» که از گلایه خانواده شهدای آتشنشان برای بی‌توجهی بنیاد شهید و ایثارگران نسبت به آن‌ها نوشته شده‌بود، این بنیاد جوابیه‌ای را صادر کرد که متن آن به جای جواب اقناع‌کننده، بیشتر شبیه به فرار از مسئولیت است!
مهسا گربندی
سرویس جامعه جوان آنلاین: اداره کل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به گزارش «جوان» نوشته‌است: «همانگونه که مستحضرید بر اساس اعلام مراجع ذیصلاح در زمان بروز حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، جانباختگان این حادثه شهید خدمت و تحت پوشش سازمان متبوع خود قلمداد گردیدند و هیچگونه مجوز یا ابلاغی دال بر احتساب در زمره جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران صادر نگردیده و براساس آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری مصوب هیئت وزیران، جانباختگان این حادثه مشمول مفاد آن نشده و تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار نگرفته‌اند و تکلیفی برعهده بنیاد گذاشته نشده‌است. طبق مصوبات ابلاغی شورای اسلامی شهر تهران و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به شماره ۲۳۴۱/ ۱۷۴۵/ ۱۶۰ به تاریخ ۱۵/ ۰۲/ ۱۳۹۲ و تبصره ذیل مصوبه شورای اسلامی شهر تهران به شماره ۵۳۳۳/ ۱۷۵۹/ ۱۶۰ به تاریخ ۲۰/ ۰۳ / ۱۳۹۲ مصوبه «اعطای تسهیلات به جانباختگان و معلولین آتش‌نشان و کادر امداد و نجات درحین عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران» کلیه جانباختگان (شهدای سلامت) و آسیب‌دیدگان حوادث و مأموریت‌های آتش‌نشانی تحت پوشش خدمات و تسهیلات خاص آن سازمان قرار می‌گیرند. در خصوص موضوعات قضایی و کارشناسی حقوقی پیرامون شناسایی مقصرین حادثه نیز قطعاً مراجع قضایی اقدامات لازم را به عمل خواهند آورد. همچنین گلایه همسر معظم جانباز متوفی حسن هوایی به اداره کل بنیاد شهید تهران بزرگ ارجاع شد تا در برنامه دیدار‌های آن استان قرار گیرد. در پایان خاطرنشان می‌گردد بنیاد شهید و امور ایثارگران در قبال جامعه ایثارگری تحت پوشش خود متعهد بوده و از حداکثر توان موجود جهت مرتفع نمودن مشکلات جامعه ایثارگری استفاده می‌نماید.»
داستان چیست؟!

این توضیحات در حالی مطرح می‌شود که «شهدای سلامت» و همچنین افرادی که در سانحه هواپیمای اوکراینی به شهادت رسیدند با گرفتن عنوان «شهید خدمت» تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته‌اند؛ همین تبعیض خانواده شهدای آتشنشان را دلخور کرده است، زیرا که آتش‌نشانان برای نجات جان مردم در ساختمان پلاسکو به دل آتش زدند و با به خطر انداختن جان خود برای نجات مردم ایثار کردند. حالا با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب دو مرتبه این آتشنشانان را «شهید خدمت» اعلام کرده‌اند، اما بنیاد شهید خود را مکلف به خدمت‌رسانی به خانواده آن‌ها نمی‌داند.

در همین رابطه یک منبع آگاه در سازمان آتشنشانی تهران به خبرنگار «جوان» از نامه‌نگاری‌های متعدد در این چند چهار سال برای خدمت‌رسانی به خانواده شهدای آتشنشان خبر می‌دهد و می‌گوید: «بعد از حادثه پلاسکو، شهرداری، سازمان آتشنشانی و شورای شهر تهران، نامه‌های متعددی را برای تحت پوشش قرار گرفتن شهدای آتشنشان در بنیاد شهید و ایثارگران ارسال کرده‌اند، رهبر معظم انقلاب نیز همان موقع بیانیه دادند و آتشنشانان را شهید خدمت اعلام کردند، اما بنیاد شهید برای این عزیزان «کد» یا «کارت» برای انجام خدمات صادر نکرده‌است.»

وی درباره حمایت‌های سازمان آتشنشانی از خانواده این شهدا اظهار می‌دارد: «سازمان آتشنشانی تا حد امکان حمایت‌هایی را از خانواده این عزیزان داشته، اما بنیاد شهید و امور ایثارگران از آن روز تا به حال هیچ اقدامی برای حمایت از آن‌ها انجام نداده است.»

این منبع آگاه با اشاره به بهانه‌تراشی‌های مسئولان بنیاد شهید می‌گوید: «مسئولان این بنیاد همیشه در جواب نامه‌نگاری‌های انجام شده پاسخ داده‌اند که نحوه فوت آتشنشان با هیچ‌یک از موازین قانون و آیین‌نامه‌ها بر پذیرش شهدا مطابقت نداشته و بر این اساس هیچ‌گاه درخواست ما برای تحت پوشش قرار گرفتن خانواده‌های این عزیزان در بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد قبول واقع نشده‌است!» به گفته این منبع آگاه، شهرداری در مکاتبات مختلف با بنیاد شهید اعلام کرده که انتظار ثبت «شهید» برای این عزیزان فقط به واسطه جنبه معنوی و امتیازی آن است و مسائل مادی مدنظر نیست، زیرا که به واسطه مصوبه شورای اسلامی شهر تهران از لحاظ مسائل مادی پوشش لازم داده شده‌است. او می‌گوید: «متأسفانه برخورد سلیقه‌ای برای خدمت‌رسانی به «شهدای خدمت» موجب رنجش و ناراحتی خیلی از افراد شده‌است. آتشنشانانی که برای دفاع از پلاسکویی‌ها، جانشان را کف دستشان گرفتند و فداکاری کردند، مورد قبول بنیاد شهید نبوده و نیستند! و این مسئله برای خانواده این عزیزان بسیار ناراحت‌کننده است.»

آن طور که این منبع آگاه می‌گوید در این چهار سال، بنیاد شهید دغدغه‌ای برای حل مشکل خانواده شهدای آتشنشان نداشته و برای تحت پوشش گرفتن این خانواده‌ها تلاشی نکرده‌است. متأسفانه تفسیر بنیاد شهید از خدمت شهدای آتشنشان تفسیر درستی نیست و هیچ‌کس نمی‌داند چرا این بنیاد تحت هیچ شرایطی زیر بار خدمت‌رسانی به خانواده شهدای پلاسکو نمی‌رود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار