کد خبر: 1038928
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: این تلفات تا پایان اسفند ماه ادامه دارد و هر روز لاشه‌های پرندگان جمع آوری می‌شوند و دفن بهداشتی صورت می‌گیرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، در خصوص اینکه تا چه زمانی تلفات پرندگان وحش مهاجر در تالاب میانکاله ادامه دارد، گفت: اصلا مشخص نیست و این موضوع را نه محیط زیست و نه سازمان دامپزشکی کشور می‌تواند پاسخگو باشد. سال گذشته پرندگان مهاجر در اسفند ماه مهاجرت خود را شروع کردند و این تلفات با مهاجرت پرندگان متوقف شد.

وی افزود: با وقوع تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان، به اطلاع می‌رساند، عملیات پایش و جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی فقط برای یک روز و با اعزام اکیپ‌هایی از محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست، شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر و اداره کل انجام که ۵۶۴ قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه‌های چنگر معمولی، فلامینگو و مرغابی تلف و از سطح خلیج و ساحل جمع آوری و دفن بهداشتی شدند. گفتنی است با احتساب تلفات نزدیک به سه هفته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده، به عدد ۷هزار و ۹۸ قطعه رسیده است.

وی ادامه داد: با روندی که در سال گذشته داشتیم این تلفات تا پایان اسفند ماه ادامه دارد و هر روز لاشه‌های پرندگان جمع آوری می‌شوند و دفن بهداشتی صورت میگیرد راه حلی که در حال حاضر وجود دارد که در کوتاه مدت و میان مدت قابل اجرا است با احیاء تالاب میانکاله و خلیج گرگان است، که یک سری اقدامات از طرف استانی انجام شده است اقداماتی از قبیل رها سازی ۱۳۰۰ لیتر آب از سد گله‌وند به میانکاله که امسال کانال آن زده شده است که یک بخش آن تا رسیدن به میانکاله مانده بود که تا ۱۶ بهمن ماه رها سازی شده است.

ابراهیمی کارنامی توضیح داد: بخش دیگر از رودخانه مکارود است که مراحل اجرایی آن انجام شده است؛ و طبق مصوبه هم شروع کردیم به لایروبی کانال آب رودخانه‌های منتهی به تالاب که ۷۶ کیلومتر آن انجام شده است که یک دایک خاکی حدود ۲ کیلومتر در تالاب بوده است که احیا شده است. برقراری ارتباط با آب دریای خزر و تالاب میانکاله در کارگروه تخصصی احیا خلیج گرگان و میانکاله ذیل ستاد ملی احیاء تالاب‌ها بررسی شده و مطالعات لازم انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران مطرح کرد: از آنجا که تالاب میانکاله یک تالاب ساحلی است و بخشی اعظم آب این تالاب وابسته به دریای خزر است؛ و نواسانات آب دریا بروی این تالاب تاثیر بسیاری دارد و به نظر متخصصین پروژه اگر لایروبی صورت گیرد این مشکل حل می‌شود.

سطح آب دریای خزر پایین رفته است

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: بررسی کارشناسی نشان می‌دهد که در یک چشم‌انداز بلندمدت کاهش سطح تراز آب دریای خزر به دلیل تغییر اقلیم و تبخیر آب، ولو با نوسان سالانه همچنان ادامه خواهد داشت؛ و با توجه بر نواسانات دریای خزر اینکه سطح آب دریای خزر پایین‌تر رفته است، نگران این هستیم که اگر لایروبی صورت گیرد آب خلیج و تالاب توی دریای خزر خالی شودو فاجعه‌ای بدتر رخ دهد.

وی توضیح داد: متخصصین این پروژه این تضمین را ندادند و قرار شده است که با پمپاژ آب دریا به درون تالاب که با توجه به فاصله دریا و تالاب به حدود ۲ کیلومتر که شاید بتوان از این طریق بخشی از تالاب را احیا کرد و سایر اقدامات در حوزه آبریز تالاب است که پس از تصویب ستاد ملی تامین و اجرایی شود.

ابراهیمی کارنامی در خصوص فعالیت‌هایی که برای احیا تالاب انجام شده است، چنین مطرح کرد: مجموعه فعالیتی است که برای احداث تالاب تصویب شده است از جمله تصویه فاضلاب‌ها و بحث برخورد با چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتور هوشمند بروی چاه‌های مجاز، مدیریت منابع آب در حوزه آبریز امکان سنجی انتقال آب در حوزه‌های هم جوار تالاب، همه این‌ها به صورت همزمان اگر اجرایی شوند می‌توان به احیا تالاب امیدوار بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: می‌توان گفت با این اقدامات یکی از عامل اصلی که سم بوتولیسم که در حال حاضر در در تالاب فعال است را غیر فعال و مهار کنیم و در حال حاضر با توجه به رسوباتی که در آنجا جمع شده است و همچنین در جایی که آب نیست و یک محیطی بی هوازی و بدون اکسیژن است و اینکه با گرم شدن هوا و بالا رفتن دما به بالای ۲۴ درجه و شرایطی را که قبل به آن اشاره شد دست به دست هم می‌دهند و سم بوتولیسم را در تالاب میانکاله تولید میکنند.

ابراهیمی کارنامی تاکید کرد: سم بوتولیسم عامل اصلی مرگ پرندگان وحش مهاجر است. در حال حاضر اگر بتوانیم این عامل را کنترل کنیم می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آتی شاهد تلفات پرندگان نباشیم البته باید گفت که تداوم خشکی تالاب شاهد اتفاقات دیگری هم بجز تلفات پرندگان رقم می‌زند که در جای خود قابل ملاحظه خواهد بود با همه این مسائل باید هرچه سریعتر تالاب احیا شود تا برای سال‌های بعد با همچین تلفاتی از پرندگان وحش مهاجر روبرو نشویم.
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار