کد خبر: 1038723
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
بر اساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: ۱۳‌ماه نبرد با ویروسی ناشناخته و ثبت روزانه نزدیک به ۵۰۰ مرگ در آبان ماه امسال سخت‌ترین روز زندگی وزیر بهداشت در ماه‌های گذشته نبود! آنگونه که سعید نمکی، وزیر بهداشت روایت می‌کند، سخت‌ترین روز زندگی‌اش در این ۱۳ ماه پنج‌شنبه هفته گذشته و با اعلام خبر مرگ یک آقای ۴۸ ساله در بیمارستان هشتگرد به دلیل ویروس جهش یافته رخ داد؛ خبری که حکایت از پخش ویروس در سطح کشور داشت. حالا وزیر بهداشت به صراحت اعلام خطر کرده و با بیان اینکه اگر در ویروس قبلی از زمان افزایش تعداد بیمار سرپایی تا افزایش تعداد بستری دو هفته وقت داشتیم، در این ویروس ۷۲ ساعت وقت داریم، بر شناسایی هر چه سریع‌تر کانون‌ها و فعال‌تر شدن مراکز سرپایی و بیمارستان‌ها، برای مواجهه با هجمه احتمالی کرونای انگلیسی تأکید کرد.

افزایش آمار مراجعان سرپایی و بستری‌های کرونایی رفته‌رفته آثارش را در افزایش آمار فوتی‌ها نشان می‌دهد. در ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۲۷ بهمن و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۷۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۸۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۲۳ نفر رسید. در همین زمان، ۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۲۸ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۳۳۰ نفر از بیماران بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳هزارو۷۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۱۰ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۸۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است.

بر اساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

خیز چهارم کرونا در کشور

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به جدی بودن خطر ورود به خیز چهارم بیماری کووید ۱۹ در کشور گفت: «افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در گروه‌های سنی جوان طی هفته‌های اخیر، لزوم همزیستی هوشمندانه کلیه گروه‌های سنی با بیماری را بیش از گذشته حائز اهمیت می‌کند.»

به گفته وی روند موارد بستری در استان خوزستان شدیداً افزایشی است و در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس و سمنان شاهد ایجاد روند ملایم صعودی در موارد بستری روزانه هستیم.
سعید نمکی، وزیر بهداشت هم با اعلام خطر درباره خیز چهارم و همه‌گیری ویروس مهاجم انگلیسی تأکید کرد: «به نظر می‌رسد با خیز جدید این بیماری رو‌به‌رو هستیم، اگر دیر بجنبیم و اگر لحظه‌ای درنگ کنیم همه بافته‌ها پنبه می‌شود و دستاوردمان فدای ساده‌انگاری می‌شود؛ هر چه رعایت‌ها کم شود تجمع بیماری بیشتر می‌شود به همین دلیل از استاندار تقاضا می‌کنم در رعایت و اعمال پروتکل به شدت سختگیری کند. در اپیدمی باید سعی شود مردم زنده بمانند، طولانی شدن دوره اپیدمی ضربه‌زن‌تر است، رسالت ما کوتاه کردن طول اپیدمی است. وی تصریح کرد: «بنده اعلام خطر می‌کنم و باید به شدت مراقبت کرد. اسفند ماه سختی در پیش داریم و اگر محکم نایستیم و ستون رعایت را محکم نگیریم به شدت ضربه می‌خوریم.»

طی شدن ۷۲ ساعته راهی که برای ویروس قبلی ۲ هفته‌ای طی می‌شد

نمکی اولین اقدام برای مواجهه با موج چهارم کرونا را اطلاع‌رسانی گسترده به مردم و دوم افزایش تعداد تست‌های روزانه دانست و خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تأکید کرد: «موارد مرتبط با کسانی را که به این ویروس مبتلا هستند، همگی مثبت موتاسیون یافته تلقی کنید. تخت‌های بیمارستانی باید آماده‌تر شود.»

وزیر بهداشت با اشاره به قدرت سرایت و کشندگی کرونای انگلیسی افزود: «راهی که طی دو هفته با ویروس قبلی می‌رفتیم با این ویروس جهش یافته ۷۲ ساعته می‌رویم. یعنی اگر از زمان افزایش تعداد بیمار سرپایی تا افزایش تعداد بستری دو هفته وقت داشتیم، در این ویروس ۷۲ ساعت وقت داریم. باید کانون‌ها را زودتر شناسایی کنید.»

تا ۳ ماه دیگر یکی از بزرگ‌ترین واکسن‌ساز‌های دنیا می‌شویم

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده جهت ساخت واکسن کرونادر کشور گفت: «یکی از مؤثرترین واکسن‌های کرونای دنیا را در پاستور خواهیم ساخت و زودتر از واکسن‌های برکت و رازی به آن دست خواهیم یافت؛ چراکه فاز ۳ مطالعات بالینی را طی می‌کند و امیدواریم تا حداکثر اوایل اردیبهشت سال ۱۴۰۰ واکسن پاستور را به بازار آوریم.»

به گفته وی واکسن رازی اجازه مطالعات بالینی را گرفت و در شرف مقدمات اجرایش است. واکسن مجموعه وزارت دفاع از هفته آینده به بحث کلینیکال ترایال انسانی می‌رسد. نمکی افزود: «همچنین با انتقال دانش فنی از کوبا که قبلاً درمورد واکسن هپاتیت و پنوموکوک هم با آن‌ها همکاری کردیم، یکی از مؤثرترین واکسن‌های کرونای دنیا را در پاستور خواهیم ساخت و زودتر از واکسن‌های برکت و رازی به آن دست خواهیم یافت؛ چون فاز ۳ مطالعات بالینی را طی می‌کند و امیدواریم تا حداکثر اوایل اردیبهشت سال ۱۴۰۰ واکسن پاستور را به بازار بیاوریم.»

وزیر بهداشت ادامه داد: «همزمان اقداماتی برای واردات واکسن صورت گرفت تا گروه‌های آسیب‌پذیر را زودتر واکسینه کنیم. یکی از منابع مؤثر که بالای ۹۱ درصد ایمنی‌زایی داشت، مجموعه اسپوتنیک روسیه بود که وارداتش باهمکاری دوستان وزارت امور خارجه انجام شد و برای اعتماد مردم گفتم اولین واکسن را جگر گوشه‌ام بزند.» نمکی تأکید کرد: «۳۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن اسپوتنیک در راه است و منبع دیگر یک واکسن چینی به نام ساینوفارم است که در راه داریم. امیدواریم تا قبل از عید گروه‌های آسیب‌پذیر را واکسینه کنیم. از سبد کوواکس هم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز خریدیم که از فوریه وارد می‌شود. ما بر حسب گروه‌های آسیب‌پذیر و اولویت‌دار‌ها سند ملی واکسیناسیون کرونا آماده کردیم و هیچ‌کس جز در داشتن سن بالا، بیماری‌ها و شغل در معرض خطر اولویتی بر دیگران ندارد.» وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه تا سه ماه دیگر یکی از بزرگ‌ترین واکسن ساز‌های دنیا می‌شویم و به همه‌جا صادر می‌کنیم، افزود: «چه من باشم و چه من نباشم این ریل‌گذاری صورت گرفته‌است. ما قول می‌دهیم تا شهریور آینده اکثر گروه‌های آسیب‌پذیر را واکسینه کنیم و ان‌شاءالله اولین کشور دنیا باشیم که گروه آسیب‌پذیر را واکسینه کردیم و تا سه ماه بعد ۷۰ درصد دیگری که باید زنجیره را قطع کنند، واکسینه می‌کنیم.»

وی در عین حال به مردم قول داد کوچک‌ترین عارضه‌ای از هر واکسن خارجی یا داخلی ببیند، اجازه تزریقش را نخواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار