کد خبر: 1038477
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
برگزاری المپیک توکیو در گرو واکسینه شدن ورزشکاران
برگزاری بازی‌های المپیک توکیو با بحث تزریق واکسن کرونا گره خورده است. گمانه‌زنی‌ها در خصوص نحوه برگزاری این بازی‌ها در تابستان ادامه دارد و به گفته مسئولان با واکسینه کردن ورزشکاران حاضر در این دوره می‌توان مسابقات را در موعد مقرر برگزار کرد. این در حالی است که مقامات ورزش کشور در تلاشند ورزشکاران ایرانی ابتدا با تزریق واکسن ایرانی و اگر نشد خارجی راهی توکیو شوند.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: تعویق یک‌ساله المپیک اگرچه امید‌ها برای برگزاری بازی‌ها را زنده نگه داشته، اما هنوز مسئولان ژاپنی و IOC با تردید در این خصوص صحبت می‌کنند. در این مدت میزبان و سران کمیته بین‌المللی المپیک برای روشن شدن مشعل المپیک با یک سال تأخیر تلاش زیادی کرده‌اند. با وجود اینکه ابهام زیادی در خصوص بازی‌های توکیو وجود دارد، ولی مطرح شدن چند برنامه مختلف برای میزبانی ژاپن، المپیکی‌ها را امیدوار کرده است. واکسینه کردن تمامی ورزشکاران از جمله برنامه‌هایی است که کمیته بین‌المللی نیز روی آن تأکید دارد. قرار است IOC با همکاری سازمان بهداشت جهانی با تزریق واکسن به المپیکی‌ها شرایط را برای برگزاری امن بازی‌ها فراهم سازد. البته باخ، رئیس کمیته بین‌المللی بر اجباری نبودن تزریق واکسن تأکید دارد،، اما به نظر می‌رسد با اجرایی شدن این برنامه نگرانی‌ها از بابت بازی‌های توکیو به حداقل برسد.

مسئولان ورزش ایران در تلاشند همسو با فعالیت‌های IOC خیال کاروان اعزامی به توکیو را راحت کنند. دکتر فرهاد مرادی، دبیر ستاد مقابله با کرونا در ورزش اخیراً در گفت‌وگویی رادیویی به این مسئله اشاره کرده است: «جامعه ورزش تابعی از نظام جمهوری اسلامی است، بنابراین هر تصمیمی که برای دیگر سازمان‌ها گرفته شود، برای ورزش کشور هم قابل اجراست، اما تا جایی که اطلاع دارم هنوز به صورت رسمی تصمیمی درباره اولویت تزریق واکسن برای جامعه ورزش وجود ندارد. به احتماال زیاد واکسیناسیون برای ورزشکاران المپیکی اجباری خواهد شد که مطمئناً تا زمان اعزام ورزشکاران به المپیک در تیرماه، وضعیت واکسن داخلی یا خرید واکسن خارجی نیز مشخص می‌شود.»

رئیس کمیته ملی المپیک هم در بازدید از فدراسیون پزشکی ورزشی در این خصوص با غلامرضا نوروزی، رئیس این فدراسیون در مورد این مسئله بحث و گفتگو کرد. به گفته سیدرضا صالحی‌امیری سال آینده، سال ویژه ورزش و همچنین فدراسیون پزشکی ورزشی خواهد بود: «انتظار ما این است که فدراسیون پزشکی ورزشی با همکاری کمیته ملی المپیک برنامه منظمی برای کل کاروان در شش رویداد آینده تهیه کند، چراکه ژاپن پروتکل‌های سختی را برای برگزاری المپیک اعمال خواهد کرد؛ بنابراین باید این پروتکل‌ها در داخل اجرا شوند تا در رویداد‌های آینده به مشکل برنخوریم.» رئیس کمیته ملی المپیک با تأکید بر در اولویت قرار گرفتن ورزشکاران برای تزریق واکسن اظهار داشت: «جلسه‌ای با وزیر ورزش برای واکسن داشتیم، می‌توانیم برای ورزشکاران واکسن تهیه کنیم. نظر این بود که با چینی‌ها مذاکره کنیم و با توجه به برگزاری سه رویداد در چین از این کشور واکسن تهیه کنیم. باید بدانیم که حداقل ۲۰ هزار دوز برای ۱۰ هزار ورزشکار در حوزه قهرمانی نیاز داریم. واکسیناسیون ورزشکاران باید در اولویت باشد، دو راه در این زمینه وجود دارد؛ پیش‌بینی ما در ۵۰ فدراسیون حدود ۱۰ هزار نفر است و حداقل ۲۰هزار و حداکثر ۳۰ هزار دوز واکسن نیاز داریم. شش رویداد سال آینده پیش‌رو خواهیم داشت و امیدواریم مجوز خرید واکسن از چین یا کشور‌هایی را که مدنظر ستاد مبارزه با کروناست، اخذ کنیم.»

در شرایطی که فدراسیون پزشکی ورزشی مسئولیت سنگینی در ماه‌های آینده بر دوش خواهد داشت، دکتر نوروزی از صفر شدن درآمد این فدراسیون سخن گفت. به گفته رئیس فدراسیون پزشکی، این نهاد پیگیر واکسیناسیون ورزشکاران از طریق وزارت بهداشت است: «هرروز ما یک دوره چهار ساله بوده و زمان گذراست. به خاطر وضعیت کرونا درآمد فدراسیون صفر شده و در خصوص بیمه‌ها هم در این مدت درخواستی نبود، هرچند در این مدت تعداد افرایش یافته است. با توجه به شرایط موجود، اولویت ما در ابتدای کار توجه به المپیک توکیو است؛ بنابراین در این راستا باید به سلامت جسمی و روانی، تغذیه و مبارزه با دوپینگ توجه داشته باشیم. در اسرع وقت استارت کار را خواهیم زد، اما آنچه مهم است، واکسیناسیون ورزشکاران است. از طریق وزارت بهداشت ما کار را برای واکسیناسیون ورزشکاران پیگیری می‌کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار