کد خبر: 1037976
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
جزئیات عملکرد ۹ ماهه بودجه سال ۹۹
در ۹ ماهه امسال، صرفاً کمتر از ۱۰ درصد درآمد‌های پیش‌بینی شده از محل فروش نفت و میعانات گازی و گاز و همچنین فروش و مولد‌سازی اموال مازاد دولت محقق شده است. در ۹ ماهه امسال ۱۷۱ هزار و ۵۵۹ میلیارد تومان محل واگذاری دارایی مالی درآمد کسب شد که تحقق ۱۳۰ درصدی نسبت به مصوب ۹ ماهه خود را دارد و ناشی از استفاده دولت از مجوز شورای عالی هماهنگی سران قوا برای انتشار ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق مازاد قانون بودجه است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش فارس، در ۹ ماهه امسال ۳۷۱ هزار و ۳۰۶ میلیارد تومان منابع وصول شده که حکایت از تحقق ۸۶ درصدی سهم منابع ۹ ماهه دارد. منابع عمومی بودجه از درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی تشکیل می‌شود.

* درآمد‌ها که عمده آن شامل مالیات، حقوق و عوارض گمرکی و سایر درآمد‌های متفرقه می‌شود، بیش از ۱۹۲ هزار میلیارد تومان عملکرد داشته که ۸۸ درصد مصوب ۹ ماهه را محقق کرده است و کمتر از مصوب سال را پوشش داده است.

در ۹ ماهه امسال، میزان تحقق منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای شامل منابع ناشی از فروش نفت و میعانات گازی و گاز و همچنین منابع ناشی از فروش و مولد‌سازی اموال مازاد دولت بسیار پایین بوده، به گونه‌ای که عملکرد آن نسبت به پیش‌بینی ۹ ماهه کمتر از ۱۰ درصد و نسبت به کل سال صرفاً حدود ۲ درصد بوده است. بخش اعظم منابع محقق شده در این بخش، ناشی از فروش نفت و میعانات گازی و گاز بوده است.

واگذاری دارایی مالی

در ۹ ماهه امسال ۱۷۱ هزار و ۵۵۹ میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی مالی درآمد کسب شد که تحقق ۱۳۰ درصدی نسبت به مصوب ۹ ماهه خود را دارد و ناشی از استفاده دولت از مجوز شورای عالی هماهنگی سران قوا برای انتشار ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق مازاد قانون بودجه است.

مصارف بودجه

در این دوره زمانی، ۳۱۱ هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان از پرداختی وجود داشته که ۶/ ۹۴ درصد تحقق در ۹ ماهه دارد. همچنین به طرح‌های عمرانی نیز حدود ۵۹ هزار میلیارد تومان منابع تزریق شده که ۸۸ درصد عملکرد دارد. برای تعهدات سررسید شده نیز ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداختی مشاهده می‌شود که در مجموع عملکرد بخش مصارف ۴۰۲‌هزار ۴۳۸ میلیارد تومان است که بیشتر از منابع وصول شده بوده و ناترازی به وضوح نشانگر وضعیت کلان بودجه عمومی است.

تراز عملیاتی بودجه

بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، اعتبارات هزینه‌ای مصوب نسبت به درآمد‌های عمومی پیش‌بینی شده به میزان ۲۳۲/ ۱۴۷ میلیارد تومان دارای کسری تراز عملیاتی دارد که پیش‌بینی شده ۵۰۷ /۱۹ میلیارد تومان از آن از محل منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مبلغ ۷۲۵/ ۱۲۷ میلیارد تومان آن نیز از محل واگذاری دارایی‌های مالی تأمین شود.

بر همین اساس سهم ۹ ماهه آن به ترتیب برابر ۳۳۲/ ۱۱۱ میلیارد تومان، ۷۵۱/ ۱۴ میلیارد تومان و ۵۸۱/ ۹۶ میلیارد تومان می‌شود. لیکن در عمل ۹ ماهه اول سال، کسری تراز عملیاتی بالغ ۵۱۹/ ۱۱۹ میلیارد تومان شده است. این کسری اعتبار به مبلغ ۸۱۱/ ۱۱۰ میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های مالی و مابقی به مبلغ ۷۰۸ /۸ میلیارد تومان آن نیز از محل تنخواه‌گردان خزانه و وجوه موضوع ماده (۱۲۵) قانون محاسبات عمومی کشور (سپرده‌های نزد خزانه) تأمین شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار