سرویس جامعه جوان آنلاین: فریدون جعفری، دستیار ویژه وزیر علوم در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: دانشگاه مسئلهمحور یا تقاضامحور یعنی اینکه به جای سوق دادن سیل عظیم پایاننامهها و رسالههای دانشجویی یا مقالات و پژوهشهای علمی اساتید و دانشگاهیان به سمت و سوی موضوعاتی که صرفاً ویترین ما را شیک کردهاست، به سمت حل معضلی از معضلات کشور و توجه به مسائل بومی و منطقهای و جغرافیایی متناسب با موضوع علوم مختلف، چون کشاورزی یا آب و هوا یا خاک و ... برویم.
دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی افزود: به جای این موضوعات ما به موضوعاتی که فقط آمار ما را در منطقه برجسته و برتر نشان داده و تعداد مقالات ISI ما را زیاد کرده میبالیم. بدون اینکه معضلات کشور خودمان را حتی درک کرده باشیم، چه برسد به آنکه در پایاننامه یا رساله یا مقاله راهکار ارائه دهیم. سیاستگذاری کلان ما در سوق دادن دانشگاهها به مسئلهمحوری اشتباه و غلط بوده و متأسفانه بر این غلط اصرار هم میورزیم. جعفری با اشاره به آماری در این رابطه گفت: حسب نتایج گزارشی مستند و مورد تأیید، از مجموع ۳۸هزارو۷۶۱ پایاننامه و رساله که در ۹ ماهه اول سال ۹۹ در سامانه ایران داک ثبت شدهاست، صرفاً ۷۳۱ پایان نامه یا رساله (۱۸۹ در ۱۰هزار) معادل ۸۹ /۱ درصد تقاضامحور بودهاند. از ۲۱هزارو۶۱۶ پروپوزال (پیشنهاده) ثبتشده در زمان فوق نیز شوربختانه صرفاً و فقط ۱۵۱ مورد (۷۰ در ۱۰هزار) معادل ۷/ ۰ درصد تقاضامحور بودهاست.
وی گفت: در گروهبندی رشتهای گروه کشاورزی با ۲ /۴ درصد بالاترین تقاضا و گروه دامپزشکی با صفر درصد پایینترین تقاضا را داشتهاند. یکی از راهکارهای ارتقای سطح دانشگاه به دانشگاه جامعهمحور و کارآفرین افزایش درصد و نسبت پایاننامهها، رسالهها و مقالات تقاضامحور و مسئلهمحور در دانشگاههای کشور است. جعفری افزود: باید مسابقه مقالهنویسی در مجلات خارجی و انتقال مجانی و رایگان دادههای علمی و سرمایههای کشور به خارج را به تلاش در راستای حل معضلات داخلی تغییر دهیم تا ملت عزتمند ما با اخباری، چون نبود دانش لازم برای تولید مواد اولیه تولید کارت ملی و مشابه آن مواجه نشده و مأیوس نگردند. چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید.