کد خبر: 1037470
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تلاش برای ثبت واکسن کرونا در سامانه تی‌تک، از واردات دو میلیون دوز واکسن کرونای روسی به کشور خبر داد.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: دکتر محمدرضا شانه‌ساز درباره جزییات واردات واکسن کرونا از روسیه اظهار کرد: اولین محموله واکسن کرونا خوشبختانه وارد کشور جمهوری اسلامی ایران شد و همکاران ما در گمرک فرودگاه حضرت امام (ره) آن را تحویل گرفتند. واردات این محموله به نوعی آغاز کار بود. اولین محموله وارد شده و از این به بعد قراردادمان برای واردات سایر محموله‌ها از کشور روسیه اجرایی می‌شود. طبیعی است که گروه‌هایی که در حال حاضر در اولویت هستند، به عنوان اولین گروه‌هایی که در حال حاضر دریافت‌کننده این واکسن هستند، واکسن را دریافت خواهند کرد.

قرداد ایران با روس‌ها؛ واردات ۲ میلیون واکسن کرونا

وی تاکید کرد: به سرعت محموله‌های بعدی واکسن وارد می‌شوند. به طور کلی قرارداد ما با طرف روس برای دریافت واکسن اسپوتنیک وی دو میلیون عدد واکسن است البته بقیه منابع معتبری هم که شناسایی شده را مدنظر داریم همچنین کمپانی‌هایی که می‌توانند در تعداد بالا واکسن کرونا را تولید کنند در کشور‌هایی مانند چین، هند و کوبا که با کوبا کار مشترکی در زمینه تولید واکسن داریم، در دستورمان کار است.

شرایط واکسن‌های کرونایی که وارد ایران می‌شوند

شانه ساز در ادامه گفت: محموله‌های بعدی طبق برنامه زمان‌بندی که اعلام شده، به فاصله زمانی یکی دو هفته پشت سر هم خواهند رسید و تا قبل از پایان سال آن‌ها را دریافت می‌کنیم البته ما فقط واردات واکسن کرونای روسی را در دستور کار نداریم، بلکه منابع مطمئن و معتبر دیگری هم هستند که آن‌ها را شناسایی کردیم. منابعی که توانستند فاز سه کارآزمایی بالینی را انجام دهند و در کشور‌های معتبر و مطمئن دیگر علاوه بر کشور سازنده مصرف شدند. این منابع هم در سبد وارداتی ما قرار دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: واردات از کووکس هم در برنامه واردات ما قرار دارد البته اگر کووکس می‌توانست در بازه زمانی کوتاه تری اقلام را به ما برساند، ما آن اقدام را انجام می‌دادیم، اما از آنجایی که ظاهرا تا یکی دو ماه آینده نمی‌توانیم روی بحث محموله کووکس حسابی باز کنیم، از ابتدا هم پیش بینی شده بود که اگر قرار باشد در این زمینه فاصله زمانی وجود داشت باشد، همه تخم مرغ‌هایمان در یک سبد نباشد و بر همین اساس وزیر بهداشت شخصا همه راه‌ها و منابعی را که امکان تهیه واکسن از آن‌ها مدنظر قرار داشت، پیگیری کرد.

شانه‌ساز خاطرنشان کرد: در اولین فرصت از منابع معتبر واردات را انجام می‌دهیم. هموطنانمان بدانند که بسیاری از کشور‌های دیگر در فاز سه مطالعات بالینی مشارکت کردند، اما ما اجازه ندادیم. در سطح کلان کشور تصمیم گرفتیم که حتما از مطالعات انجام شده در سایر کشور‌ها استفاده کنیم و اینطور نباشد که واکسنی را روی هموطنان خودمان آزمایش کنیم. طبیعی است اگر ما در فاز سه مطالعه بالینی می‌خواستیم وارد شویم، می‌توانستیم واردات را زودتر از این انجام دهیم، اما این تصمیمی بود که گرفته شد که همه آزمایشات در کشور سازنده و خارج از کشور انجام شود و بعد از حصول اطمینان واردات را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: به هر حال منبع، منبع مطمئنی است و خوشبختانه هم از نظر مصونیت و ایمنی زایی و هم از نظر ایمنی و سلامت محصول مورد تایید است و نشریه «لنست» هم به عنوان یک نشریه معتبر مستندات آن را چاپ کرده است البته ما قبل از آن در سازمان غذا و دارو همه این اطلاعات را دریافت کرده بودیم و تمام مستندات را داشتیم و کمیسیون قانونی هم بر اساس این اطلاعات تایید کرد. خوشبختانه چاپ آن در نشریه «لنست» هم برای اقناع افکار عمومی با توجه به شبهاتی که پیش آمده بود، می‌توانست موثر باشد. وگرنه ما همه این اطلاعات را قبلا دریافت کرده بودیم و بر اساس آن تصمیم گرفتیم که از این منبع به عنوان واردات استفاده کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: نکته مهم در واردات این است که شرایط حمل و نقل برای واردات برای ما بسیار مهم است. به هر حال یک منبعی مانند «فایزر» دمای حداقل منفی ۶۰ درجه به پایین را نیاز دارد، اما ما منابعی را انتخاب کردیم که دما‌های آن‌ها منهای ۲۰ درجه است مانند همین واکسن روسی که به راحتی با فریزر‌هایی که در آزمایشگاه‌ها داریم، قابل نگهداری است. خوشبختانه این محموله وارد شده است.

تلاش برای ثبت واکسن کرونا در سامانه تی تک

وی درباره اولین دریافت کنندگان واکسن کرونا در کشور گفت: اولویت‌ها را معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اعلام کرد که شامل کادر درمان، افراد سالمند، بیماران خاص و... می‌شود و بر اساس آن تزریق واکسن آغاز می‌شود. ما تلاش‌مان این است که حتما در سامانه «تی تک» ثبت شود تا بدانیم هر فردی کدام یک از این واکسن‌ها را دریافت کرده است. تا از الان از شایعات یا احیانا خروج این واکسن‌ها از شبکه رسمی توزیع پیشگیری کنیم.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار