کد خبر: 1037403
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
آشفتگی اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی امکان حذف نخست‌وزیر و وزیر جنگ این رژیم را از عرصه قدرت افزایش داده است. با این حال دولت کنونی و شخص نتانیاهو همچنان با جدیت هر چه بیشتر و در سایه حمایت دولت جدید امریکا، روند عادی‌سازی را پیگیری می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: همزمان با تداوم اعتراضات در واکنش به عملکرد و فساد بنیامین نتانیاهو، نظرسنجی جدیدی که شبکه ۱۳ تلویزیون این رژیم منتشر کرده نشان می‌دهد که احتمال اینکه احزاب ضد نتانیاهو، اکثریت پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) و کرسی‌های لازم برای تشکیل ائتلاف کابینه را به دست بیاورند، همچنان به قوت خود باقی است. در نظرسنجی‌های جدید، حمایت از حزب آبی‌وسفید به ریاست بنی گانتس، وزیر جنگ کنونی این رژیم افت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است که بنابر نظر کارشناسان، دلیل چنین وضعیتی، نخست اتحاد با نتانیاهو در تشکیل کابینه چرخشی در سال ۲۰۱۹ و سپس نقش داشتن در برگزاری چهارمین انتخابات سراسری در عرض دو سال اخیر است. حزب لیکود به ریاست نتانیاهو نیز در این نظرسنجی با سقوط هفت پله‌ای، فقط توانسته ۲۹کرسی پارلمان رژیم صهیونیستی را از آن خود کند. تایمز اسرائیل نوشت که اگر احزاب امید جدید، یامینا، یش‌عتید، اسرائیل بیتُنا و آبی‌سفید، ائتلاف تشکیل دهند، می‌توانند به اکثریت ۶۶کرسی کنست (بیشتر از حد نصاب ۶۱ کرسی) برسند و یک گزینه را برای نخست‌وزیری اسرائیل معرفی کنند.

با این حال، صهیونیست‌ها نه تنها از عادی‌سازی غافل نشده‌اند بلکه رایزنی‌های همه‌جانبه‌ای را در کشور‌هایی که تاکنون با آن‌ها در این زمینه به توافق رسیده‌اند، پیگیری می‌کنند. دولت کنونی این رژیم می‌خواهد چه در آینده در عرصه سیاسی حضور داشت و چه ناچار به ترک قدرت شد، میراث عادی‌سازی را برای دولت بعدی به جا بگذارد و آنچه این روز‌ها بیشتر در تحرکات صهیونیست‌ها به چشم می‌خورد، اقداماتی حول مسائل امنیتی و نظامی میان تل‌آویو و سازشکاران است. امیر اوحانا، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و راشد بن عبدالله آل خلیفه، وزیر کشور بحرین در جریان نشستی مجازی در زمینه همکاری امنیتی میان دو وزارتخانه توافق کردند. تبریک امضای توافق عادی‌سازی و دعوت برای سفر به تل‌آویو و منامه از دیگر مسائلی بود که دو طرف در این دیدار به آن پرداختند. نتانیاهو هم اعلام کرده که قصد دارد در روز‌های آینده به امارات و شاید هم بحرین سفر کند.

پیش‌تر با توجه به برخی اختلافات میان جو بایدن رئیس‌جمهور جدید امریکا و صهیونیست‌ها، احتمال تغییر رویکرد دولت جدید امریکا مطرح شده بود. اما سخنان جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید از حمایت ضمنی واشنگتن از برنامه‌های تل‌آویو حکایت دارد. ساکی تأکید کرده است که روابط امریکا با رژیم صهیونیستی به‌رغم اینکه گفت‌وگوی تلفنی میان جو بایدن و بنیامین نتانیاهو رخ نداده، مهم است و بایدن در هفته‌های پیش رو به تعاملات بیشتر با رهبران جهان ادامه خواهد داد.

بازنگری بایدن صوری است

علاوه بر بحرین، امارات نیز مدنظر صهیونیست‌هاست. برخی مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بخش نظامی این رژیم تلاش دارد امکان انجام رزمایش‌های نظامی مشترکی را با امارات فراهم کند و این موضوع در جریان سفر اخیر ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا به اراضی اشغالی و صحبت درباره زیان‌های ناشی از لغو قرارداد فروش جنگنده‌های اف۳۵ با امارات که جو بایدن تصمیم به بازنگری آن‌ها گرفته است، مطرح شد. خبرگزاری رویترز اعلام کرد که یوسف العتیبه، سفیر امارات در امریکا در نشستی مجازی گفته است: «بازنگری بایدن در فروش‌های تسلیحاتی تعلیق شده به هم‌پیمانان امریکا به زودی انجام می‌شود و اطمینان دارم قرارداد فروش جنگنده‌های اف ۳۵ امریکا به امارات پس از بازنگری بایدن قطعی می‌شود.»‌العتیبه در ادامه با تأکید بر اینکه بازنگری بایدن صوری است، خاطرنشان کرد: «ما هر کاری را که لازم است، انجام دادیم و آن‌ها این موضوع را به محض بازنگری متوجه خواهند شد و قرارداد بسته خواهد شد.»

اهدافی در سودان، مغرب و یمن

روزنامه عبری زبان معاریو اعلام کرد که یک هیئت عالی رتبه سودانی قصد دارد به منظور آشنایی از نزدیک با طرح‌های مختلف و پیشبرد همکاری با رژیم صهیونیستی به زودی به اراضی اشغالی سفر کند. الی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در جریان سفر هفته گذشته به سودان، مقامات این کشور را به سفر به اراضی اشغالی تشویق کرد. همچنین گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در اولین گفت‌وگوی تلفنی با ناصر بوریطه، همتای مراکشی خود گفت: «ما با تلاش برای اجرای هرچه سریع‌تر توافق‌های صلح میان مراکش و اسرائیل توافق کردیم. همچنین درباره افزایش همکاری دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفتگو کردیم.»

عیدروس الزبیدی، رئیس گروه شورای انتقالی جنوب در یمن که بازوی امارات محسوب می‌شود نیز خود را از این جرگه حذف نکرد و گفت که اگر کشور یمن جنوبی تشکیل شود، این کشور با رژیم صهیونیستی سازش خواهد کرد. الزبیدی به پایگاه روسیا الیوم گفت: «اگر کشوری دارای حاکمیت به پایتختی عدن داشته باشیم، این حق را داریم که روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کنیم و این یک حق حاکمیتی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار