کد خبر: 1037279
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
مرکز اقتصاد مقاومتی "حامی" وابسته به بنیاد تعاون سپاه پيگيري مي کند
مرکز اقتصاد مقاومتی حامی وابسته به بنیاد تعاون سپاه نیز به‌عنوان بازوی قوی و اجرایی در بخش اقتصادی، پروژه‌های بزرگی را در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسانده است. در همین رابطه اعلام شده مجتمع کشت و صنعت فردوس زنجان این توانایی را دارد که با عملیاتی کردن «طرح چندقلوزایی گوسفند افشاری» کشور را به خودکفایی در زمینه تولید گوشت برساند.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: از اواسط دهه ۷۰ بود که بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پروژه‌های زیادی را در زمینه‌های صنعتی، مهندسی و خدماتی در سراسر کشور با اولویت مناطق محروم آغاز و اجرایی کرد. بعد از آن و در سال‌های اخیر، این بنیاد، به همت برخی از شرکت‌های خود، نسبت به انتقال تکنولوژی مدرن به خصوص در بخش توسعه ظرفیت‌های کشاورزی مناطق محروم و مرزی کشور، اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داد. مرکز اقتصاد مقاومتی حامی وابسته به بنیاد تعاون سپاه یکی از مجموعه‌هایی است که توانسته کارنامه درخشانی در زمینه راه‌اندازی و حمایت از صنعت کشاورزی، دامدارای و صنایع وابسته، از خود برجای بگذارد. در همین راستا و به گفته مدیر پروژه گوسفند‌داری مجتمع کشت و صنعت فردوس زنجان، وابسته به این مرکز، خودکفایی در تولید گوشت کشور با «طرح چندقلوزایی گوسفند افشاری» که این مجتمع در برنامه خود قرار داده و در دست اجرا دارد، امکانپذیر است. به شرط آنکه آن‌ها که واردات برایشان سود کلانی دارد، در این مسیر سنگ‌اندازی نکنند.

طی سال‌های اخیر با همکاری شرکت حامی سرمایه اقتصاد بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان تعاون روستایی، به منظور محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر برخوردار کشور به‌خصوص در بخش مرزی برنامه‌های ویژه‌ای اجرایی شد.

انتقال فناوری مدرن با هدف اشتغالزایی در بخش تولیدی و کشاورزی روستایی هدف اصلی بنیاد در این مسیر است.

مرکز اقتصاد مقاومتی حامی وابسته به بنیاد تعاون سپاه نیز به‌عنوان بازوی قوی و اجرایی در بخش اقتصادی، پروژه‌های بزرگی را در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسانده است. در همین رابطه اعلام شده مجتمع کشت و صنعت فردوس زنجان این توانایی را دارد که با عملیاتی کردن «طرح چندقلوزایی گوسفند افشاری» کشور را به خودکفایی در زمینه تولید گوشت برساند.

درآمدزایی کلان با گوسفند‌های خارجی

ایران که روزی یکی از صادر‌کنندگان گوشت در منطقه به شمار می‌آمد، حالا شرایط خوبی در رابطه با تولید گوشت قرمز ندارد و همین مسئله قیمت این کالا را در کشور به شدت بالا برده است، اما این پایان ماجرا نیست و مجتمع‌های بزرگ برنامه‌هایی ارائه کرده‌اند تا یکبار دیگر ایران را به روز‌های اوج خود در زمینه تولید دام و به تبع آن تأمین گوشت مورد‌نیاز کشور بازگردانند.

مجتمع کشت و صنعت فردوس زنجان وابسته به مرکز اقتصاد مقاومتی حامی از جمله مجموعه‌هایی است که به گفته مدیر پروژه گوسفند‌داری‌اش، این توانایی را دارد تا با اجرای «طرح چندقلوزایی گوسفند افشاری» ایران را از نظر تولید گوشت به خودکفایی برساند.

حسین ایمانی در گفتگو با «جوان» با بیان اینکه در سال‌های اخیر برخی با واردات نژاد‌های «لاکون»، «روژ» و «رامنی» پول‌های کلانی را به جیب زده و به همین دلیل با طرح‌های دیگران مخالفت می‌کنند، می‌گوید: «در حقیقت واردات این نژاد‌ها که به‌صورت خالص انجام می‌شود، برای وارد‌کنندگان خوب است، اما به ضرر تولیدکنندگان است، زیرا این نژاد‌ها پس از واردات باعث آمیختگی با نژاد‌های داخلی شده و پس از سال‌ها باعث از بین رفتن نژاد‌های بومی می‌شود.»

مدیر گوسفند‌داری مجتمع کشت و صنعت فردوس با تأکید بر اینکه خودکفایی در گوشت کشور با «طرح چندقلوزایی گوسفند افشاری» امکانپذیر است، به شرط اینکه کسانی که منافع‌شان در واردات است، سنگ‌اندازی نکنند، در تشریح این طرح می‌گوید: «این طرح از سال ۱۳۸۵ در کشت و صنعت فردوس آغاز شد و با انتقال ژن گوسفندان «رامنی» نیوزیلند به گوسفندان افشاری آن‌ها را چندقلوزا کرده و مقاومت به بیماری و عملکرد را در آن‌ها بهبود می‌بخشد.»

به گفته ایمانی، گوسفندان افشاری، بومی منطقه زنجان و آذربایجان هستند و در این مناطق خوب رشد می‌کنند؛ ضمن اینکه نقایصی که آن‌ها داشتند، با واردات گوسفندان رامنی نیوزیلند و تلاقی با گوسفند افشاری اصلاح شده است.

وی می‌گوید: «اکنون ۵ هزار رأس گوسفند در این کشت و صنعت وجود دارد که ۲ هزار رأس آن‌ها مولد است و روستا‌های این منطقه از این نژاد‌ها استفاده می‌کنند و قصد داریم به استان‌های دیگر هم بدهیم.»

ترجیح منفعت‌های شخصی به منافع ملی

مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، این است که دامداران و تولید کنندگان گوشت معتقدند، مسئولان وزارت جهاد‌کشاورزی در سخنرانی‌های خود طرح چندقلوزایی گوسفند افشاری را زیر سؤال می‌برند و آن را مفید معرفی نمی‌کنند، در عوض از طرح‌های خودشان که وارداتی است، تعریف و تمجید می‌کنند؛ همین امر یعنی مانعی بزرگ که اجازه نمی‌دهد ایران به خودکفایی در تولید گوشت فکر کند.

مدیر گوسفند‌داری مجتمع کشت و صنعت فردوس زنجان در توضیح اقتصادی و به‌صرفه بودن طرح فوق می‌گوید: «هر رأس از این بره‌ها به قیمت ۸ تا ۱۲ میلیون تومان است، در حالی که مشابه خارجی به قیمت ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است.»

ایمانی تأکید می‌کند: «اصلاحاتی که انجام شده است هر هزار رأس از این گوسفند‌های اصلاح شده سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ رأس بره می‌دهد، در‌حالی‌که گوسفندان معمولی به زور هزار و ۴۰۰ بره می‌دهند.»

وی ادامه می‌دهد: «در نظر داریم که در آینده اصلاح و انتقال ژن را به نژاد‌های قزل، شال، لُری بختیاری، مغانی و کردی نیز انجام بدهیم. استفاده گسترده از نژاد‌های وارداتی به شدت برای کشور ضرر دارد و گوسفندان بومی ما از بین می‌رود، اما اگر با استفاده از گوسفندان خارجی نژاد‌های داخلی را اصلاح کنیم، هم بانک ژن کشور حفظ می‌شود و هم مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.»

معادلات اقتصادی با یک «دو دوتا، چهار تا»‌ی ساده به نتیجه می‌رسند و به راحتی می‌توان با بررسی طرح‌های متفاوت به این نتیجه رسید که کدام طرح اجرایی می‌شود و با بازده مناسب است. متأسفانه گویی برخی افراد صاحب‌نفوذ و حتی مسئولانی که دستی بر آتش روابط و معاملات اقتصادی دارند و قبل از هر چیز طرح‌ها را با منافع خودشان می‌سنجند و در حمایت از طرح چندقلوزایی گوسفند افشاری نیز که می‌تواند کشور را به خودکفایی در تولید گوشت و داشتن نژاد‌های خوب دامی برساند، سنگ‌اندازی می‌کنند، چون هنوز واردات برای آن‌ها سودمندتر از تولید گوشت در داخل است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Luxembourg
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
0
0
آقا این خبر کاملاً کذب و دروغ است من آقای ایمانی رو می شناسم ایشان اصلا این حرفا رو نگفته و به شدت در حال پیگیری شکایت از خبرگزاری فارس است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار