کد خبر: 1037246
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
موفقیت واکسن ایرانی کرونا در گذراندن مراحل مختلف آزمایش انسانی و غلبه بر کرونای انگلیسی موجب شده تا سایر کشور‌ها هم خواهان واکسن ایرانی باشند. حالا بناست تا وزارت بهداشت مجوز فاز دوم آزمایش انسانی واکسن کووایران را هم صادر کند. به گفته رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در صورت صدور این مجوز و با سرعت گرفتن کار، می‌توان امیدوار بود تا اواخر فروردین ۱۴۰۰ کار واکسیناسیون کرونا با واکسن ایرانی کووایران آغاز شود.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن ماه، ۶ هزار و ۸۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۶۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۴۱۶ نفر رسید. در همین زمان، ۷۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۱۱۰ نفر رسید.

تا کنون ۹ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۹۶۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. نگرانی‌ها از موج چهارم کرونا با افزایش بیماران سرپایی و بستری بیشتر شده و حالا مردم بیش از گذشته به دنبال تعیین‌تکلیف واکسن کرونا هستند.

رئیسی: به هیچ مسئولی خارج از اولویت‌ها واکسن کرونا نمی‌دهیم

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا در خانه‌های بهداشت انجام می‌شود، گفت: «واکسیناسیون باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود و به هیچ مسئولی خارج از اولویت‌ها واکسن کرونا نمی‌دهیم.» به گفته وی واکسن‌هایی که در دنیا تزریق می‌شود از فاز یک تا فاز ۳ را شامل می‌شود. کشوری مثل امارات متحده عربی در فاز یک واکسن چینی شرکت کرد و الان هم واکسن را می‌زنند. اکثر واکسن‌ها در فاز ۳ هستند یا در حال گذراندن فاز ۳ هستند.

رئیسی در واکنش به انتقاد سازمان نظام پزشکی به واکسن روسی گفت: «تقابلی در بحث واکسن وجود ندارد و نقطه‌نظرات علمی قابل‌احترام است و باید مستندات را خواند و به نتیجه رسید. مستندات فاز یک واکسن روسی موجود است و نکته کلیدی که وجود دارد، این است که مرجع تأیید واکسن سازمان‌های غذا و داروی هر کشور هستند. سازمان غذا و داروی ایران، این اختیار را دارد و می‌تواند یک واکسن را رد یا تأیید کند و این شامل دارو‌ها نیز می‌شود.»

آغاز واکسیناسیون با واکسن ایرانی از اواخر فروردین

محمدرضا مخبر در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۴۰ هزار طرح اشتغال بانوان در مناطق محروم کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام درباره آخرین وضعیت تولید واکسن ایرانی کرونا گفت: «فرایند تولید واکسن بسیار خوب پیش رفته‌است و فاز اول در حال تمام شدن است و تست ۵۶ نفر در این چند روزه تمام شود.» به گفته وی بحث‌های فنی زیر نظر وزارت بهداشت دنبال می‌شود و باید نظر بدهند، ولی به نظر می‌رسد طی همین چندروزه کار روی آن ۵۶ نفر تمام می‌شود و قاعدتاً باید اجازه ورود به فاز دوم را بدهند.

مخبر با تأکید بر نتایج خوب‌شده این آزمایشات گفت: «ویروس جهش‌یافته انگلیسی نگرانی در مردم ایجاد کرده‌بود که خوشبختانه واکسن ساخته‌شده در ستاد اجرایی به طور کامل روی این ویروس اثر کرد و آن را از بین برد.»

وی ادامه داد: «احتمالاً ظرف چند روز آینده وزارت بهداشت اجازه فاز دوم تست انسانی را بدهد. با صدور این مجوز، کار سرعت می‌یابد و بسیار امیدواریم تا اواخر فروردین بتوانیم واکسیناسیون را با استفاده از واکسن ایرانی در کشور شروع کنیم.»

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به اینکه کشور‌های مختلف حتی از کشور‌های اطراف پیغام‌هایی برای استفاده از واکسن ایرانی داده‌اند، اما تقاضا به صورت رسمی اتفاق نیفتاده‌است، اظهار کرد: «فکر می‌کنم واکسن ما اواخر فروردین به بازار بیاید.»

مخبر درباره تولید واکسن‌های دیگر ایرانی کرونا گفت: «سه مسیر دیگرمان به تست انسانی رسیده که باید وزارت بهداشت اجازه بدهد که آن‌ها را هم شروع کنیم.»

وی درباره عوارض تزریق واکسن در داوطلبان تصریح کرد: «بر اساس اعتراف ناظران وزارت بهداشت در هیچ کدام از داوطلبان که فاز اول روی آن‌ها تزریق انجام شده، هیچ عوارضی نداشته‌ایم.»

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ایمنی‌زایی واکسن کووایران را در حد استاندارد دانست و با بیان اینکه در تمام مسیر‌هایی که داریم واکسن را به صورت آزمایشگاهی تولید می‌کنیم و امکان تولید انبوه هم فراهم شده افزود: «در روز‌های آینده خط تولید ۲ تا ۳ میلیون دوز واکسنی که فاز اولش تمام شده، افتتاح می‌شود. امید است تا اواسط اردیبهشت در فاز دوم که ظرفیت تولید ۱۲ تا ۱۴ میلیون دوز در ماه است نیز افتتاح شود. تجهیزات و زیرساخت در حال آماده‌سازی است. در سایر مسیر‌هایی که داریم پیش می‌رویم نیز خط تولیدهایشان در حال آماده‌سازی است و به هیچ‌وجه خط تولیدمان از کار تحقیقاتی عقب نیست.»

مخبر درباره صادرات واکسن کرونا نیز توضیح داد: «اگر بتوانیم واکسن را به همه مردم تزریق کنیم و مازاد بر نیاز تولید شود به صادرات هم فکر می‌کنیم.»

مخبر در پاسخ به سؤالی در خصوص واردات واکسن هم گفت: «به نظرم تا قبل از تولید واکسن داخلی، اگر بشود با وارد کردن واکسن مطمئن خارجی جلوی مرگ یک نفر را بگیریم، حتی یک لحظه هم نباید در وارد کردن آن درنگ کنیم.»

اولین محموله واکسن خارجی فردا به ایران می‌رسد

سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: با هماهنگی‌های وزارت بهداشت، ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت راه و شهرسازی مقرر شد اولین پارت از واکسن روسی کرونا روز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن توسط شرکت هواپیمایی ماهان از روسیه بارگیری و وارد کشور شود.

محمدحسن ذیبخش ادامه داد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز برای انتقال پارت بعدی این واکسن اسپوتنیک اعلام آمادگی کرده‌است. وی افزود: پرواز شرکت هواپیمایی ماهان روز پنج‌شنبه در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به زمین می‌نشیند و واکسن‌ها تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی تأکید کرد: واردات واکسن از طریق سازمان هواپیمایی کشوری نظارت خواهد شد. ذیبخش درباره حجم و میزان محموله اول اظهار داشت: حجم و دوز واکسن‌های روسی کرونا در پارت اول با توجه به تقاضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Canada
|
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
0
خیلی می‌بخشید. من بیسواد یک سوالی داشتم. منظور از “پارت” همان قسمت است. لطفا فارسی‌اش را بغل دست‌اش بنویسید تا بی‌سواد‌ها هم فنگلشی یاد بگیرند و هم از مطلب سر در بیاورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار