کد خبر: 1036901
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
پنتاگون حملات طالبان را نقض توافق صلح اسفند ۹۸ در دوحه خوانده، ولی یک عضو گروه طالبان در مسکو برای اولین بار فاش کرد طالبان از طریق یک «کانال ارتباطی» همه عملیات‌های خود را در افغانستان به امریکا اطلاع داده‌اند.
علی قنادی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دیروز هم بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در استان ننگرهار در شرق افغانستان دست‌کم هشت نظامی افغان کشته شدند. همزمان، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که طی ۲۴ساعت منتهی به روز شنبه، ۴۴ عضو طالبان در درگیری با نیرو‌های امنیتی دولت افغانستان در استان‌های هلمند، قندهار و بلخ کشته و شماری دیگر هم زخمی و بازداشت شده‌اند. طی هفته‌های اخیر، به خصوص بعد از به بن‌بست خوردن مذاکرات دولت افغانستان با طالبان در دوحه، حملات به نیرو‌های دولتی در افغانستان تشدید شده است. ورود جو بایدن به کاخ سفید که وعده کرده در توافق با طالبان و خروج نیرو‌های امریکایی بازنگری خواهد کرد، حجم عملیات‌ها در مناطق مختلف افغانستان را تشدید کرده، ولی طی ما‌ه‌های اخیر، تقریباً هیچ گزارشی از حمله به نیرو‌های امریکایی در افغانستان منتشر نشده است. البته انفجار صبح دیروز در منطقه شیرزاد ولایت ننگرهار که به کشته شدن دست‌کم ۱۴ سرباز افغانستانی انجامید، جزو معدود حملات ماه‌های اخیر است که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، مسئولیت آن را به عهده گرفت و اعلام کرد در این حمله، در مجموع ۵۰ سرباز کشته و زخمی شده‌اند. امریکا این حملات را نقض توافق می‌داند، ولی استدلال طالبان این است که طبق توافق اسفند ۱۳۹۸، صرفاً متعهد شده که به نیرو‌های امریکایی حمله نکند، توافقی که طالبان با دولت ترامپ انجام داد و دولت افغانستان منتقد آن است.

در حالی که رئیس‌جمهور شدن جو بایدن، توافق طالبان با امریکا را به چالش کشیده، سخنان دیروز عباس استانکزی، عضو هیئت اعزامی طالبان به مسکو، یک بعد جدید از توافق سال قبل امریکا با طالبان را افشا می‌کند. به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) استانکزی دیروز در یک کنفرانس خبری در مسکو به ادعای روز جمعه پنتاگون درباره نقض توافق صلح از طرف طالبان واکنش نشان داد و گفت: «ما تمام عملیات‌های نظامی و فعالیت‌های خود را در یک کانال مشترک با نظامیان امریکایی شریک کرده‌ایم و هیچ‌گونه توافق ما با امریکایی‌ها نقض نشده است.» استانکزی جزئیات بیشتری از «کانال مشترک با نظامیان امریکایی» بیان نکرده، ولی به نظر می‌رسد توافق سال ۱۳۹۸ طالبان با امریکا حاوی پیوست یا پیوست‌هایی احتمالی است که در آن نظامیان دو طرف برای جلوگیری از حمله ناخواسته، طرف مقابل را از عملیات‌های احتمالی مطلع می‌کنند. جزئیات این «کانال» احتمالی مشخص نیست و معلوم هم نیست که دولت افغانستان از این کانال مطلع است یا نه، ولی نمونه مشابهی از این کانال، در میانه دهه ۱۹۶۰ میلادی بین رهبران امریکا و شوروی و همچنین نظامیان امریکایی و شوروی برقرار شده بود که به «خط تلفن قرمز» معروف شد و هدف آن جلوگیری از برخورد مستقیم ناخواسته بین دو ابرقدرت بود.

غنی: کناره‌گیری کنم، خونریزی می‌شود

انتشار کانال ارتباطی طالبان با نظامیان امریکا همزمان شده با انتشار یک نوار صوتی بحث‌برانگیز مربوط به «محمد امین احمدی» عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان با طالبان، که دو روز قبل به بیرون درز کرده و دولت افغانستان را به دردسر انداخته است. احمدی که در واقع مذاکره‌کننده دولت افغانستان با طالبان در دوحه است در این نوار صوتی گفته «روی اینکه از رئیس‌جمهور حمایت شود زیاد وقت خود را هزینه نکنید، غنی (رئیس‌جمهور) قربانی اول است. هیچ حامی ندارد در جهان. هزاره و قوم‌ها را در این جهت زیاد هزینه نکنید.» البته احمدی انتساب این نوار را به خود رد نکرده و توضیح داده که «افراد در موقعیت‌های مختلف ممکن است بخشی از نظر خود را بیان کنند.» ظاهراً همین اظهارنظر عضو مذاکره‌کننده دولت افغانستان عباس استانکزی، عضو تیم طالبان را تشویق کرد که در مسکو، طرح تشکیل «دولت‌موقت» و کناره‌گیری اشرف غنی را مطرح کند؛ موضعی که باعث شد دیروز اشرف غنی به آن واکنش نشان دهد. غنی در واکنش به این پیشنهاد طالبان گفته تجربه افغانستان نشان می‌دهد «سرانجام این‌گونه دولت‌های موقت خون‌ریزی است.» رئیس‌جمهور افغانستان افزود: «من می‌خواهم شهروندان افغانستان قدرتمند شوند. من صلاحیت منحل کردن جمهوریت را از کجا به دست می‌آورم؟ من سوگند خورده‌ام که از قانون اساسی حراست کنم. طالبان مسئول ترور خبرنگاران، دادستان‌ها، فعالان مدنی و کارمندان دولت است. گروه طالبان فراخوان دبیرکل سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه را رد کرد و اکنون نیز خواسته‌های مردم افغانستان برای آتش‌بس را نادیده می‌گیرد.» رئیس‌جمهور افغانستان که در نشست مجمع امنیتی آسپن سخن می‌گفت، همچنین خبر داده که با سران کانادا، نروژ، آلمان و دبیرکل سازمان ناتو گفتگو کرده وکشور‌های عضو سازمان ناتو به ادامه حضور نیرو‌های خود در افغانستان علاقه‌مند هستند. غنی با این حال گفته که نیرو‌های ناتو بدون اطلاعات، نیروی هوایی و دیگر حمایت‌های امریکا قادر به ادامه مأموریت خویش در افغانستان نیستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار