کد خبر: 1036748
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
وجود ۴۳۵ کیلومتر مرز مشترک، ۸ درصد مرز خشکی و چهارو‌نیم درصد صادرات کشور، ۱۱ درصد ذخایر گازی و حدود چهاردرصد ذخایر نفتی ایران در ایلام کافیست تا نشان دهد این استان از چه ظرفیت‌های بالایی برخوردار است. همچنین تردد بیش از ۶۵ درصد زوار اربعین حسینی از این منطقه برای ورود و خروج به کشور عراق، قدرتی است که می‌تواند شرایط ایلام را در کمترین زمان ممکن تغییر و بهبود بخشد. با این حال هنوز ایلام از محرومیت‌ها رنج می‌برد و شهرستان‌هایی دارد که سایه فقر کمر آن‌ها را خمیده کرده است.
محمدرضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: ایلام در نگاه اول، استانی کوچک با جمعیتی محدود به نظر می‌رسد که از محرومیت‌های زیادی رنج می‌برد. هم‌اکنون بیش از ۲۰ درصد ایلامی‌ها تحت پوشش نهاد‌های حمایتی، چون کمیته امداد و بهزیستی هستند. هر چند سرمایه‌گذاری و کمک‌های خوبی در این استان صورت گرفته، اما به خاطر از بین رفتن زیرساخت‌های این منطقه در طول جنگ تحمیلی هنوز راه طولانی تا بازگشت به روز‌های قبل دارد. با این حال یک نکته در مورد ایلام حائز اهمیت است و آن هم اینکه بیشتر داشته‌ها و زیرساخت‌هایش ملی و فراتر از یک استان هستند و بر همین اساس بنیاد مستضعفان نیز برای محرومیت‌زدایی از ایلام دست به یک سرمایه‌گذاری ۲۴۵ میلیارد تومانی زده است. کار بزرگی که پنج‌شنبه گذشته ۱۴۴ میلیارد تومان از آن در قالب طرح و پروژه‌هایی در حوزه‌های بهداشت و درمان، مسکن و آموزش، تعدادی کلنگ‌زنی و بخشی هم به بهره‌برداری رسید.

وجود ۴۳۵ کیلومتر مرز مشترک، ۸ درصد مرز خشکی و چهارو‌نیم درصد صادرات کشور، ۱۱ درصد ذخایر گازی و حدود چهاردرصد ذخایر نفتی ایران در ایلام کافیست تا نشان دهد این استان از چه ظرفیت‌های بالایی برخوردار است. همچنین تردد بیش از ۶۵ درصد زوار اربعین حسینی از این منطقه برای ورود و خروج به کشور عراق، قدرتی است که می‌تواند شرایط ایلام را در کمترین زمان ممکن تغییر و بهبود بخشد. با این حال هنوز ایلام از محرومیت‌ها رنج می‌برد و شهرستان‌هایی دارد که سایه فقر کمر آن‌ها را خمیده کرده است.

قدردانی از حمایت‌های مقام معظم رهبری

چند وقتی است بنیاد مستضعفان با برنامه‌های ویژه‌ای به مناطق و شهرستان‌های ایلام ورود کرده و در حال تغییر و تحول در این مناطق است. بر همین اساس برنامه‌های این بنیاد در دو شهرستان محروم ملکشاهی و هلیلان در حال انجام است و اقدامات خیلی خوبی در این دو شهرستان شکل گرفته است. روز پنج‌شنبه گذشته زمانی که مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد مستضعفان با حضور مهندس پرویز فتاح رئیس این بنیاد و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، استاندار ایلام با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۴۵ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان برای محرومیت‌زدایی از ایلام، اعلام کرد: «از این رقم، بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان پروژه برای کلنگ‌زنی و حدود ۹ میلیارد تومان پروژه آماده افتتاح است.»

قاسم سلیمانی دشتکی به جزئیات این طرح و پروژه‌ها اشاره کرده و گفت: «از جمله این پروژه‌ها تخصیص ۵۳ میلیارد تومان برای احداث مسکن محرومین، ۸ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی استان، ۱۹ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های کشاورزی، ۶ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی، ۵/۶ میلیارد تومان برای توسعه راه‌ها و ۷ میلیارد تومان در امر آب‌رسانی کمک شده است.» بنیاد مستضعفان در سال ۹۸ بزرگ‌ترین موکب کشور و حتی کشور عراق را در استان ایلام ساخت که در ایام اربعین خدمات بسیار خوبی به زوار از سراسر جهان داشت. در همین رابطه استاندار ایلام با بیان اینکه اربعین مربوط به کل جهان اسلام و یک برنامه ملی در کشور است و باید با سرعت زیادی زیرساخت‌های آن را آماده کنیم، گفت: «مشکلاتی در زیرساخت‌های راه و آب، سایه‌بان‌ها و ایجاد سرویس‌های بهداشتی وجود دارد. همچنین توسعه پایانه‌ها و پارکینگ‌ها و موارد دیگر ضروری است که نیازمند توجه ویژه بنیاد مستضعفان است.»

وی ادامه داد: «پیشنهاد داریم آقای مهندس فتاح دستور بدهند تا تعدادی سوله چند منظوره دائمی در مرز و پایانه مرزی مهران برای کار‌های اقتصادی در زمان برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین ایجاد شود.» سلیمانی دشتکی با تأکید بر اینکه در دو شهرستان تحت پوشش بنیاد مستضعفان کمک‌های بسیار خوبی انجام گرفته است، اما در استان همچنان سه بخش خیلی محروم دیگر به نام بخش ماژین، بخش زرین آباد و بخش مورموری وجود دارد، تقاضا کرد تا این سه منطقه محروم نیز تحت پوشش محرومیت‌زدایی قرار بگیرد.

استاندار ایلام با قدردانی از حمایت‌های مقام معظم رهبری برای استفاده از صندوق توسعه ملی در اجرای طرح‌های بزرگ استان و تأکید ویژه معظم‌له به بنیادها، نهاد‌ها و ارگان‌های خدمات‌رسان همچون بنیاد مستضعفان بنیاد علوی و سازمان‌های دیگر در کمک به امر محرومیت‌زدایی، سیل و کرونا گفت: «بنیاد مستضعفان از ابتدای امر تاکنون حدود ۲۴۵ میلیارد تومان در امر محرومیت‌زدایی این استان سرمایه‌گذاری کرده است که شامل ۱۷۹ میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی فرهنگی اقتصادی و اجتماعی و ۵۱ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی و ۱۵ میلیارد تومان کمک‌های مؤمنانه به حوادث و بلایای طبیعی در استان ایلام اختصاص داده است.» در ادامه این مراسم رئیس بنیاد مستضعفان گفت: «ایلام یکی از معدود استان‌هایی است که دو شهرستان را تحت پوشش محرومیت‌زدایی قرار داده‌ایم و این بنیاد توجه ویژه به این منطقه دارد.» پرویز فتاح با بیان اینکه سه بخشی که استاندار گفتند را تلاش می‌کنیم تحت پوشش محرومیت‌زدایی قرار بدهیم، تصریح کرد: «چون بیشتر پروژه‌ها به صورت مشارکتی هستند اینجا نقش تعامل و همکاری و پای کار آمدن استان‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد مستضعفان بسیار مهم و تعیین کننده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار