کد خبر: 1036691
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
لرستان چشم انتظار عملي شدن وعده هايِ مسئولان بي خيال
وقتي سيل فروردين ماه لرستان ۴۰ کیلومتر از محور خرم‌آباد - پلدختر را ويران کرد، حدود ۳۰ کیلومتر از این محور در کنار رودخانه قرار داشت که دیوار حفاظتی آن بر اثر شدت سیل کاملاً تخریب شد. از همان زمان قرار شد...
رضا دريکوند

 

* رضا دريکوند

 

 وقتي سيل فروردين ماه لرستان ۴۰ کیلومتر از محور خرمآباد - پلدختر را ويران کرد، حدود ۳۰ کیلومتر از این محور در کنار رودخانه قرار داشت که دیوار حفاظتی آن بر اثر شدت سیل کاملاً تخریب شد. از همان زمان قرار شد به خاطر جلوگيري از حوادث بعدي در اسرع وقت اين ديوار مستحکم تر از قبل ساخته شود. هر چند مسئولان اعلام کردند تا شروع فصل سرما و بارش هاي 98 اين کار صورت خواهد گرفت اما بعد از گذشت نزديک به 2 سال نه تنها اين کار صورت نگرفته است بلکه پروژه اي که مي توانست با 100 ميليارد توام در آن زمان به نتيجه برسد حالا و به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی لرستان به ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نياز دارد. پولي که از هم اکنون مي توان پيش بيني کرد، تامين نخواهد شد و در ميان بي خيالي و بي تعهدي متوليان امر شايد بايد منتظر فاجعه اي ديگر در پي بارش هاي بهاري 1400 باشيم.

 

****

 

حدود ۴۰ کیلومتر از محور خرم‌آباد - پلدختر در سیل فروردین ماه 1398 تخریب شد.

۳۰ کیلومتر از این محور در کنار رودخانه واقع شده که دیوار حفاظتی آن بر اثر شدت سیل کاملاً تخریب شد.

3 ماه بعد يعني در مردادماه 98 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به اينکه تکمیل دیواره حفاظتی رودخانه شهر پلدختر به دلیل نزدیک شدن به فصل بارش بايد تسریع شود، گفت: « دیواره حفاظتی شهر پلدختر به خوبی انجام شده و انتهای آن نیاز به تداوم و استمرار داشت که عملیات اجرایی آن آغاز و تا حدودی اعتبار این پروژه تامین شده است.»

گودرز امیری پر کردن پشت دیواره حفاظتی شهر پلدختر را امری ضروری دانست و تاکید کرد: «دستگاه های اجرایی شهرستان باید به جهت اهمیت این پروژه با همکاری و تعامل، موجب تسریع در تکميل آن شوند.»

چند ماه گذشت و آذر از راه رسيد و دوباره اين مسئول اعلام کرد: «برای بازسازی دیواره حفاظتی محور خرم‌آباد - پلدختر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است همچنین لایروبی رودخانه هم بايد در دستور کار قرار بگیرد.»

البته در آن زمان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان تاکيد کرد سازمان راهداری کشور قول مساعد داده که ماشین آلات استان‌های معین را در اختیار لرستان قرار دهند که در این صورت اقدامات در این حوزه تسریع می یابد.

سال 98 به پايان رسيد و زمستان 99 هم از راه رسيد اما از تکميل ديواره حفاظتي خرم آباد – پلدختر خبري نشد.

اگر از اعتباراتي که رسيد و معلوم نشد کجا صرف شدند، فاکتور بگيريم، بايد بگوييم کاري که 2 سال پيش با 100 ميليارد به نتيجه مي رسيد حالا به 1200 ميليارد تومان بودجه نياز دارد.

روز گذشته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان با بيان اينکه ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه دیواره حفاظتی مسیر خرم‌آباد پلدختر نیاز است،​ياد آوري کرد که اين دیواره یکی از پروژه‌هایی بود که در سیل فروردین ۹۸ آسیب جدی دید.

سمانه حسن‎پور گفت: «این مسیر قبلا نیز از ردیف چهارخطه‌ها اعتبار داشت ولی با این اتفاقی که افتاد به دنبال اعتبارات خاص برای آن هستیم و از ردیف‌های ملی نیز اعتبار دارد.»

وي با بيان اينکه حتما بايد بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای اتمام این پروژه اعتبار تزريق شود، افزود: «در این راستا مدیریت ارشد استان و سازمان مدیریت و مجموعه ادارات حمل و نقل استان در تلاش هستیم که بتوانیم از طریق ماده ۵۶ و به کمک یکی از بانک‌های عامل بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.»

به گفته اين مسئول، ۱۲۰۰ میلیارد تومان حتما باید از منبع ملی تامین شود و رقمی نیست که با اعتبارات استانی آن را تامین کنیم.

حالا ديواره مانده و مسئولاني که فقط درخواست بودجه را بلدند و هيچ گزارش از اعتبارات قبلي و نحوه صرف و هزينه کرد آنها ارايه نمي دهند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار